(university of Tabriz)The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حکمت متعالیه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

2 استاد گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

3 دانشیار گروه فلسفه دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران

4 استادیار گروه تفسیر و نهج البلاغه دانشگاه معارف قرآن و عترت(علیهم السلام)، تهران، ایران

10.22034/jpiut.2021.46450.2862

چکیده

اخلاق جهانی نیازی است که پدیده جهانی­شدن، پژوهشگران مختلف را به‌سوی آن سوق داده است. در این میان برخی همچون لئونارد سوییدلر، الهی‌دان کاتولیک، درصدد ارائه اصول اخلاق جهانی بر پایه اشتراک ادیان برآمده­اند. پژوهش حاضر با روش مطالعات کتابخانه­ای و تحلیلی به‌منظور ارزیابی طرح اخلاق جهانی سوییدلر صورت گرفته است. به این منظور ابتدا رویکرد اشتراک ادیان معرفی و سپس مبانی نظری سوییدلر در طرح اخلاق جهانی و اصول ارائه‌شده توسط وی در بیانیه دوم ارائه شده است. درنهایت طرح وی با توجه به مبانی و اصول ارائه‌شده، در بوته نقد قرارگرفته و این نتایج به‌دست‌آمده است: طرح اخلاق جهانی سوییدلر از امتیازاتی چون توجه به مسئولیت­ها در کنار حقوق و نیز اصول روابط انسان با محیط‌زیست برخوردار است. همچنین ایده وی در ابتنای این طرح بر گفت‌وگوی مؤثر میان ادیان و توجه به نقش دین در اخلاق جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما تمرکز وی بر مواد اعلامیه حقوق بشر و عدم بیان ارتباط آن با اخلاق مشترک ادیان، باعث شده است که در نهایت آنچه در متن بیانیه دوم ارائه داده است، وی را از رویکرد اشتراک ادیان دور سازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Critical Study of Leonard Swidler’s Ideas of Global Ethics

نویسندگان [English]

  • Zahra Zoofaghari 1
  • Ali Arshad Riahy 2
  • Gholamhossein Tavakoli 3
  • Shahab-Al-Din Zoofaghari 4

1 PhD candidate of Islamic Philosophy, Isfahan University, Isfahan, Iran

2 Professor of Islamic philosophy, Isfahan University, Isfahan, Iran

3 Associate Professor of philosophy Department, Isfahan University, Isfahan, Iran

4 Assistant Professor of Interpretation of Quran & Nahjal-Balaghah, Isfahan University of Quran and Etrat Studies, Isfahan, Iran

چکیده [English]

Global ethics is a need reminded to different researchers by the phenomenon of globalization. Meanwhile some scholars like the Catholic theologian Leonard Swidler seek to present the principles of the global ethics based on the common grounds of the religions (ecumenism). The current study has been conducted using a library-based analytic method in order to evaluate Swidler’s project of global ethics. To this end, the idea of the unity of religions is outlined and then Swidler’s theoretical foundations in his global ethics project as well as the principles presented by him in his second declaration are discussed. Finally, his project is criticized in the light of the presented principles and foundations and the following results are drawn: Swidler’s project of global ethics is of such advantages as paying attention to the responsibilities along with the rights, and the principles of human relations with the environment. Moreover, Swidler’s idea is significant in view of its being grounded in the effective interreligious dialogue as well as highlighting the role of religion in the global ethics. But his focus on the articles of the Universal Declaration of Human Rights and his failure of explication of its relation with the common ethics of religions have caused him to get distanced from the ideal of unity of religions in his second declaration.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Global Ethics
  • Unity of Religions
  • Leonard Swidler
  • Dialogue
  • Golden Rule
  • سروش، عبدالکریم (1374) «خدمات و حسنات دین»، مجله کیان، شماره 27: 2-16.
  • سوییدلر، لئونارد (1382) «عصر گفت‌وگوی جهانی»، ترجمه هوشنگ رهنما، اخبار ادیان، سال اول، شماره 6: 56-59.
  • سوییدلر، لئونارد (1385) «گفت‌وگوی عقل ها، دست ها و دل­ها»، اخبار ادیان، شماره 19.
  • سوییدلر، لئونارد (1393) «گفت‌وگو چیست؟»، ترجمه مهدی صالحی و احمد مقری، مجله هفت آسمان، سال شانزدهم، شماره 63 و 64: 173-196.
  • فرامرز قراملکی، احد (1382) «تأملی در اخلاق جهانی با تأکید بر بیانیه­های سوییدلر و هانس کونگ»، پژوهشنامه فلسفه دین(نامه حکمت)، شماره اول: 88-79.
  • فرامرز قراملکی، احد (1383) «به سوی اخلاق جهانی؛ ترجمه، تحلیل و نقد نخستین بیانیه اخلاق جهانی»، فصلنامه انتقادی، فکری، فرهنگی کتاب نقد، شماره 30: 58-77.
  • کانت، ایمانوئل (1369) بنیاد مابعدالطبیعه اخلاق، ترجمه حمید عنایت و علی قیصری، تهران: انتشارات خوارزمی.
  • کونگ، هانس (1389) «اخلاق جهانی به‌مثابه بنیانی برای جامعه جهانی»، ترجمه و نقد سیدحسین شرف‌الدین، معرفت اخلاقی، شماره ۱: 115-146.
  • کونگ، هانس (1391) هنر زیستن؛ تأملاتی در معناداری زندگی، ترجمه حسن قنبری، قم: انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب.
  • مجلسی، محمدباقر (1403ق) بحار الأنوار، ج16، چاپ دوم، بیروت: دار إحیاء التراث العربی.
  • مک نیون، دان (1395) اخلاق خلاق؛ درآمدی بر اخلاق نظری و عملی، ترجمه ادیب فروتن، تهران: انتشارات ققنوس.
  • Kuschel, K. J. (2002) "The global ethic and world religions in an age of globalization'', in: A. Race & I. Shafer (eds) Religions in Dialogue: From Theocracy to Democracy (Aldershot, England: Ashgate), pp. 209–218.
  • Melara, Nicole (2015) ''Global Ethic at the Grassroots: A Research Proposal Based on the Work of Leonard Swidler'', Journal of Ecumenical Studies, Vol. 50(1): 18-20.
  • Meollendorf, Darrel and Heather Widdows (2015) The Routledge Handbook of Global Ethics, London: Routledge.
  • Swidler, Leonard (1996) The Intimate Intertwining of Business, Religion & Diologue, paper presented at the World Congress on Business, Economics and Ethics sponsored by International Society of Business, Economics & Ethics at Reitaku Univ., Tokyo, Japan.
  • Swidler, Leonard (2014) Dialogue for Interreligious Understanding, New York: Palgrave Macmillan.
CAPTCHA Image