The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 فلسفه و کلام اسلامی/ الهیات و معارف اهل بیت(علیهم السلام)/دانشگاه اصفهان/ اصفهان/ ایران

2 دانشگاه اصفهان

3 استاد دانشگاه اصفهان

4 دانشگاه معارف قرآن و عترت(علیهم السلام)/ اصفهان/ ایران

10.22034/jpiut.2021.46450.2862

چکیده

اخلاق جهانی نیازی است که پدیده جهانی‌شدن، پژوهشگران مختلف را به‌سوی آن سوق داده است. در این میان برخی همچون لئونارد سویدلر، الهی‌دان کاتولیک، درصدد ارائه اصول اخلاق جهانی بر پایه اشتراک ادیان برآمده‌اند. پژوهش حاضر با روش مطالعات کتابخانه‌ای و تحلیلی به‌منظور ارزیابی طرح اخلاق جهانی سویدلر صورت گرفته است. به این منظور ابتدا رویکرد اشتراک ادیان معرفی و سپس مبانی نظری سویدلر در طرح اخلاق جهانی و اصول ارائه‌شده توسط وی در بیانیه دوم ارائه شده است. درنهایت طرح وی با توجه به مبانی و اصول ارائه‌شده، در بوته نقد قرارگرفته و این نتایج به‌دست‌آمده است: طرح اخلاق جهانی سویدلر از امتیازاتی چون توجه به مسئولیت‌ها در کنار حقوق و نیز اصول روابط انسان با محیط‌زیست برخوردار است. همچنین ایده وی در ابتنای این طرح بر گفت‌وگوی مؤثر میان ادیان و توجه به نقش دین در اخلاق جهانی از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما برخی مبانی وی مانند نسبی‌گرایی و نیز تمرکز وی بر مواد اعلامیه حقوق بشر و عدم بیان ارتباط آن با اخلاق مشترک ادیان، باعث شده است که در نهایت آنچه در متن بیانیه دوم ارائه داده است، وی را از رویکرد اشتراک ادیان دور سازد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

A Critical Study about global ethic from view point Leonard Swidler

نویسندگان [English]

  • aliAli arshad riahy 2
  • Gholamhossein Tavakoly 3
  • Shahab-Al-Din Zoofaghari 4

2 University of Isfahan

3 University of Isfahan

4 Isfahan University of Quran & Etrat Studies/Isfahan/Iran

چکیده [English]

Globalization has led various researchers towards global ethic. Some, such as Leonard Sweidler, a Catholic theologian, have sought to present global ethic principles based on the religion commons. The present research has been done with the method of analytic library research with the aim of evaluating Swidler’s plan. To this end, first the approach to the religion common and then Swidler's theoretical foundations and principles in the second declaration of global ethic is introduced. Finally, his plan has been criticized and these results have been obtained: The advantages of his plan is paying attention to responsibilities alongside rights, the principles of human relations with the environment, as well as effective dialogue between religions and attention to the role of religion in global ethic. But some of his principles, such as relativism, as well as his focus on the material of the Universal Declaration of Human Rights and his failure to articulate its connection to the common morality of religions, have ultimately alienated him from the religion common approach.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Global Ethic
  • Religion Commons
  • Leonard Swidler
  • Dialogue
  • Golden Rule
CAPTCHA Image