Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

2 استادیار گروه فلسفه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران.

3 استادیار گروه هنر، دانشکده هنر و معماری، واحد رامسر، دانشگاه آزاد اسلامی، رامسر، ایران.

4 استادیار گروه ارتباط تصویری، دانشکده هنر و معماری، واحد تهران مرکز، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

چکیده

جریان اندیشه پست‌مدرنیستی در اواسط قرن بیستم جوانه زده و تا به امروز رشد کرده و تکامل یافته است. ژان فرانسوا لیوتار (98-1925) فیلسوف فرانسوی نوعی حساسیت بصری پست‌مدرنیستی را در برابر حساسیت گفتاری مدرنیستی می‌نشاند. او دارای اندیشه‌های انتقادی است و شیوه‌های نوینی را برای نقادی وضعیت فکری و فرهنگی معاصر در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و هنری ارائه می‌دهد. ملاک‌های کلی حقیقت و کذب، به شدت در چهارچوب نظری اندیشه لیوتار مسئله‌دار هستند و نمی‌تواند آن‌ها را مسلم و یقینی بپذیرد، اما در فقدان چنین قواعدی به دنبال اندیشه و عملی مسئولانه است. این فیلسوف پست مدرن،  با نگاهی به آثار دوشان به بزرگداشت دیدن و چشم و حساسیت بصری در وضعیت پست مدرن می‌پردازد. لذا در این مقاله که به شیوه‏ توصیفی تحلیلی و با مطالعه منابع کتابخانه‌ای صورت گرفته است، در وهله نخست به مرور چیستی گفتمان زبانی مدرنیستی در تفکرات لیوتار پرداخته خواهد شد و در مرحله بعد حساسیت بصری پست مدرنیستی در تفکرات وی مورد کنکاش قرار می‌گیرد و از این رهگذر ضمن بررسی آثار دوشان به ارائه قرائت جدیدی که لیوتار از امر والا مطرح می‌کند، خواهیم پرداخت که منجر به تعریف جدیدی از امروالا خواهد شد و می‌توان آن‌ را والای پست‌مدرنیستی لیوتاری نام نهاد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Postmodernist Visual Discourse on Lyotard's Views on Dushan's Works

نویسندگان [English]

  • Soheila Bahremani 1
  • Hossein Ardalani 2
  • Nafiseh Namadianpour 3
  • Parnaz Goodarzparvari 4

1 PhD Candidate in Art Philosophy, Faculty of Art and Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran

2 Assistant Professor of Art Philosophy Department, Faculty of Art and Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran

3 Assistant Professor of Art Department, Faculty of Art and Architecture, Ramsar Branch, Islamic Azad University, Ramsar, Iran

4 Assistant Professor of Visual Communication Department, Faculty of Art and Architecture, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

چکیده [English]

The French scholar Jan-Francoisa Lyotard (1925-98) deconstructs from categories such as speech and language and places the image and play against it. He places a postmodernist visual sensibility against the modernist speech sensitivity. He comes up with figural logic. Lyotard has the critical thinking and offers new ways to critique contemporary intellectual and cultural status in various political, social, and artistic fields. These new practices are facing with many challenges, but at the same time are the motivating and inspiring. The general criteria of truth and falsehood, right and wrong, good and evil are highly problematic within the theoretical framework of Lyotard's thinking and cannot be taken for granted. But in the absence of such rules, it seeks responsible thought and action. Lyotard presents a complex picture of art and culture. An image in which realism, modernism, postmodernism coexist together in all periods of art work. So, contrary to the postmodern situation, in which the postmodern phenomenon of the late twentieth century is considered in response to the question: what is postmodern? The postmodern issue is related to a matter of aesthetics style rather than historical period.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Lyotard
  • Dushan
  • Visual Sensitivity
  • Postmodernist High
  • Ahmadi, Babak (2009) From Visual Signs to Text, Second Edition, Tehran: Markaz Publishing. (in Persian)
  • Ardalani, Hossein (2016) Poststructuralism in the Philosophy of Art of Gildoz, Hamedan: Hamadan Azad University Press. (in Persian)
  • Art Modern, Lentin (2004) Norbert, Ali Ramin, Tehran: Ney Publishing. (in Persian)
  • Azizian, Hamed (2013) "Lessons of the Philosopher-Artist", Chemical Journal of Art, 7. (in Persian)
  • Gens, Anthony (2002) Postmodernism: Postmodern Art, trans. Majid Goodarzi, Tehran: Jahan Publishing. (in Persian)
  • Frederick, Jamieson (2002) The Postmodern Situation, trans. Hossein Ali Nozari, Tehran: Gam-e No Publications. (in Persian)
  • Jean-François, Lyotard (2011) Les transformateurs Duchamp/Duchamp's TRANS/formers, Dalia Judovitz. Ed: Herman Parret. Brussels: Belgium. Universitaire Pers Leuven.
  • Jimenez, Mark (2013) What is aesthetics?, trans. Mohammad Reza Abolghasemi, Tehran: Mahi Publishing. (in Persian)
  • Lajevardi, Haleh (2008) "Western Approaches to the Sociology of Culture and the Transition to Cultural Postmodernism and Cultural Studies", Cultural Research Quarterly, 3: 233-256. (in Persian)
  • Lyotard, Jean François (2015) The Postmodern Situation, trans. HosseinAli Norouzi, Tehran: Gam-e No Publishing. (in Persian)
  • Lyotard, Jean-François (2014) Marcel Duchamp's other dissidents, trans. Shahram Rostami, Tehran: Molly Publishing. (in Persian)
  • Malpas, Simon (2014) Jean-François Lyotard, trans. Behrang Pourhosseini, Tehran: Markaz Publishing. (in Persian)
  • Manteghi Fasaei, Zahra Golnaz (2020) "Examination of the Postmodernism Components in Seventh Art", Available at SSRN 3480485. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3480485. (in Persian)
  • Mokhtabadameri, SeyedMostafa (2008) "Postmodernism and Theater", Journal of Fine Arts, 34: 81-90. (in Persian)
  • Powell, James (2000) Postmodernism, HosseinAli Nozari, Tehran: Nazar Publishing. (in Persian)
  • Rizehvandi, Samira (2015) "Quantitative and qualitative analysis of postmodernist techniques in the story of Piano Cafe", Proceedings of the 10th International Conference on the Promotion of Persian Language and Literature, Mohaghegh Ardabili University, pp. 1-13. (in Persian)
  • Sanders-Pierce, Charles (1379) "Logic as Semiotics", Journal of Aesthetics, 6: 51-64. (in Persian)
  • Tamiks, Calvin (2010) Marcel Duchamp All-Speaking in the Age, trans. Peyman Gholami, Tehran: Ban Publishing. (in Persian)
CAPTCHA Image