The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروه فلسفه هنر. دانشکده هنر و معماری. دانشگاه ازاد اسلامی واحد همدان. ایران

2 گروه فلسفه هنر دانشکده هنر و معماری.واحد همدان.دانشگاه ازاد اسلامی.همدان.ایران(نویسنده مسئول)

3 گروه هنر. دانشکده هنر و معماری. واحد رامسر.دانشگاه ازاد اسلامی.رامسر. ایران

4 گروه ارتباط تصویری. دانشکده هنر.واحد تهران مرکزی.دانشگاه ازاد اسلامی. تهران.ایران

10.22034/jpiut.2021.48344.3007

چکیده

چکیده

جریان اندیشه پست‌مدرنیستی در اواسط قرن بیستم جوانه زده و تا به امروز رشد کرده و تکامل یافته است. ژان فرانسو الیوتار (98-1925) اندیشمند فرانسوی از نوعی حساسیت بصری پست مدرنیستی را در برابر حساسیت گفتاری مدرنیستی می‌نشاند،. لیوتار دارای اندیشه‌های انتقادی می‌باشد و شیوه‌های نوینی را برای نقادی وضعیت فکری و فرهنگی معاصر در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و هنری ارائه می‌دهد. ملاک‌های کلی حقیقت و کذب، به شدت در چهارچوب نظری تفکرات لیوتار مسئله‌دار هستند و نمی‌تواند آن‌ها را مسلم پندارد، اما در فقدان چنین قواعدی به دنبال اندیشه و عملی مسئولانه است. لیوتار با نگاهی به آثار دوشان به بزرگداشت دیدن و چشم و حساسیت بصری در وضعیت پست مدرن می‌پردازد، در مقاله پیش رو که به شیوه‏ی توصیفی تحلیلی و با مطالعه منابع مکتوب کتابخانه‌ای صورت گرفته است، در وهله نخست به مرور چیستی گفتمان زبانی مدرنیستی در تفکرات لیوتار پرداخته خواهد شد و در مرحله بعد حساسیت بصری پست مدرنیستی در تفکرات وی مورد کنکاش قرار می‌گیرد و از این رهگذر ضمن بررسی آثار دوشان به ارائه قرائت جدیدی که لیوتار از امروالا مطرح می‌کند، خواهیم پرداخت که منجر به تعریف جدیدی از امروالا خواهد شد و می‌توان آن‌ را والای پست مدرنیستی لیوتاری نام نهاد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Postmodernist visual discourse on Lyotard's views on Dushan's works

نویسندگان [English]

  • soheila bahremani 1
  • hosein ardalani 2
  • nafiseh namadianpour 3
  • parnaz goodarzparvari 4

1 Department of Art and Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran

2 Department of Art and Architecture.Hamedan Branch.Islamic Azad University.Hamedan.Iran

3 Department of Art and Architecture.Ramsar Branch. Islamic Azad University.Ramsar.Iran

4 Department of Art. Tehran Central Branch.Islamic Azad University.Tehran.Iran

چکیده [English]

Abstract

The French scholar Jan-Francoisautar (1925-98) deconstructs from categories such as speech and language and places the image and play against it. He places a postmodernist visual sensibility against the modernist speech sensitivity. He comes up with figural logic. Lyotard has the critical thinking and offers new ways to critique contemporary intellectual and cultural status in various political, social, and artistic fields. These new practices are facing with many challenges, but at the same time are the motivating and inspiring. The general criteria of truth and falsehood, right and wrong, good and evil, are highly problematic within the theoretical framework of Lyotard's thinking and cannot be taken for granted. But in the absence of such rules, it seeks responsible thought and action. With looking at Dushan's work, Lyotard commemorates the sight and eye and the visual culture and visual sensitivity of the postmodern state. In this descriptive-analytic article, we will review the nature of modernist linguistic discourse in Lyotard's thinking by studying the written sources of library literature in the first place, and then discuss the postmodernist visual sensitivity of his thoughts. And in so doing, while reviewing Dushanbe's work, we will present a new reading by Lyotard of the high- order, which will lead to a new definition of the high-order, which can be termed the sublime post-modernist Lyotard.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Keywords: Lyotard
  • Dushan
  • Visual Sensitivity
  • Postmodernist High
CAPTCHA Image