The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشگاه خوارزمی تهران گروه فلسفه

2 عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی

10.22034/jpiut.2021.47902.2966

چکیده

چکیده یکی از مهم ترین مباحثی که در فلسفه اسلامی مطرح است تقسیم بندی انواع حکمت است و در این میان مهم ترین مساله، دلیلی است که حکمای اسلامی بویژه ابن سینا برای حصر اقسام حکمت نظری اقامه کرده است. دلیل حصر اقسام حکمت نظری، با یک تقسیم ثنایی دائر بین نفی و اثبات، اقسام را به چهار قسم (که البته قسم چهارم آن محال است) تقسیم می کند.این حصر عقلی، اموری که به اراده و اختیار انسان نمی باشد یعنی حکمت نظری را تقسیم می کند به اموری که: تصور آنها بطور ذهنی و خارجی بی نیاز از ماده است که اصطلاحا فلسفه اولی است، یا در ذهن بی نیاز از ماده است ولی در خارج محتاج به ماده است که این قسم هم ریاضیات است، و یا اموری هستند که چه در ذهن و چه در خارج محتاج به ماده هستند که این قسم را طبیعیات می نامند. قسم چهارمی هم در تقسیم قابل فرض است که در ذهن محتاج به ماده باشد ولی در خارج غیرمحتاج به ماده که این قسم صرف یک فرض است و تحقق خارجی ندارد. دراین مقاله نشان داده خواهد شد که این حصر موارد نقض متعددی داشته و قابل دفاع نیست. برخی از علوم مانند علم منطق، که از نظر این فلاسفه از اقسام علوم نظری هم هست خارج از این حصر بوده، و این حصر معقولات ثانیه منطقی را پوشش نمی دهد. همچنین الهیات بالمعنی الاخص و مجردات مثالی نیز با تقسیم فوق قابل تبیین نخواهند بود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analysis and Critique of Ibn Sina's Explanation in Limiting the Types of Theoretical Wisdom into Three Tendencies

نویسندگان [English]

  • sajad dalir 1
  • Qofratallah Qorbani 2
  • Rouhallah Souri 2

1 Kharazmi University of Tehran, Department of Philosophy

2 Kharazmi University faculty member and director of philosophy

چکیده [English]

One of the most important issues in Islamic philosophy is the division of types of wisdom, and among these, the most important issue is the reason that Islamic scholars, especially Ibn Sina, have set out to limit the types of theoretical wisdom. The reason for limiting the types of theoretical wisdom, with a dual division between negation and proof, divides the types into four types (of course, the fourth type is impossible). Divides into matters that: their imagination is mentally and externally needless of matter, which is the so-called first philosophy, or in the mind is needless of matter but externally needs matter, which is also mathematics, or matters There are those who need matter both in the mind and outside, which they call nature

The fourth type can be assumed in the division that it needs matter in the mind, but outside it does not need matter, which this type is only a presumption and has no external realization. This article will show that this restriction has several violations and is not defensible. Some sciences, such as logic, which according to these philosophers are also theoretical sciences, are outside this limit, and this limit does not cover the rational seconds of logic. Also, theology in a special sense and abstract abstracts cannot be explained by the above division.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Types of theoretical wisdom
  • reason for limiting theoretical wisdom
  • logic
  • theology in a special sense
  • abstract example
CAPTCHA Image