Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، ایران

چکیده

آیا تبیین‌های خداناباورانه می‌توانند جهان و انسان را تبیین کنند؟ آیا استدلال‌های قیاسی خداباورانه می‌توانند تبیین معقولی از جهان ارائه نمایند؟ بسیاری از فیلسوفان دین معاصر براین باورند که استدلال‌های قیاسی بر اثبات وجود خدا نامعتبرند، چون یا از نظر صورت قیاسی، نامعتبرند یا مبتنی بر یک یا چند مقدمه کاذب یا غیریقینی هستند. از این رو، به استدلالات غیرقیاسی در باب وجود خدا روی آوردند. هدف این نوشتار بررسی و ارزیابی یکی از این استدلال‌های جالب توجه جدید، یعنی استدلال استقرائی سوئینبرن است. روش این تحقیق کتابخانه‌ای و استدلالی است که از طریق مطالعه، بررسی و تحلیل ذهنی مفاهیم، گزاره‌ها و استدلال‌ها انجام می‌گیرد. ادعای سوئینبرن این است که تبیین‌های انسان‌انگارانه و ماده‌انگارانه نمی‌توانند جهان و انسان را تبیین کنند. در مقابل، وی سه استدلال از وجود جهان، وجود قوانین علمی و قوانین فرایند تکامل؛ برای وجود خدا به عنوان سه استدلال استقرائی تأییدی استفاده می‌کند و از انباشت آنها خداباوری را به عنوان استنتاج بهترین تبیین نتیجه می‌گیرد. نتیجه چنین استدلالاتی این است که خداباوری می‌تواند بهترین تبیین نهایی جهان باشد. همچنین نشان داده خواهد شد که این‌گونه استدلال‌ها با چالش‌های کمتری مواجه بوده و می‌توانند احتمال وجود خدا را به مراتب افزایش دهند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Swinburne's Confirmation Inductive Argument as the Best Explanation of Theism

نویسنده [English]

  • Abbas Yazdani

Associate Professor of Philosophy Department, University of Tehran, Iran.

چکیده [English]

Can atheistic explanations scientifically explain the world and humans? Can theistic deductive arguments provide a rational explanation of the world? Many philosophers of contemporary religion believe that deductive arguments for the existence of God are invalid because they are either deductively invalid or based on one or more false or uncertain premises. Hence, they turned to non-analogical arguments about the existence of God. The purpose of this paper is to examine and evaluate one of these interesting new arguments, the Swinburne inductive argument. This research paper is a library-based theoretical analysis that is done through the concepts, propositions, and arguments. Swinburne claims that humanistic and materialistic explanations cannot explain the world and humans. In contrast, he has three arguments for the existence of the universe, the existence of scientific laws, and the laws of the process of evolution; He uses the existence of God as three affirmative inductive arguments and concludes the accumulation of theism as the best explanation. The result of such arguments is that theism can be the ultimate explanation of the world. It will also be shown that such arguments are less challenging and can greatly increase the likelihood of God's existence.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Theism
  • Swinburne
  • inductive argument
  • inference to the best explanation
Aristotle. (1980). Aristotle Logic. With research and introduction by Abdolrahman Badavi, three volumes. Beirut: Dar al-Qalam Publications. (In persian)
Azimi, M. (2019). Apagoge of Aristotle. Scientific Quarterly of Research on Logics. 10(2), 1-30. (In persian)
Boyd, R. (1994). Confirmation, Semantics and the Interpretation of Scientific Theories, in R. Boyd & P. Gasper (eds), The Philosophy of Science. pp. 3-35. I. D. Trout.
Dawes, G. W. (2009). Theism and Explanation, (Taylor & Francis Group) Routledge.
Dawkins, R. (1986). The Blind Watchmaker. W. W. Norton & Company.
Douven, I. (2017). Abduction, The Stanford Encyclopedia of Philosophy, E. N. Zalta (ed.), https://plato.stanford.edu/archives/sum2017/entries/abduction.
Frankfurt, H. G. (1958). Peirce's Notion of Abduction, The Journal of Philosophy, 55)14(, 593-597. https://doi.org/10.2307/2021966.
Fumerton, R. A. (1980). Induction and Reasoning to the Best Explanation, Philosophy of Science. 47(4), https://doi.org/10.1086/288959.
Harman, G. H. (1965). The Inference to the Best Explanation, The Philosophical Review, 74(1).
Hawking, S. (1988). A Brief History of Time: from the Big Bang to Black Holes. Bantam Books.
Hempel, C. G. (1966). Philosophy of Natural Science. Foundations of Philosophy. Englewood Cliffs.
Hempel, C. G. & Paul O. (1998). Studies in the Logic of Explanation, in Joseph Pitt (ed.), Theories of Explanation. pp. 9-50. Oxford University Press.
Leibniz, G. W. (1995). The Principles of Philosophy, or, the Monadology [1714]. In Philosophical Essays, edited & translated by R. Ariew & D. Garber, 213–25. Hackett.
Lipton, P. (2001). Inference to the Best Explanation in W. H. Newton-Smith (ed). A Companion to the Philosophy of Science, pp. 184-193. Blackwell Publishers Inc.
Musgrave, A. (1999). Essays on Realism and Rationality. Studies in the Philosophy of Karl R. Popper and Critical Rationalism, Rodopi.
Peirce, C. S. (1931–58). Collected Papers of Charles Sanders Peirce. Edited by C. Hartshorne; P. Weiss & A. Burks. 8 Vols. Harvard University Press.
Plato. (1987). Philbus. In the series of Plato's Works. Vol. 3. Translated by M. H. Lotfi Tabrizi. 2nd edition. Kharazmi Publishing Company. (In persian)
Plato. (1987). The Laws. In the series of Plato's Works, Vol. 3. Translated by M. H. Lotfi Tabrizi. 2nd edition. Kharazmi Publishing Company. (In persian)
Popper, K. R. (1979). Objective Knowledge: An Evolutionary Approach. Clarendon Press.
Schurz, G. (2007). Patterns of abduction, Springer Science: Business Media B. V, Syntheses, 164, 201–234.
Swinburne, R. (1996). Is there a God? Oxford University Press.
Swinburne, R. (2004). The Existence of God. Clarendon Press.
CAPTCHA Image