Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

2 استادیار گروه فلسفه، دانشکده الهیات و فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

3 استادیار گروه فلسفه، دانشکده حقوق، الهیات و علوم سیاسی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

در مقاله حاضر کوشش می‌شود مفهوم اتمسفر در نظام فلسفی هرمان اشمیتس، بنیان‌گذار پدیدارشناسی نوین، واکاوی شود تا از رهگذر این مفهوم راه برای فهم پدیدارشناسی نوین او بر ما گشوده گردد. مفهوم اتمسفر یکی از مفهوم‌های بنیادین برای فهم نظام فلسفه اشمیتس است، مفهومی که او آن ‌را، با نگاه به چگونگیِ آشکارسازیِ پدیدارشناختی، برای عبور از دوگانه سوژه‌ـ‌ابژه و نیز نشان دادن واقعیت‌های پنهان و مبانی تجربه زیسته واقعیت  به کار می‌بندد. این اصطلاح علاوه بر کاربردی که پیشتر در علومی هم‌چون فیزیک و هواشناسی و روان‌شناسی داشته است، به پدیداری انضمامی اشاره دارد؛ همچنین گواهی بر روشی است که اشمیتس پدیدارشناسی را درک و دوباره طرح‌ریزی می‌کند. هدف در این مقاله آن است که با بهره‌گیری از واکاوی ساختاری مفهوم اتمسفر، پیوند آن را با مفهوم تن به‌عنوان هسته نظری کار اشمیتس، و فضا و احساس به عنوان دیگر مفهوم‌های مهم و کلیدی در نظام فلسفه او نشان دهد و سرانجام مقایسه‌ای میان واکاوی اشمیتس و سایر پدیدارشناسان به‌ویژه هایدگر از مفهوم حال‌وهوا به عنوان مفهوم هم‌پیوند با اتمسفر در سنت پدیدارشناسی انجام دهد. نتیجه به‌دست آمده از تحلیل در این مقاله نمایان‌گر جایگاه ویژه مفهوم اتمسفر در نظام فلسفی اشمیتس و نقش مهم آن در پی‌ریزی روش پدیدارشناسی نوین اوست.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Status of the Concept of Atmosphere in Hermann Schmitz’s New Phenomenology

نویسندگان [English]

  • Ehsan Moraveji 1
  • Parviz Zia Shahabi 2
  • Malek Hosseini 3

1 Ph.D of Philosophy, Department of Philosophy, Faculty of Law, Divinity and Political sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

2 Assistant Professor, Department of Philosophy, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran

3 Assistant Professor, Department of Philosophy, Faculty of Law, Theology and Political Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University

چکیده [English]

This paper seeks to analyse the concept of atmosphere in the philosophical system of Hermann Schmitz, the founder of New Phenomenology, as a fundamental concept for understanding his philosophical system; he uses this concept to transcend the duality of subject-object as well as to show the hidden realities and the foundations of lived experience of reality, by looking at how phenomenological analysis is revealed. Beside being used in sciences such as physics, meteorology, and psychology, the term also refers to the atmosphere as a concrete phenomenon; it is also an evidence of his understanding the phenomenology and reformulating it. This paper aims to show the connection between the concept of the felt-body (Leib), as the theoretical core of his work, and space and emotion as other key concepts in his philosophical system, by using the structural analysis of the concept and the phenomen of atmosphere.The result of the analysis in this paper shows the special place of the concept of atmosphere in Schmitz's philosophical system and its prominent role in establishing his method of New Phenomenology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Atmosphere
  • New Phenomenology
  • Space
  • Emotion
  • Felt-body
  • امینی، امیرحسین؛ سلطان‌زاده، حسین (۱۳۹۶) «اتمسفر فضا در پدیده‌شناسی به مثابه فضای بدون سطح». مجله مدیریت شهری، ۱۶(49): ۴۶۹-۴۸۷.
  • فون هرمان، فردریش ویلهلم (۱۳۹۹) سوژه و دازاین. ترجمه احسان پویافر، فلورا عسکری‌زاده. تهران: نشر روزگار نو.
  • دکارت، رنه (۱۳۸۷) تأملات در فلسفه اولی. ترجمه احمد احمدی، تهران: سمت.
  • مروجی، احسان؛ ضیاءشهابی، پرویز؛ حسینی، مالک (۱۴۰۰) «مفهوم فضا در پدیدارشناسی کاسیرر، هایدگر و اشمیتس». مجله پژوهش‌های فلسفی، ۱۵(34): ۳۶۳-۳۸۰
  • Blume, Anna (2010) “Hermann Schmitz (1928-) “, Hans Reiner Sepp, Lester Embree, Handbook of Phenomenological Aesthetics. Dordrecht: Springer. p. 307-311.
  • Böhme, Gernot (1989) Für eine ökologische Naturästhetik, Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
  • Böhme, Gernot (1995) Atmosphäre. Essays zur neuen Ästhetik, Frankfurt a. M.: Suhrkamp.
  • Böhme, Gernot (1998) Über das Atmosphärische, Ostfildern v. Stuttgart: Tertium.
  • Böhme, Gernot (2001) Vorlesungen über Ästhetik als allgemeine Wahrnehmungslehre, München: Fink.
  • Böhme, Gernot (2003) Atmosphären; die Beziehung von Musik und Architektur jenseits physikalischerVorstellungen, in: Metzger, C. (Hrsg.), Musik und Architektur im Auftrag des Internationalen Musikinstituts Darmstadt, Pfau/Saarbrücken.
  • Böhme, Gernot (2009) Das Wetter in der Sprache der Gefühle mit besonderer Berücksichtigung Goethes, in: Nova, A./ Michalsky, T. (Hrsg.), Wind und Wetter. Die Ikonologie der Atmosphäre, pp.247, Venezia.
  • Böhme, Gernot (2017a) The Aesthetik of Atmospheres, London-New York: Routledge.
  • Böhme, Gernot (2017b) Atmospheric Architectures. The Aesthetics of felt Spaces, London et al.: Bloomsbury.
  • Böhme, Gernot (2017c) Critique of Aesthetic Capitalism, Milan: Mimesis International.
  • Bollnow, Otto F. (2009) Das Wesen der Stimmungen, Würzburg: Könighausen & Neumann.
  • Fuchs, Tumas (2000) Leib, Raum, Person. Entwurf einer phänomenologischen Anthropologie, Stuttgart, S. 193-251, in Anlehnung an Ludwig Binswangers “Gestimmten Raum,, (Binswanger, “Das Raumproblem in der Psychopathologie,, in: Zeitschrift für die gesamte Neurologie und Psychiatrie 145 (1993), S. 598-647).
  • Fuchs, Tumas (2013) Zur Phänomenologie der Stimmungen, in: F. Reents, B. Meyer-Sickendiek (Hrsg.) Stimmung und Methode, Tübingen: Mohr Siebeck.
  • Griffero, Tonnino (2016) “Atmospheres and felt-body resonances”, Studi di estetica (Italian Journal of Aesthetics), Vol. 4, Issue 5.
  • Griffero, Tonnino (2017) Quasi-Things. The Paradigm of Atmospheres, Albany: Suny Press.
  • Hasse, Jürgen (2012) Atmosphären der Stadt: Aufgespürte Räume. Berlin: Jovis.
  • Heidegger, Martin (1955) Was ist Metaphysik?, Siebte Auflage, Frankfurt A. M.: Klostermann.
  • Heidegger, Martin (2006) Sein und Zeit, Tübingen: Max Niemeyer Verlag.
  • Julmi, Christian (2015) Atmosphären in Organisationen. Wie Gefühle das Zusammenleben in Organisationen beherrschen. Bochum/Freiburg: Projektverlag.
  • Parviainen, Jaana (2014) “The performativity of double bodies exploring the phenomenological conception of Leib/Körper distinction in interactive bodywork”, International Journal of Work organization and Emotion, 6(4): 311-326.
  • Schmitz, Hermann (1965) System der Philosophie, Bd. II, 1. Teil: Der Leib, Bonn: Bouvier.
  • Schmitz, Hermann (1969) System der Philosophie, III: Der Raum, 2. Teil: Der Gefühlsraum, Bonn: Bouvier.
  • Schmitz, Hermann (1990) Der unerschöpfliche Gegenstand. Grundzüge der Philosophie, Bonn: Bouvier.
  • Schmitz, Hermann (1996) Husserl und Heidegger, Bonn: Bouvier.
  • Schmitz, Hermann (2003) Was ist Neue Phänomenologie?. Rostock: Koch Verlag.
  • Schmitz, Hermann (2011a) Der Leib, Berlin/Boston: De Gruyter.
  • Schmitz, Hermann, Müllan, R.O. and Slaby, J. (2011b) “Emotions outside the box, the new phenomenology of feeling and corporeality”, Phenomenology and the Cognitive Sciences, 10(2): 241–259.
  • Schmitz, Hermann (2014a) Atmosphären, Freiburg/München: Karl Alber.
  • Schmitz, Hermann (2014b) Kurze Einführung in die Neue Phänomenologie, Freiburg/München: Karl Alber.
  • Tellenbach, Hubert (1968) Geschmack und Atmosphäre. Medien menschlicher Elemantarkontakte, Salzburg: O. Müller.
  • Van Manen. M. (1990) Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. London/New York: Routledge.
  • Wehrle, Maren (2019) “Being a body and having a body. The twofold temporality of embodied intentionality”, Phenomenology and the Cognitive Sciences, 19: 499-521.
  • Wimmer Manfred (2011) Stimmungen im Spannungsfeld zwischen Phänomenologie, Ontologie und naturwissenschaftlicher Emotionsforschung. Deutsche Zeitschrift für Philosophie; Gefühle als Atmosphären (Sonderband 29): 97-123. Berlin: Akademie Verlag.
  • Wolf, Barbara & Julmi, Christian (2020) Die Macht der Atmosphären. Freiburg/München: Karl Alber
CAPTCHA Image