The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشگاه ازاد واحد خرم اباد

10.22034/jpiut.2021.48315.3004

چکیده

این پرسش که صورت نوعی چیست و آیا آن جوهر است یا عرض یکی از پرسش‌های اساسی در فلسفه‌های باستان و اسلامی است و پاسخ به آن، یکی از مهم‌ترین و اولین دغدغه‌های فیلسوفان بوده و هست. در میان فیلسوفان دیدگاه ابن‌سینا (به پیروی از ارسطو) و سهروردی در قیاس با دیگر فیلسوفان جالب‌توجه تراست. ابن‌سینا صورت نوعی و جوهر بودن آن و کارسازی آن در جوهر و بی‌نیازی جوهر به عرض و نیازمندی عرض به جوهر را پذیرفته و با استدلال‌هایی چند پشتیبانی سخن خود را مدلل کرده است. در برابر سهروردی دیدگاه ارسطویی -ابن‌سینایی را به چالش می‌کشد و کنار می‌گذارد و شناختی نو از جهان خارج ارائه می‌کند. در این مقاله، با روش تحلیلی و باهدف شناخت درست واقعیت این دو دیدگاه تبیین و تحلیل و ارزیابی شده است و به این نتیجه رسیده است که دیدگاه سهروردی در قیاس با دیدگاه ابن سینا موجه تر و تبیین گر تر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining, analyzing and measuring a typical form in the philosophy of Ibn Sina and Suhrawardi

چکیده [English]

The question of what a form is and whether it is substance or breadth is one of the basic questions in ancient and Islamic philosophies and the answer to it has been one of the most important and first concerns of philosophers. Among the philosophers, the views of Ibn Sina (following Aristotle) ​​and Suhrawardi are more interesting than those of other philosophers. Ibn Sina has accepted the form and essence of it and its function in the substance and the needlessness of the substance to the width and the need for the width to the substance and has justified his speech with several supporting arguments. In contrast to Suhrawardi, he challenges and abandons the Aristotelian-Ibn Sinai view and offers a new understanding of the outside world. In this article, these two views have been explained, analyzed and evaluated with an analytical method and with the aim of correctly understanding the reality, and it has been concluded that Suhrawardi's view is more justified and explanatory in comparison with Ibn Sina's view.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ibn sina
  • Suhrawardi
  • face
  • typical face
  • essence and accident
CAPTCHA Image