Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشیار گروه الهیات، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

چکیده

استعاره‌ها در رویکرد جدید به دلیل ظرفیت‌های درونی‌ همانند برجسته‌سازی و تنوع نگاشت‌ها از حوزه‌های منبع، امکان فهم اخلاقی و زیست اخلاقی بهتری را برای ما فراهم می‌کنند. به تعبیر برخی، استعاره‌ها نه منحصر در استعاره‌های متعارف هستند و نه صرفاً امر شناختی، بلکه ما برای تفکر عمیق و ملاحظات فرهنگی سنجیده، نیازمند استعاره‌های پیچیده و نامتعارف هستیم. از سویی دیگر، سلول‌های بنیادی ویژگی‌های فوق‌العاده‌ای برای حوزة منبع در استعارة نامتعارف و پیچیدة اخلاقی دارند. از این‌رو، نگارنده، از استعارة مفهومی سلول برای اخلاق بهره برده است. پرسش اساسی این جُستار این است: استعارة مفهومی سلول در اخلاق چه زوایایی از اخلاق را برای ما برجسته می‌کند؟ دستاوردهای این پژوهش به این قرار است: 1. استعارة مفهومی سلول برای اخلاق، برخلاف اکثر استعاره‌های اخلاقی که استعاره‌های ساده و متداولی هستند و طبیعتاً قدرت کمتری برای زیست اخلاقی دارند، استعاره‌ای پرتوان، نامتعارف و پیچیده‌ای است که بخوبی می‌تواند از عهده تحلیل مراتب اخلاق برآید؛ 2. استعارة یادشده در اخلاق، پدیدارهای اخلاقی شکل گرفته و تمایزیافته در محیط دین و عرفان را به رسمیت می‌شناسد؛ 3. در پرتو استعارة سلولی اخلاق، تفاوت عملکرد اخلاقی در موقعیت‌ها و کنشگران اخلاقی مختلف بهتر تبیین می‌شود؛ 4. این استعاره، برخلاف دیگر استعاره‌ها، آیدوس اخلاق را برجسته می‌کند نه یک ویژگی یا چند ویژگی اخلاقی را.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Conceptual Metaphor of Cell for Ethics

نویسنده [English]

  • Abdollah Salavati

Associate Professor of Theology Department, Shahid Rajaee Teacher Training University, Tehran, Iran

چکیده [English]

Metaphors in the new approach allow us to better understand ethics and bioethics due to their inherent capacities, such as highlighting and diversifying scripts from source domains. According to some, metaphors are not limited to conventional metaphors, not merely epistemological, but we need complex and unconventional metaphors for deep thinking and thoughtful cultural considerations. Stem cells, on the other hand, have extraordinary properties for the source domain in the unconventional and complex moral metaphor. Hence, the author has used the conceptual metaphor of cell for ethics. The fundamental question of this quest is: What aspects of morality does the conceptual metaphor of cell in ethics highlight for us? The findings of this study are as follows: 1. The conceptual metaphor of cell for ethics, unlike most ethical metaphors that are simple and common metaphors and naturally have less power for ethics, is a powerful, unconventional and complex metaphor and can handle ethical analysis well; 2. The metaphor mentioned in ethics is formed by moral phenomena and recognizes the distinction between religion and mysticism; 3. In the light of the cellular metaphor of ethics, the difference between ethical performance in different moral situations and ethical agents is better explained; 4. This metaphor, unlike other metaphors, highlights the idiosyncrasy of ethics, not a feature or few ethical features.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Conceptual Metaphor
  • Stem Cells
  • Conceptual Metaphor of Cell
  • Moral Metaphor
  • Ethics
  • Baharvand, Hossein; Kazemi Ashtiani, Saeed (2005) “Embryonic Stem Cells: Concepts and Potentials, Yakhteh Journal, Vol. 7 (27): 178-193. (in persian) https://www.sid.ir/fa/JOURNAL/ViewPaper.aspx?id=27040
  • Burke, Michael (2014) The Routledge Handbook of Stylistics, London: Routledge Taylor Francis Group and New York.
  • Croft, William; Cruse, Alan (2004) Cognitive Linguistics, Cambridge University Press.
  • Cyndy D.; Samberg (2006) Cell Therapy, Stem Cells and Brain Repair (Contemporary clinical Neuroscience), Humana Press, Totowa, New Jersey.
  • Frankena, William Kay (2013) Philosophy of Ethics, trans. Hadi Sadeghi, Qom: Taha. (in persian)
  • Fanaei, Abolghasem (2005) Religion in the Scale of Morality, Tehran: Sarat Cultural Institute. (in persian)
  • Gharamaleki, Ahadfaramarz (2014) Professional Ethics, Tehran: Majnoon Publishing. (in persian)
  • Gharamaleki, Ahadfaramarz; Naskhian, AliAkbar (2016) Ghodrat Engareh, Tehran: Majnoon Publishing. (in persian)
  • Hassanzadeh Amoli, Hassan (2008) Courses On the Explanation of the Chapters of Qaisari Ruling,first edition, Qom: Book Garden. (in persian)
  • Heidegger Martin (1988) Pathmarks, edit. William McNeill, Cambridge University Press.
  • Holmes, Robert L. (2006) Fundamentals of Philosophy of Ethics, trans. Masoud Olya, Tehran: Phoenix. (in persian)
  • Huard Johnny; Chancellor, Michael B. (2004) Gene Therapy Using Muscle-Derived Stem Cells Christopher Chermansky, in Adult Stem Cells, Humana Press, Totowa, New Jersey.
  • Kashani, AbdulRazzaq (2008) Description of the Houses of Others, edit. Mohsen Bidarfar Qom: Bidar Publications. (in Arabic)
  • Kövecses, Zoltán (2010) Metaphor: A Practical Introduction, Second Edition Exercises written with Réka Benczes Zsuzsanna Bokor Szilvia Csábi Orsolya Lazányi Eszter Nucz.
  • Kövecses, Zoltán (2000) Metaphor and Emotion: Language, Culture, and Body in Human Feeling (Studies in Emotion and Social Interaction), New York: Cambridge University Press.
  • Kövecses, Zoltán (2005) Metaphor in Culture Universality and Variation, New York: Cambridge University Press.
  • Kövecses, Zoltán (1986) Metaphors of Anger, Pride, and Love, Lexical Approach to the Structure of Concepts, John Benjamins Publishing Company.
  • Lakoff, George (1993) The Contemporary Theory of Metaphor In Metaphor and Thought, edit. Andrew Ortony, New York: Cambridge University Press.
  • Lakoff, George; Johnson, Mark (1980) Metaphors We Live by, University of Chicago Press.
  • Lanza Robert; Gearhart John; Hogan Brigid; Melton Douglas; Pedersen Roger; Thomas E. Donnall; Thomson James; West Michael (2006) Essentials of Stem Cell Biology, Elsevier.
  • Lewis, Michael (2005) Heidegger and the Place of Ethics, Continuum.
  • Majlisi, MohammadBaqir bin MohammadTaqi (without date) Bihar Al-Anwar Al-Jame'a for the News of the Imams of Athar(peace be upon them), investigation. AbdulZahra and Mahmoudi. (in Arabic)
  • Max Black (1993) “More about Metaphor” In Metaphor and Thought, edit. Andrew Ortony, New York: Cambridge University Press.
  • Rachel, James (2010) Philosophy of Ethics, trans. Arash Akhgari, Tehran: Hekmat Publications. (in Arabic)
  • Razi, AbuZakaria Yahya bin Mu'adh (1423) The Jewel of Sufism, Cairo: School of Etiquette.
  • Sadeghi Massoud (1399) “New Conceptual and Analytical Metaphor of its Role in Ethics”, Philosophical Reflections, Vol. 10 (24): 235-255. (in persian) http://phm.znu.ac.ir/article_36936.html
  • Salavati Abdullah (2016a) “Cellular Theory of Ethics with Emphasis on the Opinions of Allameh Tabatabai”, Philosophical Reflections, Vol. 16 (2): 110-87. (in persian) https://jipt.sbu.ac.ir/article_96493.html
  • Salavati Abdullah (2016b) “Critique and Study of Moral Relativism from The Perspective of Allameh Tabatabai, Mirror of Knowledge, Vol. 6 (16): 58-35. (in persian) http://phm.znu.ac.ir/?_action=article&keywords=
  • SayadMansour, Alireza (2020) “Maternal Allegory-For /Instead-of-Moral Responsibility in The Phenomenological Thought of Emmanuel Levinas, Philosophical Investigations, Vol. 13 (29): 336-320. (in persian) https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_8790_976f96ae61190e07f48f9ab85abaf138.pdf
  • Turksen, Ursad (2004) Adult Stem Cells, Humana Press, Totowa, New Jersey.
CAPTCHA Image