Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حقوق عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران

2 مدرس مؤسسه آموزش عالی حافظ، شیراز، ایران

3 مدرس مؤسسه آموزش عالی علوم شناختی، تهران، ایران

چکیده

نسبت اخلاق و قانون از جمله موضوعاتی است که مناقشات درازدامنی را برانگیخته و از مهم‌ترین مباحثِ مربوط به پیوند سپهر اخلاق و حقوق به شمار می‌آید. یک نزاع مهم در این میان از این قرار است که آیا پیروی از ”اخلاق متعارف“ در حوزۀ عمومی و/ یا حوزۀ خصوصی باید قانوناً الزام‌آور شود یا نه؟ در این مقاله با نگاهی به مناقشات پیرامون مسئلۀ ”الزام قانونی اخلاق“ در مباحثۀ معروف هِربِرت هارت و پاتریک دِولین، ابتدائاً با عطف نظر به تقسیم‌بندی ریچارد مِروین هِر، سه بخش از اخلاق‌پژوهی را تفکیک می‌کنیم و جایگاه آنچه را دِولین از ”اخلاق متعارف“ مراد می‌کند ایضاح خواهیم کرد. پس از شرح دلالت‌ها و پیامدها و ریشه‌های ”اخلاق متعارف“ در نگاه دِولین، به نسبت قانون با ”اخلاق متعارف“ در نگاه او خواهیم پرداخت. نهایتاً رویکرد دِولین را نقد و آسیب‌شناسی خواهیم کرد و با نشان دادن کاستی‌های برداشت دِولین از ”اخلاق متعارف“ نگاه حقوقی او به اخلاق را به چالش خواهیم کشید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Cloak of Law on Stature of Morality: a critical view on Patrick Devlin's attitude toward legal enforcement of conventional morality

نویسندگان [English]

  • Mohammad Najafi Kalyani 1
  • Seyyed Mohammad Hosseini 1
  • Kaveh Behbahani 2
  • Hossein Dabbagh 3

1 Ph.D. Candidate of Public Law, Allmeh Tabatabaei University, Tehran, Iran

2 Lecturer at Hafez Institute of Higher Education, Shiraz, Iran

3 Lecturer at Higher Education Institute for Cognitive Science Studies, Tehran, Iran

چکیده [English]

The relationship between morality and law is one of the issues that has provoked considerable controversies. Among others, an important discussion is whether obeying “conventional morality” in public and/or private spheres should be legally enforced by legislators. In this paper, we will look at the controversies over the issue of the “legal enforcement of morality” in the well-known debate between Herbert Hart and Patrick Devlin. In light of Richard Hare's moral philosophy, we will begin by distinguishing three realms of morality. We will then clarify Deviln's view on “conventional morality”, employing the terminology derived from Hare's moral philosophy. After elaborating the implications, consequences, and roots of “conventional morality” in Devlin's view, we will turn to the relation between law and “conventional morality”. Finally, we will criticize Devlin's approach and highlight our objections to his account. By showing the flaws of Devlin's conception of “conventional morality,” we will challenge her legal view of morals.

کلیدواژه‌ها [English]

  • legal enforcement of morality
  • ethics
  • “legal moralism conventional morality
  • function of the criminal law
اتیکنسون، آر. اف. (1394). درآمدی به فلسفۀ اخلاق. ترجمه سهراب علوی­نیا، تهران: هرمس.
تالاوِر، چارلز. (1399). نظریات آرمانی در فلسفۀ اخلاق، در دانشنامۀ فلسفۀ اخلاق، ویراستۀ پل اردواردز؛ دونالد ام. بورچرت، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، صص 332-329. تهران: سوفیا.
دباغ، سروش. (1393). عام و خاص در اخلاق. تهران: هرمس.
فنائی، ابوالقاسم؛ حسینی، سیدمحمد؛ حسنخانی طاسکوه، سمیه. (1399). حقِ اخلاقی: امکان یا امتناع؟ دو فصلنامۀ بین­المللی حقوق بشر، 15(29): 15-40.
کانت، ایمانوئل. (1396). درس­های فلسفۀ اخلاق، ترجمۀ منوچهر صانعی دره­بیدی، تهران: نقش و نگار.
وارنوک، مری. (1380). فلسفۀ اخلاق در قرن بیستم، ترجمۀ ابوالقاسم فنائی، قم: بوستان کتاب قم.
وَکس، ریموند. (1400). حقوق: درآمدی مختصر، ترجمۀ سیدمحمد حسینی؛ محمد نجفی کلیانی، تهران: نگاه معاصر.
هَریسون، جاناتان. (1399). عینی­گراییِ اخلاقی، در دانشنامۀ فلسفۀ اخلاق، ویراستۀ پل اردواردز؛ دونالد ام. بورچرت، ترجمۀ انشاءالله رحمتی، صص834-825. تهران: سوفیا.
Atkinson, R. F. (2015). Conduct, an introduction to moral philosophy; Translated by, Sohrab Alavinia; Tehran, Hermes. (In Persian).
Dabbagh, S. (2014). General and particular in ethics. Tehran: Herms. (In Persian).
de Lazari-Radek, K.; Singer, P. (2014). The point of view of the universe: Sidgwick and contemporary ethics. Oxford University Press.
Devlin, L. (1962). Law, democracy, and morality, University of Pennsylvania Law Review, 5(110): 635-649. https://doi.org/10.2307/3310570
Devlin, P. (1965). The enforcement of morals, Oxford University Press.
Dworkin, R. (1966). Lord Devlin and the enforcement of morals. The Yale Law Journal, 75(5): 986-1005. https://doi.org/10.2307/794893
Eugene, V. R. (1960). The enforcement of morals. The Cambridge Law Journal, 18(2): 174-198. https://doi.org/10.1017/S0008197300009818
Eugene, V. R. (1962). The sovereign prerogative: the Supreme Court and quest for law. New Haven: Yale University Press.
Fanaei, A; Hosseini, S. M. & Hasankhani Taskuh, S. (2020). The possibility of moral rights. The Journal of Human Rights, 15(1): 15-40. (In Persian). https://dx.doi.org/10.22096/hr.2020.46882
Fletcher, G. P. (1987). Law and morality: A Kantian perspective. Columbia Law Review, 87(3): 533-58. https://doi.org/10.2307/1122670
Gert, B. (2014). Common morality: Deciding what to do. Oxford University Press.
Gert, B. (2020). The definition of morality. Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/morality-definition/
Hare, R. M. (1972). Essays on the moral concepts, Macmillan Press Ltd.
Harrison, J. (2020). Ethical subjectivism. in Enyclopedia of philosophy. Donald M. Borchert & Paul Edwards (eds.), Translated by: Insha-Allah Rahmati, pp. 825-34, Tehran: Sophia. (In Persian). 
Hart, H. L. A. (1961). The concept of law. Oxford University Press.
Hart, H. L. A. (1963). Law, liberty, and morality. Oxford University Press.
Hart, H. L. A. (1967). Social solidarity and the enforcement of morality. University of Chicago Law Review, 35(1): 1-13. https://doi.org/10.2307/3310570
Hobbes, T. (1660 [1994]). Leviathan. Edwin Curly (ed.), Hackett Publishing Company.
Joppke, C. (2014). Islam and the legal enforcement of morality. Theory and Society, 43(6): 589-615. https://doi.org/10.1007/s11186-014-9236-1
Kant, I. (2017). Lectures on ethics. Translated by: Manucher Sanei Darebidi, Tehran: Naghsh-o-Negar. (In Persian).
Mill, J. S. (2003). On liberty. David Bromwich & George Kateb (eds.), Yale University Press.
Reid, T. (2010). Essays on the active power of man. Knud Haakonssen & James A. Harris (eds.), Edinburgh University Press.
Ross, W. D. (1930). The right and the good. Philip Stratton-Lake (ed.), Oxford University Press.
Schultz, B. (2004). Henry Sidgwick-Eye of the universe: An intellectual biography. Cambridge University Press.
Sidgwick, H. (1962). The methods of ethics. Palgrave MacMillan.
Stanton-Ife, J. (2006). The limits of law. Stanford Encyclopedia of Philosophy, https://plato.stanford.edu/entries/law-limits/
Taliaferro, C. (2020). Ideal observer theories in ethics. in Enyclopedia of philosophy. Donald M. Borchert & Paul Edwards (eds.), Translated by: Insha-Allah Rahmati, pp. 329-32. Tehran: Sophia. (In Persian).
Wacks, R. (2021). Law: A very short of introduction. Translated by: Seyed Mohammad Hosseini & Mohammad Najafi Kalyani, Tehran: Negah-e Moaser. (In Persian).
Warnock, M. (2001). Ethics since 1900. Translated by: Abolqasem Fanaei, Qom: Bustan-e Ketab. (In Persian).
Wollheim, R. (1959). Crime, sin, and Mr. Justice Devlin. Encounter, 34-40.
CAPTCHA Image