Journal of Philosophical Investigations
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
شماره 41 مقالات
شماره انگلیسی (ویژه نامه فلسفه تعلیم و تربیت)
شماره 40 مقالات
شماره 40 پاییز 1401 (ویژه نامه فلسفه تعلیم و تربیت 2)
شماره 39 مقالات
شماره 39، تابستان ۱۴۰۱ (ویژه نامه فلسفه تعلیم و تربیت 1)
شماره 38 مقالات
سال ۱۶، شماره ۳۸، بهار ۱۴۰۱
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
مقاله علمی- پژوهشی
جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی از منظر کانت
جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی از منظر کانت

میلاد جمیلی؛ خسرو باقری نوع پرست؛ نرگس سادات سجادیه

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 1-26

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52650.3319

چکیده
  مسئله پژوهش پیش‌رو شکاف میان نظر و عمل در اخلاق و عدم وضوح جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی است. هدف کلی این پژوهش مشخص کردن جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی کانت است. کانت از سه تخیل (تولیدی، بازتولیدی و خلاق) در ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر
تدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر

سید مهدی سجادی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 27-39

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52983.3342

چکیده
  فلاسفه تعلیم و تربیت امروزه با این پرسش اساسی مواجه‌اند که چگونه می‌توان از یک نظام فلسفه تعلیم و تربیت کارآمد سخن گفت و چگونه می‌توان آن را از وضعیت بی‌عملی رخوت‌آمیزی که اکنون بدان گرفتار است نجات ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
رجیو امیلیا: رویکردی پست مدرن به تعلیم و تربیت اوان کودکی
رجیو امیلیا: رویکردی پست مدرن به تعلیم و تربیت اوان کودکی

سید امیر قاسم تبار

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 40-58

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52571.3297

چکیده
  هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و تفسیر رویکرد رجیو امیلیا بر اساس مفروضه­ها و باورهای اساسی فلسفه پست­مدرن انجام شد.روش پژوهش: برای انجام پژوهش از روش تحلیلی- استنتاجی استفاده شد. حیطه پژوهش حاضر تمامی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی
مبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستی‌شناسی، انسان‌شناسی و معرفت‌شناسی

علی آزادی؛ مسعود امید

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 59-77

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.43506.2740

چکیده
  فلسفه برای کودکان(فبک)‌‌،‌‌ برنامه‌‌ای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریه‌‌‌های روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه‌‌،‌‌‌‌‌ ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسشگری وجودی
تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسشگری وجودی

سید حسام حسینی؛ سیده نسرین حسینی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 78-95

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.50690.3146

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسش­گری وجودی صورت گرفت.روش پژوهش: نوع این پژوهش کیفی و جهت دستیابی و تبیین هدف، از روش توصیفی - تحلیلی بهره گرفته شد. ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تصویرگری به مثابۀ ابزار آموزشی فلسفه به کودکان: تحلیل تصویرنوشتار در سه اثر از شل سیلوراستاین و ولف ارلبروش
تصویرگری به مثابۀ ابزار آموزشی فلسفه به کودکان: تحلیل تصویرنوشتار در سه اثر از شل سیلوراستاین و ولف ارلبروش

فیروزه شیبانی رضوانی؛ مریم بختیاریان

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 96-112

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52604.3306

چکیده
  این مقاله به ­صورت کیفی کاربرد تصویرگری در کتاب کودک را به ­عنوان میانجی دریافت عقلی و تفکر انتقادی معرفی می‌کند تا اهمیت آموزش فلسفه­‌ورزی به کمک تصویرگری را نشان دهد. آموزش فلسفی از طریق کتاب‌های ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
فلسفه برای کودکان و توسعه حرفه ای معلمان (مطالعه کیفی)
فلسفه برای کودکان و توسعه حرفه ای معلمان (مطالعه کیفی)

حسن احمدی؛ علی اقبالی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 113-128

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52657.3321

چکیده
  هدف: بررسی ادبیات پژوهش نشان داد که مطالعات بسیار اندکی با تمرکز بر توسعه معلم در رویکرد آموزش فلسفه برای کودکان گزارش شده است. بنابراین با توجه به شکاف تحقیقاتی موجود در داخل کشور، هدف پژوهش حاضر بررسی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
رویکردها و روش های آموزش تفکر فلسفی به کودکان
رویکردها و روش های آموزش تفکر فلسفی به کودکان

زین‌العابدین درویشی؛ علی اکبر مهتدی؛ باقر یوسف زاده؛ فرشید اشرفی سلیم کندی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 129-149

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52580.3313

چکیده
  هدف: اصطلاح «فلسفه برای کودکان» به دنبال بیرون کشیدن فلسفه از وضعیت انتزاعی و آوردن آن به جامعه است. درعین‌حال می‌خواهد رویکرد جدیدی به‌نظام آموزشی ارائه دهد تا مشکلات و ضعف‌های اساسی نظام آموزشی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
واکاوی رویکرد پساپدیدارشناسی در آموزش مجازی و استلزامات آن برای نظام آموزشی
واکاوی رویکرد پساپدیدارشناسی در آموزش مجازی و استلزامات آن برای نظام آموزشی

حمید احمدی هدایت؛ محسن فرمهینی فراهانی؛ سعید ضرغامی همراه

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 150-165

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.49801.3104

چکیده
  هدف: هدف از این پژوهش حاضر، واکاوی رویکرد پساپدیدارشناسی در آموزش مجازی و استلزامات آن برای نظام آموزشی می‌باشد.روش پژوهش: برای دستیابی به این هدف و با توجه به ماهیت پژوهش از روش های تحلیلی و استنتاجی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
فلسفه تعلیم و تربیت برای آینده از دیدگاه توماس دو کُنَنک
فلسفه تعلیم و تربیت برای آینده از دیدگاه توماس دو کُنَنک

وحید نژادمحمد؛ گلچهره مرادی باستانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 166-185

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52938.3340

چکیده
  توماس دو کُنَنک، فیلسوف کانادایی معاصر است که تاکنون کتاب و رسالات بسیاری چاپ کرده و تحقیقات زیادی در زمینه فلسفه و آموزش انجام داده است. آنچه برای توماس دو کُنَنک اهمیت دارد حفظ کرامت انسانی در هر زمینه ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
ایده هایدگری دانشگاه: مبانی فلسفی مخالفت هایدگر با آزادی آکادمیک
ایده هایدگری دانشگاه: مبانی فلسفی مخالفت هایدگر با آزادی آکادمیک

حسین مصباحیان

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 186-207

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52591.3315

چکیده
  این مقاله تلاش کرده است تا از طریق ایده هایدگری دانشگاه، نزاعی را بر سر دانشگاه صورت‌بندی کند و به بحث بگذارد که می‌توان آن را نزاع اشپینگلری/ وبری خواند. اشپینگلری که به تعلیم یک ملت و تربیت یک رهبر معنوی، ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
ارزشیابی بدون تخلف، در آموزش‌های آنلاین: با استناد به دو نظریه سطوح شناختی بنجامین بلوم و هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر
ارزشیابی بدون تخلف، در آموزش‌های آنلاین: با استناد به دو نظریه سطوح شناختی بنجامین بلوم و هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر

اسداله خدیوی؛ مسعود خنجرخانی؛ رسول رضایی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 208-219

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51254.3181

چکیده
  هدف این پژوهش طراحی الگویی برای ارزشیابی تحصیلی بدون تخلف و درعین‌حال رشد دهنده، با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر و بنجامین بلوم است. این پژوهش که تحلیلی استنتاجی و از نوع پژوهش‌های کیفی است، قصد ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
فلسفه تعلیم و تربیت در اندیشه پراگماتیستی پیرس
فلسفه تعلیم و تربیت در اندیشه پراگماتیستی پیرس

عطیه زندیه

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 220-234

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52614.3310

چکیده
  یکی از فلسفه‌های تعلیم و تربیت در مکتب پراگماتیسم رشد کرده است. پیرس مؤسس مکتب پراگماتیسم است. وی به‌نحو صریح و مستقیم به فلسفة تعلیم و تربیت نپرداخته است، اما یکی از مبانی اصلی فلسفة او نظریة تحقیق است ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
واکاوی و تأملی بر فلسفه آموزش ‌و پرورش اشتاینر والدورف
واکاوی و تأملی بر فلسفه آموزش ‌و پرورش اشتاینر والدورف

هما رحمانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 235-253

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52328.3271

چکیده
  هدف اولیه آموزش قرن نوزدهم کسب دانش بود. اما اشتاینر والدورف این اصل را نفی کرد و اظهار داشت که دانش تنها یکی از ابزارهایی است که فرد به‌وسیله آن آموزش می‌دهد، لذا یکی از اشکال تغذیه ذهنی و اخلاقی برای ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مطالعه تطبیقی آراء مرلوپونتی و آرنهایم در حیطه ادراک بصری و تبیین رهیافت آن در آموزش هنر (با رویکرد پدیدارشناختی)
مطالعه تطبیقی آراء مرلوپونتی و آرنهایم در حیطه ادراک بصری و تبیین رهیافت آن در آموزش هنر (با رویکرد پدیدارشناختی)

سمیه چترائی؛ مرضیه پیراوی ونک؛ نادر شایگانفر؛ پریسا داروئی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 254-268

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51713.3218

چکیده
  ادراک ‌بصری نقش بسزایی در دستیابی ما به سطح بالایی از شناخت، ایفا می‌کند و ارتقای آن می‌تواند بیشترین تأثیر را برروی‌کیفیت تجارب زیباشناختی ما داشته باشد. براین‌اساس فهم ماهیت و سازوکار آن درجهت غِنای ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
استیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در نظام‌های تعلیم و تربیت با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر
استیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در نظام‌های تعلیم و تربیت با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر

مسعود خنجرخانی؛ رسول رضایی؛ مریم طایری؛ روح اله باقری مجد

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 269-282

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52587.3301

چکیده
  هدف: هدف این پژوهش بررسی زمینه‌های استیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در تعلیم و تربیت با استناد به هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر می‌باشد.روش پژوهش: روش تحقیق در این مقاله تحلیلی استنتاجی از نوع پژوهش‌های ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی دیدگاه حوزه فردی راسل در ادبیات تعلیمی
بررسی دیدگاه حوزه فردی راسل در ادبیات تعلیمی

حسین افلاکی فرد

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 283-300

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52695.3330

چکیده
  هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی بررسی دیدگاه حوزه فردی راسل در ادبیات تعلیمی است.روش پژوهش: این پژوهش که از نظر ماهیت، کاربردی است و برای انجام آن از روش تحلیلی ـ توصیفی از نوع بررسی اسناد (تحلیل محتوا) استفاده ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر
بررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر

سید ضیاء الدین میری؛ حسن مهرنیا؛ علی لطیفی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 301-316

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51460.3197

چکیده
  نوشتار حاضر به دنبال بررسی الگوی تدریسِ مارتین هیدگر، به‌عنوان یکی از مؤثرترین فیلسوفان اگزیستانسِ قرن بیستم است. هیدگر، فرآیند تدریس را منادی به «مجالِ یادگیری‌دادن» تعریف می‌کند و آموختنِ ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
«تعلّق به» و «گسستن از»؛ تأمّلی بر نسبت هرمنوتیک گادامر، پداگوژی انتقادی و سنّت
«تعلّق به» و «گسستن از»؛ تأمّلی بر نسبت هرمنوتیک گادامر، پداگوژی انتقادی و سنّت

علی وحدتی دانشمند

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 317-330

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52671.3324

چکیده
  در عالم فلسفه، بحث‌ها دربارۀ مناقشۀ گادامر با هابرماس بر سر موضوع سنّت همچنان جاری است. اما در عرصۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت معمولاً هرمنوتیک فلسفی گادامر از سوی مدافعان پداگوژی انتقادی، به محافظه‌کاری ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تبیین پدیدارشناختی ادراک معلّمان سرآمد از ابعاد و مؤلفه‌های فلسفه معلّمی خود
تبیین پدیدارشناختی ادراک معلّمان سرآمد از ابعاد و مؤلفه‌های فلسفه معلّمی خود

سیده نسرین حسینی؛ سید حسام حسینی؛ مهدی سبحانی‌نژاد؛ فاتح محمدی نیک

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 331-349

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52642.3316

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف تبیین ابعاد و مؤلفه­های مبین فلسفه معلّمی، از تجارب زیسته معلّمان سرآمد صورت گرفت.روش پژوهش: نوع پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی می­باشد و برای دستیابی به هدف ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
اوصاف عقل گرایی اعتدالی و انتقادی نظام باورهای دینی
اوصاف عقل گرایی اعتدالی و انتقادی نظام باورهای دینی

قدرت الله قربانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 350-364

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.50841.3156

چکیده
  عقل‌گرایی اعتدالی و انتقادی، رویکرد جایگزینِ مناسبی به جای دو رویکرد ایمان‌گرایی و عقل‌گرایی حداکثری است، زیرا تلاش دارد تا از معایب آنها مصون بوده، واجد مزایای خاص خود باشد. اعتدالی بودن آن به این ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
رویکرد اگزیستانسیالیستی به مفهوم تنهایی در جریان شعری رمانتیک سیاه: دهه سی و چهل خورشیدی
رویکرد اگزیستانسیالیستی به مفهوم تنهایی در جریان شعری رمانتیک سیاه: دهه سی و چهل خورشیدی

محمود بشیری؛ داوود اسپرهم؛ یحیی طالبیان؛ نسیم داودی پناه

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 365-382

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52252.3262

چکیده
  در این مقاله با بررسی جریان شعری رمانتیسیسم سیاه در دو دهه سی و چهل شمسی، بازنمایی موضوع تنهایی در اشعار شاعران این جریان مورد تحلیل قرار می‌گیرد. مسئله اصلی ارتباط میان مولفه‌های فکری و اندیشگانی جریان ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مطالعه تطبیقی زیبایی‌شناسی در اندیشه افلاطون و حکمت سهروردی
مطالعه تطبیقی زیبایی‌شناسی در اندیشه افلاطون و حکمت سهروردی

مریم ایمانی زاده شریفپور؛ سید رحمت الله موسوی مقدم؛ سیدصادق زمانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 383-394

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52041.3248

چکیده
  فیلسوفان در طول تاریخ، با یک دید جدیدی به هستی نگریسته و توانسته‌اند با نظریه‌های خود تاریخ فلسفه را متحول کنند. از جمله این فیلسوفان، افلاطون و سهروردی هستند. افلاطون و سهروردی هر یک برای ساخت نظام ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی تحول نگرش کلامی قاعده لطف به مسئله شمول گرایی در نجات (علامه طباطبایی و جوادی آملی)
بررسی تحول نگرش کلامی قاعده لطف به مسئله شمول گرایی در نجات (علامه طباطبایی و جوادی آملی)

زینب یوسفی؛ محمد علی اخگر؛ عباس احمدی سعدی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 395-409

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51889.3233

چکیده
  در این نوشتار با تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی و جوادی آملی دربارۀ قاعده کلامی - فلسفی لطف در مسئله ‌‌شمول‌گرایی در نجات، چگونگی تحول این نگرش در دو اندیشمند و فیلسوف معاصر مورد مطالعه قرار گرفته است. ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
اهمیت تناسب در هنر معماری و موسیقی با تمرکز بر اندیشه افلاطون
اهمیت تناسب در هنر معماری و موسیقی با تمرکز بر اندیشه افلاطون

فتانه جلال کمالی؛ حسین اردلانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 410-421

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.49888.3109

چکیده
  هدف: یافتن ارتباط بین دیدگاه های افلاطون و مشترکات زیباشناختی موسیقی و معماری است.روش پژوهش: تحلیلی توصیفی. نسبی بودن نظریات و اختلاف آراء، از بزرگترین موانع و محدودیت‌های این پژوهش بشمار می رود.پرسش ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
صبغه سکولاریستی علوم طبیعی نوین
صبغه سکولاریستی علوم طبیعی نوین

احد گنجعلی خانی؛ مهدی مشکی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 422-436

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51496.3204

چکیده
  ارتباط علم با مبانی و تأثیرپذیری آن از اندیشه و جهان‌بینی و چگونگی تأثیرپذیری علم از مبانی از مسائل مهم در فلسفه علم است. در دهه‌های اخیر به جهت بحثهای جدی در فلسفه علم و تأکید برخی فلاسفه علم بر جهت‌دار ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
چگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس
چگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس

سیّده فاطمه نورانی خطیبانی؛ مریم سالم

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 437-452

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.48649.3025

چکیده
  مسئلۀ اصلی این پژوهش پی­بردن به چگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس است. بدین منظور چهار مسئله به روش تحلیلی-توصیفی در رسائل کلامی مورد واکاوی قرار می­گیرند: ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس
بررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس

اصغر فتحی عمادابادی؛ علی کرباسی زاده اصفهانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 453-465

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.42825.2708

چکیده
  ارسطو در کتاب چهارم و ششم به موضوع مابعدالطبیعه می‌پردازد. وی در کتاب گاما،‌ مابعدالطبیعه را علم کلی و موضوع آن را موجود بما هو موجود می‌داند و در کتاب اپسیلن،‌ مابعدالطبیعه را همان فلسفه اولی می‌داند ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
استحالۀ زبان و پرسوناژ در ادبیات نمایشیِ ساموئل بکت
استحالۀ زبان و پرسوناژ در ادبیات نمایشیِ ساموئل بکت

محمد محمدی‌آغداش

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 466-479

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.52720.3332

چکیده
  آغاز دهۀ پنجاه در سدۀ بیستم میلادی تولد ادبیات نمایشی (اوژن یونسکو، 1950، آوازه‌خوان طاس) از جنس دگر و تفسیرگریزی‌است که رویکردی تازه به ادبیات و نمایش‌نامه‌نویسی دارد. این جریان ادبی مدرن، ضمن گسست ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
ریشه‌های یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول
ریشه‌های یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول

سید محسن موسوی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 480-494

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.46755.2883

چکیده
  متن چکیده شامل: این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانی‌مآبی دیونوسیوس در باب زیبایی می‌پردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تأثیرپذیری زیبایی‌شناسی دیونوسیوس از فلسفة افلاطون، ارسطو،‌ فلوطین و پروکلوس ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
لوگوس هراکلیتوس از منظر پدیدارشناسیِ آغازِ دیگرِ مارتین هایدگر
لوگوس هراکلیتوس از منظر پدیدارشناسیِ آغازِ دیگرِ مارتین هایدگر

محمدجواد صافیان؛ سیدجمال سامع

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 495-513

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.45658.2806

چکیده
  بی‌تردید هراکلیتوس و پارمنیدس از منابع فکری دایمی اندیشه هایدگر هستند. آنچه به این دو جایگاهی ویژه در اندیشه هایدگر بخشیده است، تلقی خاص هایدگر از حکمت سپیده‌دمانی این دو و نقش تفکر ایشان در گشودن راهی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
قبای قانون بر قامت اخلاق؛ نگرشی انتقادی بر خوانش پاتریک دِولین در باب الزام قانونی اخلاق متعارف
قبای قانون بر قامت اخلاق؛ نگرشی انتقادی بر خوانش پاتریک دِولین در باب الزام قانونی اخلاق متعارف

محمد نجفی کلیانی؛ سید محمد حسینی؛ کاوه بهبهانی؛ حسین دباغ

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 514-532

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.48958.3050

چکیده
  نسبت اخلاق و قانون از جمله موضوعاتی است که مناقشات درازدامنی را برانگیخته و از مهم‌ترین مباحثِ مربوط به پیوند سپهر اخلاق و حقوق به شمار می‌آید. یک نزاع مهم در این میان از این قرار است که آیا پیروی از ”اخلاق ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
وحدت به مثابۀ ایده آل فلسفۀ هگل
وحدت به مثابۀ ایده آل فلسفۀ هگل

علیرضا نصیرزاده بکرآباد؛ محمد اصغری

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 533-545

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.47428.2941

چکیده
  این مقاله بر آن است تا وحدت مورد نظر هگل، «وحدتِ این‌همانی و این‌نه‌آنی» (The Unity of Identity and Difference) یا «وحدتِ ویژگی‌های ظاهراً متضاد در یک کلِ منسجمِ واحد» را در راستای مسألۀ اصلی فلسفۀ هگل ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی روش‌شناسی دیدگاه‌های کتز و فیلیپس در باب تجربه دینی
بررسی روش‌شناسی دیدگاه‌های کتز و فیلیپس در باب تجربه دینی

سید علی علم الهدا؛ جلال پیکانی؛ عباس اسکوئیان؛ بهمن اکبری

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 546-560

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51633.3213

چکیده
  بحث از دامنه تجربه دینی یکی از مباحث بسیار مهم از قرن هجدهم به بعد بوده است و از آن دوره تاکنون اندیشمندان عرصه‌های مختلفِ مطالعاتی چون فلسفه دین‌، کلام جدید‌، علم الادیان و روانشناسی دین و... را در باب ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
انتقادات ویکو به تفکّر دکارتی، به منزله یکی از مهم‌ترین سرآغازگاه‌های ظهور تفکّر تاریخی
انتقادات ویکو به تفکّر دکارتی، به منزله یکی از مهم‌ترین سرآغازگاه‌های ظهور تفکّر تاریخی

مریم دربانیان؛ بیژن عبدالکریمی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 561-576

https://doi.org/10.22034/jpiut.2020.41232.2650

چکیده
  خاستگاه اندیشه تاریخی ویکو به عنوان پیشگام متفکّران تاریخی‌اندیش طرح انتقادات از روش دکارتی است. تفکّر تاریخی‌اندیش، نحوۀ اندیشیدن را متأثر از شرایط زمانی و تاریخی می‌داند و به تاریخی‌بودن هرگونه ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
فرایند تکامل در لامارکیسم و داروینیسم؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها
فرایند تکامل در لامارکیسم و داروینیسم؛ شباهت‌ها و تفاوت‌ها

سیدمجتبی حسینی؛ علیرضا منصوری

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 577-593

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.47295.2927

چکیده
  بنا بر عقیدۀ رایج، یکی از محورهای اصلی نظریۀ تکامل لامارک، وراثت ویژگی‌های اکتسابی است و شواهد نقضی علیه آن وجود دارد که موجب ابطال آن است. مقالۀ حاضر توضیح می‌دهد که برخلاف تصور رایج، وراثت ویژگی‌های ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
هژمونی سکوت: خوانشی هگلی‌ ـ‌ لاکانی از رابطۀ سکوت و زبان در اندیشۀ مولوی
هژمونی سکوت: خوانشی هگلی‌ ـ‌ لاکانی از رابطۀ سکوت و زبان در اندیشۀ مولوی

علی حسن‌زاده؛ محمود صوفیانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 594-609

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48663.3028

چکیده
  در مقالۀ حاضر می‌کوشیم در برخی از ابیات و اشعار مولوی رد چیزی را پیدا کنیم که آن را «هژمونی سکوت» می‌نامیم. طرفداران «هژمونی سکوت» زبان را خوار می‌شمارند و سکوت را بی‌اندازه ارج می‌نهند ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
سوبژکتیویته و نبوغ به مثابه شرط امکان و امکان هنر زیبا در معماری (ساختار معمارانه) نظام فلسفه کانت
سوبژکتیویته و نبوغ به مثابه شرط امکان و امکان هنر زیبا در معماری (ساختار معمارانه) نظام فلسفه کانت

هادی سالاری؛ علی سلمانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 610-625

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.49089.3060

چکیده
  بحث این مقاله درباره هنر به مثابه هنر زیبا در معماری نظام کانت است. در اینجا نشان داده می ­شود که کانت در ابتدای کار خود تصور و تلقی واحدی از معماری نظام فلسفه خود همچون پیکره واحدی داشته است؛ پیکره واحدی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی
مقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی

سیدجواد میری؛ حسین روحانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 626-642

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48484.3018

چکیده
  مارتین هایدگر یکی از شاخص‌ترین متفکران قرن بیستم است که نقدهای بنیادینی را متوجه سوبژکتیویسم مترتب بر جهان مدرن کرده است. هایدگر تاریخ 2500 ساله غرب را به‌مثابه تجلیگاه عقلانیت متافیزیکی به مهمیز نقد ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی مقایسه‌ای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر
بررسی مقایسه‌ای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر

عیسی موسی زاده؛ علی آقایی پور؛ مصطفی عابدی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 643-657

https://doi.org/10.22034/jpiut.2021.48246.3002

چکیده
  آزادی به یک معنا از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار می­رود که نقش بنیادین در اندیشه فلاسفه دارد؛ اما مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، برای بقا در شرایط جدید نیازمند بازتوصیف است. بر این اساس مقاله حاضر ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
کوندرا: عمل همچون مسألۀ رمان؛ خوانش آرنتی از رویکرد کوندرا به تاریخ رمان)
کوندرا: عمل همچون مسألۀ رمان؛ خوانش آرنتی از رویکرد کوندرا به تاریخ رمان)

عارف دانیالی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 658-677

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.49132.3064

چکیده
  یکی از دغدغه­های محوری هانا آرنت، مسألۀ ناممکن­شدن عمل در جامعۀ بوروکراتیک مدرن است؛ میلان کوندرا نیز مسألۀ بنیادین رمان را عمل می­داند. مقالۀ حاضر می­کوشد خویشاوندی میان رویکرد آرنت و کوندرا ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
نظام فلسفی پساکرونا از دریچه‏ تقابل رئالیسم، لیبرالیسم و تئوری انتقادی؛ سناریوهای محکوم، پلتفرم و هریت
نظام فلسفی پساکرونا از دریچه‏ تقابل رئالیسم، لیبرالیسم و تئوری انتقادی؛ سناریوهای محکوم، پلتفرم و هریت

ارسلان قربانی شیخ نشین؛ حمید احمدی نژاد

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 678-695

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.50567.3139

چکیده
  نظریه‏ ها با دلالت‏ های فلسفی و مبتنی بر ظرفیت ‏های هستی‏ شناسی، معرفت‏ شناسی و روش ‏شناختی خود می ‏توانند در مسیر پر پیچ‏ وخم آینده ‏پژوهی جعبه ‏ابزاری مناسب برای پژوهشگر باشند. باتوجه ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
واکاوی بنیان‌های فلسفی «دیزاین» به‌مثابه‌ کنش تکنولوژیکی به کمک معانی مستتر در مفهوم بینامتنی «تخنه»
واکاوی بنیان‌های فلسفی «دیزاین» به‌مثابه‌ کنش تکنولوژیکی به کمک معانی مستتر در مفهوم بینامتنی «تخنه»

سید علی فارغ؛ یاسمن حاجیان فروشانی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 696-711

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.48107.2990

چکیده
  هدف: به‌زعم بسیاری از نظریه‌پردازان مقولۀ «دیزاین»، ابهام در ماهیت و معنا، چالش‌های فلسفی متعددی را متوجه این حوزه از دانش نموده است و ازآنجایی‌که در غیابِ فهمِ کارکردِ بنیان‌هایِ فلسفیِ هر ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
آگامبن و دیرینه‌شناسی فلسفی
آگامبن و دیرینه‌شناسی فلسفی

حمیدرضا محبوبی آرانی؛ عباس جمالی

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 712-729

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.48852.3055

چکیده
  جورجو آگامبن فیلسوفی است که به دلیل تحلیل‌های متفاوتش، مخصوصا از پدیدههای تاریخی‌‌_سیاسی، در زمره فیلسوفان مناقشه‌برانگیز قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که بسیاری از انتقاداتی که بر او وارد شده ناشی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بررسی نقش عمل در استکمال عقل نظری در آراء مشائیان (کندی، فارابی و ابن‌سینا)
بررسی نقش عمل در استکمال عقل نظری در آراء مشائیان (کندی، فارابی و ابن‌سینا)

محمداسلم رئیسی؛ مرتضی کشاورز؛ محمدعلی اخگر

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 730-743

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.51095.3166

چکیده
  هدف: در این نوشتار آراء مشائیان نظیر کندی، فارابی و ابن‌سینا ذیل نقش عمل در استکمال عقل نظری است.روش پژوهش: روش این پژوهش بر اساس تحلیل منطقی است. اهمیت تحقیق به سببِ تبیین میان عمل و علم است که به نوعی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
بازشناسی تئوری پنجره‌های شکسته در
بازشناسی تئوری پنجره‌های شکسته در "سکونت‌" شهری مدرن‌؛ نشانه‌شناسی و نظریه‌پردازی داده بنیاد از فیلم"ایثار" آندری تارکوفسکی

محمدرضا پورمحمدی؛ فرهاد برندک

دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 744-765

https://doi.org/10.22034/jpiut.2022.49260.3069

چکیده
  هدف: مسئله اساسی پیش­روی انسان شهرنشین امروز، زندگی در دنیایی نامتعادل و بیگانه است؛ دنیایی که بسیاری از بخش­های آن خارج از حوزه اختیار و عمل او شکل می‌­گیرد. از آنجایی که دنیای اجتماعی تا حد زیادی ...  بیشتر