دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
دوره و شماره: دوره 16، شماره 39، مقالات، شهریور 1401، صفحه 1-773 (شماره 39، تابستان ۱۴۰۱ (ویژه نامه فلسفه تعلیم و تربیت 1))
تعداد مقالات: 47
جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی از منظر کانت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 1-26
چکیده
مسئله پژوهش پیشرو شکاف میان نظر و عمل در اخلاق و عدم وضوح جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی است. هدف کلی این پژوهش مشخص کردن جایگاه تخیل در تربیت اخلاقی کانت است. کانت از سه تخیل (تولیدی، بازتولیدی و خلاق) در ... بیشترتدارک رویکردی نو به فلسفه تعلیم و تربیت: اقتضاء تحولات فناورانه عصر حاضر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 27-39
چکیده
فلاسفه تعلیم و تربیت امروزه با این پرسش اساسی مواجهاند که چگونه میتوان از یک نظام فلسفه تعلیم و تربیت کارآمد سخن گفت و چگونه میتوان آن را از وضعیت بیعملی رخوتآمیزی که اکنون بدان گرفتار است نجات ... بیشتررجیو امیلیا: رویکردی پست مدرن به تعلیم و تربیت اوان کودکی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 40-58
چکیده
هدف: پژوهش حاضر با هدف تبیین و تفسیر رویکرد رجیو امیلیا بر اساس مفروضهها و باورهای اساسی فلسفه پستمدرن انجام شد.روش پژوهش: برای انجام پژوهش از روش تحلیلی- استنتاجی استفاده شد. حیطه پژوهش حاضر تمامی ... بیشترمبانی فلسفی فلسفه برای کودکان (فبک) از نظر لیپمن: هستیشناسی، انسانشناسی و معرفتشناسی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 59-77
چکیده
فلسفه برای کودکان(فبک)، برنامهای است که توسط میتو لیپمن و در بستر فلسفه پراگماتیسم و به تاثر از نظریههای روانشناسی جدید به ویژه نظریات ویگوتسکی به ظهور رسیده است. این برنامه، ... بیشترتبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسشگری وجودی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 78-95
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسشگری وجودی صورت گرفت.روش پژوهش: نوع این پژوهش کیفی و جهت دستیابی و تبیین هدف، از روش توصیفی - تحلیلی بهره گرفته شد. ... بیشترتصویرگری به مثابۀ ابزار آموزشی فلسفه به کودکان: تحلیل تصویرنوشتار در سه اثر از شل سیلوراستاین و ولف ارلبروش
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 96-112
چکیده
این مقاله به صورت کیفی کاربرد تصویرگری در کتاب کودک را به عنوان میانجی دریافت عقلی و تفکر انتقادی معرفی میکند تا اهمیت آموزش فلسفهورزی به کمک تصویرگری را نشان دهد. آموزش فلسفی از طریق کتابهای ... بیشترفلسفه برای کودکان و توسعه حرفه ای معلمان (مطالعه کیفی)
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 113-128
چکیده
هدف: بررسی ادبیات پژوهش نشان داد که مطالعات بسیار اندکی با تمرکز بر توسعه معلم در رویکرد آموزش فلسفه برای کودکان گزارش شده است. بنابراین با توجه به شکاف تحقیقاتی موجود در داخل کشور، هدف پژوهش حاضر بررسی ... بیشتررویکردها و روش های آموزش تفکر فلسفی به کودکان
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 129-149
چکیده
هدف: اصطلاح «فلسفه برای کودکان» به دنبال بیرون کشیدن فلسفه از وضعیت انتزاعی و آوردن آن به جامعه است. درعینحال میخواهد رویکرد جدیدی بهنظام آموزشی ارائه دهد تا مشکلات و ضعفهای اساسی نظام آموزشی ... بیشترواکاوی رویکرد پساپدیدارشناسی در آموزش مجازی و استلزامات آن برای نظام آموزشی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 150-165
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش حاضر، واکاوی رویکرد پساپدیدارشناسی در آموزش مجازی و استلزامات آن برای نظام آموزشی میباشد.روش پژوهش: برای دستیابی به این هدف و با توجه به ماهیت پژوهش از روش های تحلیلی و استنتاجی ... بیشترفلسفه تعلیم و تربیت برای آینده از دیدگاه توماس دو کُنَنک
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 166-185
چکیده
توماس دو کُنَنک، فیلسوف کانادایی معاصر است که تاکنون کتاب و رسالات بسیاری چاپ کرده و تحقیقات زیادی در زمینه فلسفه و آموزش انجام داده است. آنچه برای توماس دو کُنَنک اهمیت دارد حفظ کرامت انسانی در هر زمینه ... بیشترایده هایدگری دانشگاه: مبانی فلسفی مخالفت هایدگر با آزادی آکادمیک
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 186-207
چکیده
این مقاله تلاش کرده است تا از طریق ایده هایدگری دانشگاه، نزاعی را بر سر دانشگاه صورتبندی کند و به بحث بگذارد که میتوان آن را نزاع اشپینگلری/ وبری خواند. اشپینگلری که به تعلیم یک ملت و تربیت یک رهبر معنوی، ... بیشترارزشیابی بدون تخلف، در آموزشهای آنلاین: با استناد به دو نظریه سطوح شناختی بنجامین بلوم و هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 208-219
چکیده
هدف این پژوهش طراحی الگویی برای ارزشیابی تحصیلی بدون تخلف و درعینحال رشد دهنده، با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر و بنجامین بلوم است. این پژوهش که تحلیلی استنتاجی و از نوع پژوهشهای کیفی است، قصد ... بیشترفلسفه تعلیم و تربیت در اندیشه پراگماتیستی پیرس
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 220-234
چکیده
یکی از فلسفههای تعلیم و تربیت در مکتب پراگماتیسم رشد کرده است. پیرس مؤسس مکتب پراگماتیسم است. وی بهنحو صریح و مستقیم به فلسفة تعلیم و تربیت نپرداخته است، اما یکی از مبانی اصلی فلسفة او نظریة تحقیق است ... بیشترواکاوی و تأملی بر فلسفه آموزش و پرورش اشتاینر والدورف
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 235-253
چکیده
هدف اولیه آموزش قرن نوزدهم کسب دانش بود. اما اشتاینر والدورف این اصل را نفی کرد و اظهار داشت که دانش تنها یکی از ابزارهایی است که فرد بهوسیله آن آموزش میدهد، لذا یکی از اشکال تغذیه ذهنی و اخلاقی برای ... بیشترمطالعه تطبیقی آراء مرلوپونتی و آرنهایم در حیطه ادراک بصری و تبیین رهیافت آن در آموزش هنر (با رویکرد پدیدارشناختی)
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 254-268
چکیده
ادراک بصری نقش بسزایی در دستیابی ما به سطح بالایی از شناخت، ایفا میکند و ارتقای آن میتواند بیشترین تأثیر را بررویکیفیت تجارب زیباشناختی ما داشته باشد. برایناساس فهم ماهیت و سازوکار آن درجهت غِنای ... بیشتراستیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در نظامهای تعلیم و تربیت با استناد به اندیشه هانس گئورگ گادامر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 269-282
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی زمینههای استیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در تعلیم و تربیت با استناد به هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر میباشد.روش پژوهش: روش تحقیق در این مقاله تحلیلی استنتاجی از نوع پژوهشهای ... بیشتربررسی دیدگاه حوزه فردی راسل در ادبیات تعلیمی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 283-300
چکیده
هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی بررسی دیدگاه حوزه فردی راسل در ادبیات تعلیمی است.روش پژوهش: این پژوهش که از نظر ماهیت، کاربردی است و برای انجام آن از روش تحلیلی ـ توصیفی از نوع بررسی اسناد (تحلیل محتوا) استفاده ... بیشتربررسی چگونگی مجال یادگیری دادن و تحلیل مراحل و ابعاد آن در الگوی تدریس هیدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 301-316
چکیده
نوشتار حاضر به دنبال بررسی الگوی تدریسِ مارتین هیدگر، بهعنوان یکی از مؤثرترین فیلسوفان اگزیستانسِ قرن بیستم است. هیدگر، فرآیند تدریس را منادی به «مجالِ یادگیریدادن» تعریف میکند و آموختنِ ... بیشتر«تعلّق به» و «گسستن از»؛ تأمّلی بر نسبت هرمنوتیک گادامر، پداگوژی انتقادی و سنّت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 317-330
چکیده
در عالم فلسفه، بحثها دربارۀ مناقشۀ گادامر با هابرماس بر سر موضوع سنّت همچنان جاری است. اما در عرصۀ فلسفۀ تعلیم و تربیت معمولاً هرمنوتیک فلسفی گادامر از سوی مدافعان پداگوژی انتقادی، به محافظهکاری ... بیشترتبیین پدیدارشناختی ادراک معلّمان سرآمد از ابعاد و مؤلفههای فلسفه معلّمی خود
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 331-349
چکیده
هدف: این پژوهش با هدف تبیین ابعاد و مؤلفههای مبین فلسفه معلّمی، از تجارب زیسته معلّمان سرآمد صورت گرفت.روش پژوهش: نوع پژوهش از حیث هدف، کاربردی و از لحاظ رویکرد، کیفی میباشد و برای دستیابی به هدف ... بیشتراوصاف عقل گرایی اعتدالی و انتقادی نظام باورهای دینی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 350-364
چکیده
عقلگرایی اعتدالی و انتقادی، رویکرد جایگزینِ مناسبی به جای دو رویکرد ایمانگرایی و عقلگرایی حداکثری است، زیرا تلاش دارد تا از معایب آنها مصون بوده، واجد مزایای خاص خود باشد. اعتدالی بودن آن به این ... بیشتررویکرد اگزیستانسیالیستی به مفهوم تنهایی در جریان شعری رمانتیک سیاه: دهه سی و چهل خورشیدی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 365-382
چکیده
در این مقاله با بررسی جریان شعری رمانتیسیسم سیاه در دو دهه سی و چهل شمسی، بازنمایی موضوع تنهایی در اشعار شاعران این جریان مورد تحلیل قرار میگیرد. مسئله اصلی ارتباط میان مولفههای فکری و اندیشگانی جریان ... بیشترمطالعه تطبیقی زیباییشناسی در اندیشه افلاطون و حکمت سهروردی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 383-394
چکیده
فیلسوفان در طول تاریخ، با یک دید جدیدی به هستی نگریسته و توانستهاند با نظریههای خود تاریخ فلسفه را متحول کنند. از جمله این فیلسوفان، افلاطون و سهروردی هستند. افلاطون و سهروردی هر یک برای ساخت نظام ... بیشتربررسی تحول نگرش کلامی قاعده لطف به مسئله شمول گرایی در نجات (علامه طباطبایی و جوادی آملی)
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 395-409
چکیده
در این نوشتار با تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی و جوادی آملی دربارۀ قاعده کلامی - فلسفی لطف در مسئله شمولگرایی در نجات، چگونگی تحول این نگرش در دو اندیشمند و فیلسوف معاصر مورد مطالعه قرار گرفته است. ... بیشتراهمیت تناسب در هنر معماری و موسیقی با تمرکز بر اندیشه افلاطون
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 410-421
چکیده
هدف: یافتن ارتباط بین دیدگاه های افلاطون و مشترکات زیباشناختی موسیقی و معماری است.روش پژوهش: تحلیلی توصیفی. نسبی بودن نظریات و اختلاف آراء، از بزرگترین موانع و محدودیتهای این پژوهش بشمار می رود.پرسش ... بیشترصبغه سکولاریستی علوم طبیعی نوین
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 422-436
چکیده
ارتباط علم با مبانی و تأثیرپذیری آن از اندیشه و جهانبینی و چگونگی تأثیرپذیری علم از مبانی از مسائل مهم در فلسفه علم است. در دهههای اخیر به جهت بحثهای جدی در فلسفه علم و تأکید برخی فلاسفه علم بر جهتدار ... بیشترچگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 437-452
چکیده
مسئلۀ اصلی این پژوهش پیبردن به چگونگی نسبت میان مفهوم «وجود» و معنای «خدا» در رسائل کلامی بوئثیوس است. بدین منظور چهار مسئله به روش تحلیلی-توصیفی در رسائل کلامی مورد واکاوی قرار میگیرند: ... بیشتربررسی تطبیقی موضوع مابعدالطبیعه نزد ارسطو و اسکوتوس
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 453-465
چکیده
ارسطو در کتاب چهارم و ششم به موضوع مابعدالطبیعه میپردازد. وی در کتاب گاما، مابعدالطبیعه را علم کلی و موضوع آن را موجود بما هو موجود میداند و در کتاب اپسیلن، مابعدالطبیعه را همان فلسفه اولی میداند ... بیشتراستحالۀ زبان و پرسوناژ در ادبیات نمایشیِ ساموئل بکت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 466-479
چکیده
آغاز دهۀ پنجاه در سدۀ بیستم میلادی تولد ادبیات نمایشی (اوژن یونسکو، 1950، آوازهخوان طاس) از جنس دگر و تفسیرگریزیاست که رویکردی تازه به ادبیات و نمایشنامهنویسی دارد. این جریان ادبی مدرن، ضمن گسست ... بیشترریشههای یونانی و یونانی مآبی زیبایی شناسی دیونوسیوس مجعول
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 480-494
چکیده
متن چکیده شامل: این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانیمآبی دیونوسیوس در باب زیبایی میپردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تأثیرپذیری زیباییشناسی دیونوسیوس از فلسفة افلاطون، ارسطو، فلوطین و پروکلوس ... بیشترلوگوس هراکلیتوس از منظر پدیدارشناسیِ آغازِ دیگرِ مارتین هایدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 495-513
چکیده
بیتردید هراکلیتوس و پارمنیدس از منابع فکری دایمی اندیشه هایدگر هستند. آنچه به این دو جایگاهی ویژه در اندیشه هایدگر بخشیده است، تلقی خاص هایدگر از حکمت سپیدهدمانی این دو و نقش تفکر ایشان در گشودن راهی ... بیشترقبای قانون بر قامت اخلاق؛ نگرشی انتقادی بر خوانش پاتریک دِولین در باب الزام قانونی اخلاق متعارف
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 514-532
چکیده
نسبت اخلاق و قانون از جمله موضوعاتی است که مناقشات درازدامنی را برانگیخته و از مهمترین مباحثِ مربوط به پیوند سپهر اخلاق و حقوق به شمار میآید. یک نزاع مهم در این میان از این قرار است که آیا پیروی از ”اخلاق ... بیشتروحدت به مثابۀ ایده آل فلسفۀ هگل
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 533-545
چکیده
این مقاله بر آن است تا وحدت مورد نظر هگل، «وحدتِ اینهمانی و ایننهآنی» (The Unity of Identity and Difference) یا «وحدتِ ویژگیهای ظاهراً متضاد در یک کلِ منسجمِ واحد» را در راستای مسألۀ اصلی فلسفۀ هگل ... بیشتربررسی روششناسی دیدگاههای کتز و فیلیپس در باب تجربه دینی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 546-560
چکیده
بحث از دامنه تجربه دینی یکی از مباحث بسیار مهم از قرن هجدهم به بعد بوده است و از آن دوره تاکنون اندیشمندان عرصههای مختلفِ مطالعاتی چون فلسفه دین، کلام جدید، علم الادیان و روانشناسی دین و... را در باب ... بیشترانتقادات ویکو به تفکّر دکارتی، به منزله یکی از مهمترین سرآغازگاههای ظهور تفکّر تاریخی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 561-576
چکیده
خاستگاه اندیشه تاریخی ویکو به عنوان پیشگام متفکّران تاریخیاندیش طرح انتقادات از روش دکارتی است. تفکّر تاریخیاندیش، نحوۀ اندیشیدن را متأثر از شرایط زمانی و تاریخی میداند و به تاریخیبودن هرگونه ... بیشترفرایند تکامل در لامارکیسم و داروینیسم؛ شباهتها و تفاوتها
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 577-593
چکیده
بنا بر عقیدۀ رایج، یکی از محورهای اصلی نظریۀ تکامل لامارک، وراثت ویژگیهای اکتسابی است و شواهد نقضی علیه آن وجود دارد که موجب ابطال آن است. مقالۀ حاضر توضیح میدهد که برخلاف تصور رایج، وراثت ویژگیهای ... بیشترهژمونی سکوت: خوانشی هگلی ـ لاکانی از رابطۀ سکوت و زبان در اندیشۀ مولوی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 594-609
چکیده
در مقالۀ حاضر میکوشیم در برخی از ابیات و اشعار مولوی رد چیزی را پیدا کنیم که آن را «هژمونی سکوت» مینامیم. طرفداران «هژمونی سکوت» زبان را خوار میشمارند و سکوت را بیاندازه ارج مینهند ... بیشترسوبژکتیویته و نبوغ به مثابه شرط امکان و امکان هنر زیبا در معماری (ساختار معمارانه) نظام فلسفه کانت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 610-625
چکیده
بحث این مقاله درباره هنر به مثابه هنر زیبا در معماری نظام کانت است. در اینجا نشان داده می شود که کانت در ابتدای کار خود تصور و تلقی واحدی از معماری نظام فلسفه خود همچون پیکره واحدی داشته است؛ پیکره واحدی ... بیشترمقایسه آراء مارتین هایدگر و علی شریعتی در قبال تکنولوژی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 626-642
چکیده
مارتین هایدگر یکی از شاخصترین متفکران قرن بیستم است که نقدهای بنیادینی را متوجه سوبژکتیویسم مترتب بر جهان مدرن کرده است. هایدگر تاریخ 2500 ساله غرب را بهمثابه تجلیگاه عقلانیت متافیزیکی به مهمیز نقد ... بیشتربررسی مقایسهای و انتقادی مفهوم آزادی در اندیشه کانت و هایدگر
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 643-657
چکیده
آزادی به یک معنا از مهمترین مفاهیم تاریخ فلسفه به شمار میرود که نقش بنیادین در اندیشه فلاسفه دارد؛ اما مانند بسیاری از مفاهیم دیگر، برای بقا در شرایط جدید نیازمند بازتوصیف است. بر این اساس مقاله حاضر ... بیشترکوندرا: عمل همچون مسألۀ رمان؛ خوانش آرنتی از رویکرد کوندرا به تاریخ رمان)
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 658-677
چکیده
یکی از دغدغههای محوری هانا آرنت، مسألۀ ناممکنشدن عمل در جامعۀ بوروکراتیک مدرن است؛ میلان کوندرا نیز مسألۀ بنیادین رمان را عمل میداند. مقالۀ حاضر میکوشد خویشاوندی میان رویکرد آرنت و کوندرا ... بیشترنظام فلسفی پساکرونا از دریچه تقابل رئالیسم، لیبرالیسم و تئوری انتقادی؛ سناریوهای محکوم، پلتفرم و هریت
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 678-695
چکیده
نظریه ها با دلالت های فلسفی و مبتنی بر ظرفیت های هستی شناسی، معرفت شناسی و روش شناختی خود می توانند در مسیر پر پیچ وخم آینده پژوهی جعبه ابزاری مناسب برای پژوهشگر باشند. باتوجه ... بیشترواکاوی بنیانهای فلسفی «دیزاین» بهمثابه کنش تکنولوژیکی به کمک معانی مستتر در مفهوم بینامتنی «تخنه»
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 696-711
چکیده
هدف: بهزعم بسیاری از نظریهپردازان مقولۀ «دیزاین»، ابهام در ماهیت و معنا، چالشهای فلسفی متعددی را متوجه این حوزه از دانش نموده است و ازآنجاییکه در غیابِ فهمِ کارکردِ بنیانهایِ فلسفیِ هر ... بیشترآگامبن و دیرینهشناسی فلسفی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 712-729
چکیده
جورجو آگامبن فیلسوفی است که به دلیل تحلیلهای متفاوتش، مخصوصا از پدیدههای تاریخی_سیاسی، در زمره فیلسوفان مناقشهبرانگیز قرار گرفته است. به نظر میرسد که بسیاری از انتقاداتی که بر او وارد شده ناشی ... بیشتربررسی نقش عمل در استکمال عقل نظری در آراء مشائیان (کندی، فارابی و ابنسینا)
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 730-743
چکیده
هدف: در این نوشتار آراء مشائیان نظیر کندی، فارابی و ابنسینا ذیل نقش عمل در استکمال عقل نظری است.روش پژوهش: روش این پژوهش بر اساس تحلیل منطقی است. اهمیت تحقیق به سببِ تبیین میان عمل و علم است که به نوعی ... بیشتربازشناسی تئوری پنجرههای شکسته در "سکونت" شهری مدرن؛ نشانهشناسی و نظریهپردازی داده بنیاد از فیلم"ایثار" آندری تارکوفسکی
دوره 16، شماره 39 ، شهریور 1401، صفحه 744-765