Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تهران، تهران. ایران

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، تهران. ایران

چکیده

موفقیت‌ انکارناپذیر علم عصب‌شناسی‌ ‌در توضیح حالات روانی انسان که در گذشته بر اساس مفاهیم فراطبیعی تبیین می‌شدند، بسیاری از دانشمندان و فیلسوفان عصر جدید را به دفاع از روش‌های فیزیکالیستی در توضیح ماهیت انسان‌ سوق داده است. بر طبق این دیدگاه، علم با شناخت ساختارهای فیزیولوژی انسان به‌ویژه مغز و کارکرد‌های آن، سرانجام قادر خواهد بود از طریق مفاهیم فیزیکیِ صرف، سرشت انسان با همۀ ویژگی‌هایش را تبیین کند. مهم‌ترین چالشی که همواره متوجه این دیدگاه بوده است، مسئلۀ آگاهی و یا به تعبیر سنتی آن چگونگی رابطۀ ذهن و بدن است. با این حال، دانشمندان معاصر با ارائۀ نظریه‌ها و مفاهیم جدید علمی دربارۀ سازوکارهای مغز و نسبت آن با حالات ذهنی کوشش می‌کنند تا از طریق علوم فیزیکی پدیدۀ آگاهی را تبیین کنند. هدف این مقاله نشان دادن این است که آگاهی پدیداری مهم‌ترین چالش در برابر فیزیکالیسم  و نظریه-های طبیعت‌گرایانه است. با بررسی مفهوم آگاهی و تقسیم این مفهوم به دو بخش «آگاهی ادراکی» و «آگاهی پدیداری»، استدلال کرده‌ایم که نظریه‌های علمی در بهترین حالت صرفاً تبیینی از آگاهی ادراکی‌ به ‌دست می‌دهند، در حالی که چالش اصلی علوم طبیعی، تبیین آگاهی پدیداری است، لیکن آگاهی پدیداری به‌ جهت ویژگی ذاتیِ ذهنیت، خارج از دسترس علوم فیزیکی قرار دارد، مگر اینکه علم منظر اول شخص را به رسمیت بشناسد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Phenomenal Consciousness; a Challenge to Physicalism

نویسندگان [English]

  • Samad Hosseini 1
  • Abbas Yazdani 2

1 M.A. in Philosophy, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Associate Professor of Philosophy, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

The undeniable success of neuroscience in explaining human mental states, which in the past were explained in terms of supernatural concepts, has led many modern-day scientists and philosophers to advocate physicalist methods in explaining human nature. According to this view, science, by recognizing the physiological structures of man, especially the brain and its functions, will finally be able to explain human nature with all its features through mere physical concepts. The most important challenge to this view has always been the question of consciousness, or in its traditional sense, how the mind and body relate. However, contemporary scientists try to explain the phenomenon of consciousness through the physical sciences by presenting new scientific theories and concepts about the mechanisms of the brain and its relation to mental states. The purpose of this article is to show that phenomenal awareness is the most important challenge to the theory of materialism. Examining the concept of consciousness and dividing it into two parts, "perceptual consciousness" and "phenomenal consciousness", we have argued that scientific theories at best provide only an explanation of perceptual consciousness, while challenging The main science of the natural sciences is the explanation of phenomenal consciousness. But phenomenal consciousness is beyond the reach of the physical sciences because of the inherent nature of mentality, unless it recognizes first-person perspective science.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Phenomenal Consciousness
  • Naturalistic Science
  • Physicalism
  • Reductionism
  • Block, N. & eds. (1997) The Nature of Consciousness. Philosophical Debates. Cambridge, MA, and London, England the MIT Press.
  • Block, N. & eds. (2007) Consciousness, Function, and Representation. Vol. 1. Cambridge, MA; London, England: MIT Press.
  • Cavanna, A. & Nani, A. (2014) Consciousness: Theories in Neuroscience and Philosophy of Mind. Springer Press.
  • Chalmers, D. J. (1995) The Consciousness Mind: In Search of a Theory of Consciousness. University of California.
  • Churchland, P. (1988) Matter and Consciousness: A Contemporary Introduction to the Philosophy of Mind. MIT Press.
  • Dennett, D. C. (1991) Consciousness Explained. Back Bay Book Press.
  • Edelman, G. (2004) Wider than Sky: The Phenomenal Gift of Consciousness. Yale University Press.
  • Edelman, G. M. & Tononi, G. (2000) A Univers of Consciousness: How Matter Becomes Imagination. Basic Books Pres
  • Hick, John (2012) "Is the mind the same as the brain?", New Philosophy Website. Trans. Narges Fath'alian, (in persian)
  • Hosseini, Seyed Mohammad; Badie, Kambiz (2013) "Phenomenological awareness from the perspective of theories of representation of the mind" Journal of Philosophy, Vol. 41, No. 1. (in persian)
  • Jaynes, J. (1976) The Origin of Consciousness in the Breakdown of the Bicameral Mind. Houghton Mifflin Company Press.
  • Nagel, T. (1979) Mortal Questions, Cambridge University Press.
  • Nagel, T. (2012) Mind and Cosmos, Why the Materialist Neo-Darwinian Conception of Nature Is Almost Certainly False. Oxford University Press.
  • Nagel, T. (1974) "What Is It Like To Be a Bat?" The Philosophical Review, Vol. 83, No. 4: 435-450.
  • Nida-Rümelin, Martine; Donnchadh O Conaill (2021 Edition) "Qualia: The Knowledge Argument", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.) https://plato.stanford.edu/archives/sum2021/ entries/qualia-nowledge/
  • Noirath, Otto (1996) "Physicalism", trans. Ali Mortazavian, Organon, No. 7-8. (in persian)
  • Stoljar, D. (2010) Physicalism. Routledge Press.
  • Stoljar, Daniel (2021 edition) "Physicalism", The Stanford Encyclopedia of Philosophy, Edward N. Zalta (ed.), https://plato.stanford.edu/archives/ sum2021/entries/physicalism/.
  • Swinburne, Richard (1381) Is there a God? Mohammad Javadan, Mofid Publications. (in persian)

 

CAPTCHA Image