نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری حکمت هنرهای دینی، دانشکده دین و هنر، دانشگاه ادیان و مذاهب، قم. ایران
چکیده
متن چکیده شامل: این نوشتار به بررسی منابع یونانی-یونانیمآبی دیونوسیوس در باب زیبایی میپردازد و هدف آن روشن ساختن میزان تأثیرپذیری زیباییشناسی دیونوسیوس از فلسفة افلاطون، ارسطو، فلوطین و پروکلوس است و سعی میشود؛ این هدف به دور از افراط در تطبیق دادن هر امری با امور بهظاهر مشابه دیگر صورت گیرد. در محقَق ساختن این هدف از شیوة توصیفی- تحلیلی-تطبیقی و روش گردآوری به صورت اطلاعات کتابخانهای بهره گرفته شده است. نتیجهای که از این بررسی به دست آمد، نشان دهندة غلبة کامل زیباییشناسی یونانی-یونانیمآبی بر تفکر این اندیشمند قرون وسطایی است. به ویژه آن بخش از تفکر فلاسفة باستان در باب زیبایی که به نحوی با علت نخستین و یا عالم مُثُل در ارتباط است، در اندیشة دیونوسیوس قابل ردیابی است. هر چند در ساختاری جدید از آنها بهره برده است. از جملة تأثیرات فلسفة یونانی و یونانیمآبی بر زیباییشناسی دیونوسیوس میتوان به تعالی زیبایی، تفاوت زیبایی و زیبا بودن، نزدیکی زیبایی و خیر، منشأ و علت غایی دانستن زیبایی برای همة امور زیبا، نحوه و انواع حرکت در قوس صعود و نزول، نحوة رابطة واحد با خیر و زیبایی، اتحاد زیبایی و زیبا بودن در مرتبة ذات الهی، درهمتنیدگی نور و زیبایی، نقش عشق به عنوان عامل پیوند و حرکت به سمت زیبایی راستین اشاره کرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Hellenic and Hellenistic Origins in the Aesthetics of Pseudo-Dionysius
نویسنده [English]
- Seyyed Mohsen Mousavi
PhD Candidate of Philosophy of Religious Art, University of Religions and Denominations (URD), Qom, Iran
چکیده [English]
Text This article studies the Hellenic and Hellenistic sources of Pseudo-Dionysius on Beautiful, and its purpose is to clarify the extent of the influence of the philosophy of Plato, Aristotle, Plotinus and Proclus on aesthetics in the thought system of Dionysius. This purpose is pursued through a descriptive-comparative-analytical method and The method of collecting information is also library and documentary. The result obtained from this study shows the complete predominance of Hellenic and Hellenistic aesthetics on the thinking of this medieval thinker; Although it has used them in a new structure. Among the influences of these philosophers on Dionysius’s aesthetics can be mentioned; The Transcendent Beautiful, the difference between Beautiful and beauty, Beautiful as being cause and the ultimate cause of everything, the way and types of movement in the arc of ascent and descent, the relationship of the One with Good and Beautiful, the unity of Beautiful and being beautiful in the order of divine nature, the interplay of light and Beautiful, the role of love as a factor of connection and movement towards Beautiful, belief in beauty in the essence of matter, entanglement of light and beauty in Hierarchical system of descending arc.
کلیدواژهها [English]
- Aesthetics
- Pseudo-Dionysius
- Plato
- Aristotle
- Plotinus
- Proclus
ارسال نظر در مورد این مقاله