Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز، تبریز. ایران

چکیده

آگاهی که یکی از مسائل کانونی ایده‌آلیسم آلمانی است تفسیرهای متنوعی در میان فلاسفه آلمان به خود دیده است. کانت با فرض شی فی نفسه، آگاهی را تکه تکه و در قامت سه نقد خود ارائه داد. بعد از او راینهولت و شولتسه با انتقاد از شی فی نفسه زمینه تفسیری نوآیین از آگاهی را به دست فیشته فراهم آوردند. فیشته با به حق دانستن نقد شولتسه از شی فی نفسه، آگاهی را در وحدت سوژه مطلق جمع نمود. سپس او با ایجاد نسبتی دیالکتیکی میان آگاهی، خودآگاهی و بیناسوژگانی تفسیری انقلابی از نحوه تکوین آگاهی به دست داد. در این مقاله سعی می‌کنیم تفسیر فیشته از آگاهی را با توجه به ارتباطی که وی میان آگاهی، خودآگاهی و بیناسوژگانی برقرار می‌کند توضیح داده و نحوه تقویم آگاهی و خودآگاهی را در وضع سیاسی ارائه دهیم. او ابتدا ادعا می‌کند که آگاهی به لحاظ منطقی در تکوین خود نیازمند نظمی است که خودآگاهی برای آن فراهم می‌کند و سپس نظم موجود در خودآگاهی را وابسته به ایجاد رابطه‌ای می‌‌داند که در فرایند به رسمیت شناسی میان سوژه‌ها به وقوع می‌پیوندد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Genesis of Awareness and Self-Awareness in the Political Situation; Based on The System of Knowledge and Foundation of Natural Rights

نویسندگان [English]

  • Mostafa Abedi Jigeh 1
  • Hassan Fathi 2

1 PhD Candidate of Philosophy, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 Associate Professor of philosophy, University of Tabriz, Tabriz. Iran

چکیده [English]

Consciousness, which is one of the central issues of German idealism, has received various interpretations among German philosophers. Assuming the thing-in-itself, Kant presented consciousness in pieces and presented it in the form of three critiques. After him, Reinholt and Schultze, by criticizing the thing-in-itself, provided the ground for a new interpretation of consciousness by Fichte. Fichte with approval Schultze's critique of the thing-in-itself, rightly gathered consciousness into the unity of the absolute subject. He then gave a revolutionary interpretation of how consciousness develops by creating a dialectical relationship between consciousness, self-consciousness, and intersubjectivity. In this article, we try to explain Fichte's interpretation of consciousness according to the relationship that he establishes between consciousness, self-consciousness and intersubjectivity, and to present the calendar of consciousness and self-consciousness in the political situation. He first argues that consciousness logically requires an order in which self-consciousness provides its development and He then considers the order in consciousness as dependent on the creation of a relationship that occurs in the process of recognition between subjects.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Awareness
  • Consciousness
  • Subjectivity
  • Fichte
  • Political Status
  • Beiser, Frederick C. (2002) German Idealism, The Struggle against Subjectivism, 1781–1801, Cambridge: Harvard University Press.
  • Breazeale, Daniel (2010) “Doing Philosophy: Fichte vs. Kant on Transcendental Method”, in T. Rockmore; D. Breazeale (Eds.), Fichte, German Idealism and Early Romanticism. Amsterdam - New York, Ed. Rodopi B. V.
  • Breazeale, Daniel (1981) “Fichte's "Aenesidemus" Review and the Transformation of German Idealism”, The Review of Metaphysics, 34(3): 545-568.
  • Breazeale, Daniel (1982) “Between Kant and Fichte: Karl Leonhard Reinhold’s Elementary Philosophy”. The Review of Metaphysics, Vol. 35(4).
  • Fichte Johann Gottlieb (2018) The system of ethics, Trans: Seyed Massoud Hosseini, Tehran: Center Publications, First Ed. (in Persian)
  • Fichte Johann Gottlieb (2017) The system of Knowledge, Trans: Seyed Massoud Hosseini, Hekmat, 1st (in Persian)
  • Fichte Johann Gottlieb (2019) Natural Rights Foundation, trans. Seyed Mahmou Hosseini, Tehran: Ghoghnoos, 1st (in persian)
  • Kant, Immanuel (1964) Critique of Pure Reason, Norman Kemp Smith, Macmillan & Co LTD.
  • Kinlaw, C. J. (2010) “Practical Rationality and Natural Right: Fichte and Hegel on Self-Conception within a Relation of Natural Right”. in T. Rockmore, & D. Breazeale (Eds.), Fichte, German Idealism and Early Romanticism. Amsterdam - New York, Ed. Rodopi B. V.
  • Neuhauser Frederick (2013) Theory of Subjectivity in Fichteh Philosophy, Trans: Seyed Massoud Hosseini, Tehran: Gognoos, 1st (in Persian)
  • Leibniz, Gottfried Wilhelm (1993) Monadology and several other philosophical articles, Trans: Abdolkarim Rashidian, Tehran: Scientific and Cultural Publishing Company. (in Persian)
  • Routledge (1998) Encyclopedia of Philosiphy, London and New York: Routledge.
  • Seidel, George (1976) Activity and Ground Fichte, Schelling and Hegel. New York: George Verlag Hildesheim.
  • Virginia López-Domínguez (2010) “Political Realism in Idealism: Fichte versus Hegel and their Different Versions of the Foundation of Right”. in T. Rockmore, & D. Breazeale (Eds.), Fichte, German Idealism and Early Romanticism. Amsterdam - New York, ed. Rodopi B.V.
  • Wood, A. (2016) “Fichte’s Philosophy of Right and Ethics”. in D. James, & G. Zöller (Eds.), The Cambridge Companion to Fichte. Cambridge cb2 8bs, United Kingdom: Ca1mbridge University Press.
CAPTCHA Image