Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

پژوهشگرِ پسادکتری فریتز توسِن، دانشگاهِ لودویگ ماکسیمیلیانِ مونیخ، مدرسه‌ فلسفه‌ باستان. آلمان.

چکیده

گرچه افلاطون همواره در تاریخِ فلسفه محترم بوده، روندِ کلّیِ فلسفه تا ابتدای دورانِ مدرن ارسطویی است. حتی نوافلاطونیان نیز، به استثنای فلوطین، کمابیش به شیوه‌ ارسطویی می‌نوشتند و نوشته‌های او را بیش از افلاطون تفسیر کرده‌اند. میزانِ اطلاعِ فیلسوفان از افلاطونِ اصیل یا تاریخی نیز بسیار اندک بود؛ نه تنها نوشته‌های افلاطون از گذرگاهِ نوافلاطونیان به ایشان رسیده و از اینها هم ترجمه‌های کمی در دسترس بود، که حتی شیوه‌ فهمِ افلاطون نیز نوافلاطونی بود. فیچینوِ نخستین کسی بود که در دورانِ رنسانس برای احیای افلاطون کوشید. با این حال کوششِ او اثرِ تفسیری چندانی نداشت. احیای واقعیِ افلاطون در قرنِ هجدهم و آلمان رخ داد. درباره این نوزایی اطلاعِ چندانی در زبانِ فارسی وجود ندارد، تنها ممکن است بدانیم که شلایرماخر نیز از کسانی بود که به ترجمه‌ افلاطون دست زدند. امّا اینکه از فیچینو تا شلایرماخر چه بر سرِ افلاطون‌پژوهی آمد دانسته نیست. حتّی آگاهیِ اندکی در دست است درباره‌ جایگاهِ واقعیِ شلایرماخر در افلاطون‌پژوهی و اینکه چه فرآیندی به افلاطونِ شلایرماخر انجامید. مقاله‌ حاضر به موضوعِ افلاطون‌پژوهی تا دورانِ افلاطون‌شناسانِ رمانتیک می‌پردازد. با عزیمت از این برداشت که اندیشه‌های نابِ فلسفی در خلاء زاده نمی‌شوند، بلکه مرهونِ زمانه خود‌اند، می‌کوشیم به بررسیِ نخستین آغازگاه‌های افلاطون‌پژوهی بپردازیم؛ به کسانی که میراثِ مساعی‌شان سنگِ بنایِ افلاطون‌پژوهیِ مدرن شد. درینجا سیرِ افلاطون‌پژوهی تا روزگارِ رمانتیک‌ها را بررسی خواهیم کرد و می‌کوشیم ببینیم چه چیزهایی تفسیرِ مدرن‌ها یا مدرن‌های متقدّم را از تفسیرهای سنّتی متمایز کرده است و چه عزیمت‌گاه‌هایی شکل‌دهنده افلاطون‌پژوهیِ مدرن بوده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Plato on the Threshold of Modern Era: fathers of modern Plato scholarship from Ficino to the Marburger Scholars

نویسنده [English]

  • Hanif Amin Beidokhti

Fritz-Thyssen Postdoc Fellow, Ludwig-Maximilians-Universität München, Munich School of Ancient Philosophy (MUSAΦ). Germany.

چکیده [English]

Although Plato has always been revered throughout the history of philosophy, the general trend of philosophy up to the modern era was Aristotelian. Even the Neoplatonists, with the exception of Plotinus, wrote more or less in the Aristotelian style and in form of Aristotelian commentaries. Philosophers knew very little about the authentic or historical Plato; Not only because Plato's writings were transmitted by the Neoplatonists, but also because Plato was understood in a Neoplatonic way. Ficino was the first to try to revive Plato during the Renaissance. However, his efforts did not result in an interpretive change. The real revival of Plato took place in the eighteenth century and in Germany. This revival is understudied in Persian. Though Schleiermacher is known for being one of Plato’s translators, it is not known what happened to Plato from Ficino to Schleiermacher. There is even scarce knowledge about Schleiermacher’s role in Plato scholarship and the process which led to Schleiermacher’s Plato. This article deals with the subject of Plato scholarship up to the emergence of the Romantic Plato. Departing from the conviction that novel philosophical ideas are not born ex nihilo, we will examine the early stages of Plato scholarship in order to recognize the figures whose legacy became the cornerstone of modern Plato scholarship. Thus, we examine the Plato scholarship of Ficino, Brucker, Tiedemann and Tennemann, and try to find out what distinguishes the modern or early modern interpretations from the traditional Plato and what are the grounding canons of modern Plato scholarship.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plato Scholarship
  • unwritten doctrines
  • exoteric-esoteric
  • Ficino
  • Brucker
  • Tiedemann
  • Tennemann
Arnzen, R. (2017). Arabisches Mittelalter. In Christoph Horn, Jörn Müller and Joachim Söder (eds), Platon-Handbuch: Leben – Werk – Wirkung: 452-459. 2nd Ed. Metzler.
Beierwaltes, W. (1972). Platonismus und Idealismus, Vittorio Klostermann.
Brucker, J. (1731). Kurtze Fragen Aus der Philosophischen Historie Von Anfang der Welt, I. Theil: Biß auf die Geburt Christi, D. Bartholomai. https://archive.org/details/bub_gb_4ukGAAAAcAAJ
Brucker, J. (1766-1767). Historia critica philosophiae a mundi incunabulis ad nostram usque aetatem deducta. Breitkopf, 1st Ed. 1742-44 (5 vols,); 2nd Ed. 1766-67 (6 vols). English translation by W. Enfield as: The History of Philosophy […].
Copleston, F. (2009). A History of Philosophy, vol. 3, Late Medieval and Renaissance Philosophy: Ockham to Suarez, translated by E. Dadjou, Elmi-o Farhangi Publication. (In Persian)
Des Places, Édouard (1973, ed.), Numénius: Fragments. Les Belles Lettres.
Enfield, W. (1791-92). J. J. Brucker, The History of Philosophy, from the Earliest Periods, drawn up from Brucker's Historia critica philosophiae, 2 vols, Tegg.
Guldentops, G. (2017). Lateinisches Mittelalter. In: Ch. Horn et al. (eds), Platon-Handbuch: Leben – Werk – Wirkung, pp: 459-466.
Jaeger, W. (1997). Paideia, (3 vols), translated by M.H. Lotfi, Khwarazmi. (In Persian)
Kim, A. (2010). Plato in Germany: Kant – Natorp – Heidegger, Academia Verlag.
Leinkauf, T. (2017a). Die Cambridge Platonists, In Christoph Horn et al. (eds), Platon-Handbuch: Leben – Werk – Wirkung, pp. 477-487.
Leinkauf, T. (2017b). Deutsche Klassik und deutscher Idealismus/Platon-Philologie im 19. Jahrhundert. In Christoph Horn et al. (eds), Platon-Handbuch: Leben – Werk – Wirkung, pp. 488-513.
Longo, M. (2011). A ‘Critical’ History of Philosophy and the Early Enlightenment: Johann Jacob Brucker. In Gregorio Piaia and Giovanni Santinello (eds), Models of the History of Philosophy, Vol II, From Cartesian Age to Brucker, pp. 477-577. Springer.
Richard, M. D. (2015). Plato and the German Romantic Thinkers, Friedrich Schlegel and Friedrich Daniel Ernst Schleiermacher. Graduate Faculty Philosophy Journal 36(1), 91-124.
Schmidt-Biggemann, W. (1998). Jacob Bruckers philosophiegeschichtliches Konzept. In W. Schmidt-Biggemann und Theo Stammen (eds), Jacob Brucker (1696–1770) Philosoph und Historiker der europäischen Aufklärung, pp. 113-134, Akademie Verlag.
Schneider, U. (1998). Das Eklektizismus-Problem der Philosophiegeschichte, In Schmidt-Biggemann und Stammen (eds), Jacob Brucker (1696–1770) Philosoph und Historiker […], pp. 135-158.
Szlezák, T. A. (1993). Platon lesen. Frommann-Holzboog.
Szlezák, T. A. (1997). Schleiermachers «Einleitung» zur Platon-Übersetzung von 1804. Ein Vergleich mit Tiedemann und Tennemann. Antike und Abendland, 43(46-62).
Szlezák, T. A. (2002). Friedrich Schleiermacher und das Platonbild des 19. und 20. Jahrhunderts. Plato Journal 2, https://doi.org/10.14195/2183-4105_2_6.
Szlezák, T. A. (2010). Von Brucker über Tennemann zu Schleiermacher. Eine folgenreiche Umwälzung in der Geschichte der neuzeitlichen Platondeutung, In Ada Neschke-Hentschke (ed.), Argumenta in Dialogos Platonis, Teil 1: Platoninterpretation und ihre Hermeneutik von der Antike bis zum Beginn des 19. Jhrts, 411-433. Schwabe.
Szlezák, T. A. (2016). Reading Palto, translated by A. Jamali, Negah-e Moasser. (In Persian)
Szlezák, T. A. (2019). Friedrich Schleiermacher’s Theory of the Platonic Dialogue and Its Legacy. In Alan Kim (ed.), Brill’s companion to German Platonism, pp. 165-191. Brill.
Tennemann, W. G. (1792-1795). System der Platonischen Philosophie, 4, Johann Ambrosius Barth, Bd I: 1792, Bd II-III: 1794; Bd IV: 1795.
Tennemann, W. G. (1798-1819). Geschichte der Philosophie, XI Bände. Johann Ambrosius Barth, Bd I: 1798, Bd. II: 1799.
Tiedemann, D. (1791-1797). Geist der speculativen Philosophie, 6 Bände. Akademische Buchhandlung. Bd 1, 1791: von Thales bis Sokrates; Bd 2, 1791: von Sokrates bis Carneades.
Tigerstedt, E. N. (1974). The Decline and Fall of the Neoplatonic Interpretation of Plato: An Outline and Some Observations. Societas Scientiarum Fennica.
Tigerstedt, E. N. (1977). Interpreting Plato. Almqvist & Wikseil.
Urmson, J. O. (2013, trans.). Simplicius: On Aristotle on the Soul 1.1-2.4, notes by P. Lautner, Bloomsbury.
Von Stein, H. (1875). Sieben Bücher Zur Geschichte des Platonismus. Unterst1chungen über das System des Plato und sein Verhältniss z11r späteren Theologie und Philosophie. Band III: das Verhältniss des Platonismus zur Philosophie der christlichen Zeiten enthaltend. Vandenhoeck & Ruprecht.
CAPTCHA Image