Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه هنر، واحد کرمان، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمان، ایران.

2 استادیار گروه فلسفه هنر، واحد همدان، دانشگاه آزاد اسلامی، همدان، ایران

چکیده

هدف: یافتن ارتباط بین دیدگاه های افلاطون و مشترکات زیباشناختی موسیقی و معماری است.
روش پژوهش: تحلیلی توصیفی. نسبی بودن نظریات و اختلاف آراء، از بزرگترین موانع و محدودیت‌های این پژوهش بشمار می رود.
پرسش اصلی پژوهش: آیا می توان با توجه به دیدگاه های افلاطون مشترکاتی بین معماری و موسیقی یافت. در این پژوهش فرضیه خاصی وجود ندارد و پاسخگویی به پرسش نمی تواند به منزله یک فرضیه بدیع مطرح باشد. وجود ریتم، هارمونی و تقارن در معماری و موسیقی به ما نشان می دهد این دو هنر دارای اشتراکات زیادی هستند. بناهای بجا مانده از دوران باستان تا بناهایی که امروزه وجود دارند؛ بیانگر پیوندی مفهومی میان موسیقی و معماری هستند و می توان گفت در هر برهه ای از زمان هر دو هنر، پیام آور مفاهیمی واحد بوده اند. این ارتباط تا اندازه‌ای است که بعضاّ از معماری بعنوان موسیقی منجمد یاد کرده‌اند. این پیوندها دارای ارتباطات و نقاط اشتراکی می باشند که این وجوه تشابه و اشتراکات در این رده ها قابل تعریف و دسته بندی است: کالبدی، بصری، مفهومی، شناخت شناسی، عملکردی، زیباشناختی، ساختاری، فرهنگی، زمینه ای ...

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The importance of proportion in architecture and music with a Focus on Plato Thoughts

نویسندگان [English]

  • Fattaneh Jalalkamali 1
  • Hossein Ardalani 2

1 Assistant Professor of Art Department, Faculty of Art and architecture, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran

2 Assistant Professor of Art and Architecture Department, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Hamedan, Iran

چکیده [English]

The existence of rhythm, harmony and symmetry in architecture and music shows us, these two artists have a lot in common. The buildings left from ancient times to the buildings that exist today; They express a conceptual connection between music and architecture, and it can be said that both arts have been the messengers of single concepts at any point in time. This connection is so much that some have mentioned architecture as frozen music.  These links have connections and points of commonality that these similarities and commonalities can be defined and categorized in these categories. Physical, visual, conceptual, epistemological, functional, aesthetic, structural, cultural, contextual... The purpose of this research is to find the connection between Plato's views and the aesthetic commonalities of music and architecture. The main research question: Is it possible to find commonalities between architecture and music according to Plato's views? There is no specific hypothesis in this research and answering the question cannot be considered as a novel hypothesis. This research has been carried out using a descriptive analytical method. The relativity of ideas and differences of opinion is one of the biggest obstacles and limitations of this research. Seyyed Baqer Hosseini in an article called "Mental pattern: the product of the interaction between music and architecture design" in Abadi magazine, year 19, number 64, page 123-125-126, deals with the proportions of music and architecture.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plato
  • architecture
  • music
  • aesthetics
  • proportion
امامقلی، عقیل؛ قبادی تبار، مریم؛ صالحی، زهرا. (1392). رابطه هنر و مذهب و تأثیر آن بر معماری بناهای مذهبی، دومین همایش معماری و شهرسازی، 2078-2088.
بورکهارت، تبتوس. (1365). هنر اسلامی، زبان و بیان، ترجمه مسعود رجب‌نیا، تهران: سروش.
پوریوسف‌زاده، سارا؛ بمانیان، محمدرضا؛ احمدی، فریال. (1389). بازشناسی وجوه اشتراک معماری و موسیقی، کتاب ماه هنر، 147: 43-38.
پیرنیا، کریم. (1389). اشنایی با معماری اسلامی ایران، تهران: سروش دانش.
حسینی، سید باقر؛ بیرجندی، ملوسک. (1388). الگوواره ذهنی: محصول تعامل روند طراحی موسیقی و معماری، مجله آبادی، 19(64): 129-112.
دهقان، فربد. (1389). معماری اماکن مذهبی، نشریه تفکر معماری.
رحیمی، علی؛ فراهانی، فاطمه. (1391). بررسی رابطه بین هویت مذهبی و چالش‌های معماری شهر تهران، فصلنامه مدیریت شهری، 4(12): 16-27.
سراج، سید حسام‌الدین. (1390). از گذر گل تا دل، چاپ اول، تهران: نیستان.
سوهانگیر، سارا؛ نوروز برازجانی، ویدا. (1391). مطالعه تطبیقی پیوند مفهومی میان فضای موسیقی و معماری در دوران پیش از مدرن و پس از آن در جهان غرب، باغ نظر، 9(23): 46-33.
فرحانی، علی. (1381). مسجد جامع ورامین، نشریه مسجد، 11(64): 55-42.
مجیدی، بهرنگ. (1379). موسیقی معماری، فصلنامه معماری و فرهنگ، 1(4).
Burkhardt, Tebtos. (1986). Islamic Art, Language and Expression, Translated by Masoud Rajabniya, Tehran: Soroush. (in persian)
Dehghan, Farbad. (2010). Architecture of Religious Places, Journal of Artchitecture Thought. (in persian)
Dorgan, R. A. (1990). Music in Architecture/ Architecture in Music, College of Architecture and Landscape Architecture, Icmc Glasgow Proceedings, University of Minnesota.
Emam Qoli, Agil, Qobadi Tabar, Maryam, Salehi, Zahra. (2013). The relationship between art and religion and its influence on the architecture of religious buildings, The Second Conference on Architecture and Urban Planning: 2078-2088. (in persian)
Farhani, Ali. (2002). Varamin Grand Mosque, Journal of Mosque, 11(64): 42-55. (in persian)
Grube, G. M. A. (1927). Plato’s theory of beauty, The Monist, 37(2).
Hosseini, Seyyed Baqer, Birjandi, Malousak. (2018). Mental Model: the product of the interaction between music and architecture design, Abadi Journal, 19(64): 112-129. (in persian)
Majidi, Behrang. (2000). Architecture Music, Architecture and Culture Quarterly, 1(4). (in persian)
Pirnia, Karim. (2010). Introduction to Iranian Islamic Architecture, Tehran: Soroush Danesh. (in persian)
PourYousefzadeh, Sara; Bemanian, Mohammadreza; Ahmadi, Faryal. (2009). The Common Language of Music and Architecture, Art Month Book, No. 147: 38-43. (in persian)
Rahimi, Ali; Farahani, Fatemeh. (2013). Investigating the Relationship between Religious Identity and Architectural Challenges in Tehran, Urban Management Quarterly, 4(12): 16-27. (in persian)
Seraj, Seyyed Hessameddin. (2013). From Passing the Flower to the Heart, 1st edition, Tehran: Neyestan. (in persian)
Sohangir, Sara; Nowroz Barazjani, Vida. (2011). A Comparative Study of the Conceptual Link between the music space and architecture in the pre-modern era and after that in the Western world, Baghe Nazar, 9(23): 33-46. (in persian)
Sterken, S. (2007). Music as an art of space: interactions between music and architecture in the work of Lannis Xenakis, Essays on the intersection of music and architecture, edited by Mikesch W. Muecke; Miriam S. Zach, Volume1, Culicidae Press.
Tayyebi, F. (2013). A Quest on the Relationships between Music and Architecture, a thesis for master of science in Architecture, North Cyprus: Eastern Mediterranean University.
CAPTCHA Image