(university of Tabriz)The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 عضو هیات علمی ,و مدیر گروه هنر- دانشکده هنر و معماری-دانشگاه آزاد اسلامی واحد ;کرمان- کرمان- ایران

2 مدیر گروه رشته فلسفه هنر ، دانشکده هنر و معماری،دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان ،همدان ، ایران

10.22034/jpiut.2022.49888.3109

چکیده

وجود ریتم ، هارمونی و تقارن در معماری و موسیقی به ما نشان می دهد، این دو هنردارای اشتراکات زیادی هستند. بناهای بجا مانده از دوران باستان تا بناهایی که امروزه وجود دارند؛ بیانگر پیوندی مفهومی میان موسیقی ومعماری هستند و می توان گفت در هر برهه ای از زمان هر دو هنر، پیام آور مفاهیمی واحد بوده اند . این ارتباط تا اندازه‌ای است که بعضاّ از معماری بعنوان موسیقی منجمد یاد کرده‌اند.

این پیوندها دارای ارتباطات و نقاط اشتراکی می باشند که این وجوه تشابه و اشتراکات در این رده ها قابل تعریف و دسته بندی است .کالبدی ،بصری ، مفهومی ، شناخت شناسی ، عملکردی ، زیباشناختی ، ساختاری ،فرهنگی ، زمینه ای ...

هدف ازاین پژوهش یافتن ارتباط بین دیدگاه های افلاطون و مشترکات زیباشناختی موسیقی و معماری است.

پرسش اصلی پژوهش :آیا می توان با توجه به دیدگاه های افلاطون مشترکاتی بین معماری و موسیقی یافت.

پاسخگویی به پرسش نمی تواند به منزله یک فرضیه بدیع مطرح باشد . این پژوهش به روش تحلیلی توصیفی صورت پذیرفته است . نسبی بودن نظریات و اختلاف آراء، از بزرگترین موانع و محدودیت های این پژوهش بشمار می رود .نتایج این پژوهش نشان می‌دهد رعایت تناسباتی مشترک که مستلزم زیبایی در هنرها و زیبایی و معنویت در هنرهای مذهبی و به خصوص معماری مذهبی می‌باشد. الزامی و متداول بوده و هست و این تناسبات در موسیقی به هارمونی و زیبایی شنوایی منجر می‌شود و در معماری به تناسبات ماندگار و سودمند و الهی منجر می‌شود

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The importance of proportion in architecture and music Plato thoughts

نویسندگان [English]

  • Fattaneh Jalalkamali 1
  • hossein ardalani 2

1 Assistant Professor, department of Art, Faculty of Art and architecture Kerman branch, Islamic Azad University, Kerman- Iran

2 assistant professor, Department of Art and Architecture, Hamedan Branch, Islamic Azad University, Iran

چکیده [English]

The existence of rhythm,symmetry, harmony and proportion in architecture and music shows us these two arts have much in common. The remainder of what is left from ancient times as well as the existing buildings today shows a conceptual relationship between music and architecture. It can be said that during each historical era these two arts have conveyed the same meanings. This relationship is such that architecture is sometimes referred to as “frozen music”.

These relationships have many common points which can be defined and classified as the following: perceivable, visual, conceptual, functional, aesthetics, cultural, structural….

The purpose of this research is to find the relationship between Plato‘s thoughts and similar and congruent aesthetics of architecture and music.

The main question of the study: Is it possible to find similarities between architecture and music based on Plato thoughts?

The response to this question cannot be considered as a new theory. This research is done qualitatively. The biggest limitations of this study is the subjectivity of the ideas and understandings.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Plato
  • architecture
  • Music
  • aesthetics
CAPTCHA Image