نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
2 دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شاهد، تهران، ایران
3 دانشیار گروه فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
چکیده
هدف: هدف از این پژوهش حاضر، واکاوی رویکرد پساپدیدارشناسی در آموزش مجازی و استلزامات آن برای نظام آموزشی میباشد.
روش پژوهش: برای دستیابی به این هدف و با توجه به ماهیت پژوهش از روش های تحلیلی و استنتاجی بهره گرفته شده است.
یافتهها: گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزش و پرورش و از سوی دیگر افزایش انبوه متقاضیان آموزش، چالشهایی از جمله برتری آموزش مجازی در برابر آموزش حضوری را به دنبال داشته و باعث ایجاد دگرگونیهایی در آموزش و شیوههای آن شده است. یکی از جدیدترین نتایج دگرگونیهای اخیر در این حیطه، آموزش مجازی است. نظام آموزشی به عنوان نهاد رسمی تعلیم و تربیت، نمیتواند از این تغییرات غافل باشد و باید در کنار نگاه فنی به گسترش فناوریهای نوین به کنکاش فلسفی و نحوه دگرگونی ادراک و تجارب مربی و متربیان در هنگام بهرهگیری از این فناوریهای نوین بپردازد. پساپدیدارشناسی با تمرکز بر فناوری از رویکردهای امیدبخش کیفی برای شفافسازی در این زمینه است. یافته های پژوهش نشان داد که هر یک از مفاهیم پساپدیدارشناسانه از قبیل روابط فناورانه، چندگانگی و شفافیت در آموزش مجازی استلزاماتی برای نظام آموزشی دارد.
نتیجهگیری: در نتیجه توجه همزمان به هر دو رویکرد مهندسی و علوم انسانی در طراحی محیطهای آموزش مجازی از موارد ضروری در نظام آموزشی است. این پژوهش تلاشی در زمینه رویکرد علومانسانی به فناوریهای نوین در کنار گسترش کمی و فنی آن است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Analysis of the post-phenomenological approach in virtual education and its implications for the educational system
نویسندگان [English]
- Hamid Ahmadi-Hedayat 1
- Mohsen Farmahini Farahani 2
- Saeid Zarghami_Harmrah 3
1 Assistant Professor of Educational Sciences Department of Farhangian University, Tehran, Iran
2 Associate Professor of Educational Sciences Department of Shahed University, Tehran, Iran
3 Associate Professor of the Department of Philosophy of Education, Kharazmi University, Tehran, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to investigate the post-phenomenological approach in virtual education and its implications for the educational system. Analytical and inference methods have been used to achieve this goal. The growing influence of information and communication technology in the education system; on the other hand, the large increase in the number of applicants for education has led to challenges such as the superiority of virtual education over face-to-face education and has led to changes in education and its methods. One of the latest developments in this area is virtual education. The educational system, as the official institution of education, cannot be unaware of these changes and must, along with the technical view of the development of new technologies to philosophical research and how to change the perceptions and experiences of educators and educators when using these new technologies. Post-phenomenology with a focus on technology is one of the promising qualitative approaches for transparency in this field. The research findings showed that each of the post-phenomenological concepts such as Technological relations, multistability, and transparency in virtual education had implications for the education system. As a result, simultaneous attention to both engineering and humanities approaches in designing virtual learning environments is essential in the education system. This research is an attempt in the field of humanities approach to new technologies along with its quantitative and technical development.
کلیدواژهها [English]
- virtual education
- post-phenomenology
- the education system
- implications education
ارسال نظر در مورد این مقاله