Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه فلسفه، حکمت و منطق، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران

2 دانش آموخته کارشناسی ارشد فلسفه، دانشگاه تربیت مدرس، تهران . ایران

چکیده

جورجو آگامبن فیلسوفی است که به دلیل تحلیل‌های متفاوتش، مخصوصا از پدیدههای تاریخی‌‌_سیاسی، در زمره فیلسوفان مناقشه‌برانگیز قرار گرفته است. به نظر می‌رسد که بسیاری از انتقاداتی که بر او وارد شده ناشی از بی‌توجهی یا درک نادرست از روش‌شناسی خاص او بوده است که هرچند در آثار گوناگونش به کوتاهی بدان اشاره می‌کند اما به تفصیل در امضای همه چیزها آن را تقریر می‌کند. از این رو، روش‌شناسی او که از آن با عنوان دیرینه شناسی فلسفی یاد می‌کند نیازمند بررسی و پژوهشی عمیق است. این مقاله در پی آنست تا با بررسی سه مفهوم کلیدی این روش‌شناسی، یعنی پارادایم، امضا (نشانگر) و آرخه، نخست نشان دهد که مراد آگامبن از هرکدام چیست و چه جایگاهی را برای آنها تعیین می‌کند و سپس روشن سازد که این هر سه چگونه در پیوند با هم نوعی روش‌شناسی فلسفی را شکل می‌دهند. در این میان با توجه به جایگاه اساسی اندیشه‌های فوکو، روند تحلیل همواره در پیوند و پیوستگی است با آرای او درباره دیرینه شناسی و تاریخ.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Agamben and Philosophical Archaeology

نویسندگان [English]

  • Hamidreza Mahboubi Arani 1
  • Abbas Jamali 2

1 Assistant Professor of Philosophy, Wisdom and Logic Department,, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran

2 MA in Philosophy, Tarbiat Modares University, Tehran. Iran

چکیده [English]

Methodology has a special place for every thinker, and this may be even more prominent in the humanities. This article seeks to examine the philosophical methodology of the contemporary Italian philosopher Giorgio Agamben. A methodology that, in his own words, owes much to Michel Foucault. The method is very important for Agamben. In fact, as we shall see, the method is not, in his view, a mere predetermined pattern, but, as is clear from the Greek word μέθοδος, method means "after the way," that is, after following the way. While Agamben has been talking about his methodology in some of his works shortly, in The Signature of All Things (2009), his main ideas could be seen. In this book, we encounter three main elements of Agamben's methodology: the paradigm, the signature, and the arche, all of which form a method that Agamben calls philosophical archeology. Agamben's methodology, or philosophical archaeology, is based on three basic elements with similar functions at different levels: paradigm, signature, and arche. In this article, these three concepts are examined, and in the last section, by examining their characteristics, it becomes clear how these three concepts form a method that Agamben calls philosophical archaeology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • paradigm
  • signature
  • arche
  • archaeology
  • history
  1. آگامبن، جورجو. (1389الف). اجتماع آینده. ترجمه محمدرضا قربانی، چاپ نخست، تهران: انتشارات رخ­داد نو،

    آگامبن، جورجو. (1389ب). آپاراتوس چیست؟ و چند مقاله دیگر. ترجمه یاسر همتی، چاپ نخست، تهران: انتشارات رخ­داد نو.

    آگامبن، جورجو. (1390). کودکی و تاریخ؛ درباره ویرانی تجربه. ترجمه پویا ایمانی، چاپ نخست، تهران: نشر مرکز.

    آگامبن، جورجو. (1394). نشانگر همه چیزها: درباره روش، ترجمه علی فردوسی، چاپ نخست، تهران: نشر دیبایه.

    جمالی، عباس؛ هوشنگی، حسین. (1395). میشل فوکو و رادیکال کردن نقد کانتی، غرب­شناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 7(2): 28-1.

    فوکو، میشل. (1389). نظم اشیاء، دیرینه­شناسی علوم انسانی، ترجمه یحیی امامی، چاپ نخست، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

    فوکو، میشل. (1390الف). باید از جامعه دفاع کرد، درس‌های کلژ دوفرانس1976-1975، ترجمه رضا نجف‌زاده، چاپ نخست، تهران: انتشارات رخداد نو.

    فوکو، میشل. (1390ب). نیچه، تبارشناسی، تاریخ، در: تئاتر فلسفه (گزیده­ای از درسگفتارها، کوته نوشت­­ها، گفتگو­ها و...)، ترجمه نیکو سرخوش؛ افشین جهاندیده، چاپ دوم، تهران: نشر نی.

    فوکو، میشل. (1391). دیرینه­شناسی دانش. ترجمه عبدالقادر سواری، چاپ دوم، تهران: انتشارات گام نو.

    هایدگر، مارتین. (1388). هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، چاپ سوم، تهران: انتشارات ققنوس.

    هگل، گ. و. (1387). عقل در تاریخ. ترجمه حمید عنایت، چاپ چهارم، تهران: انتشارات شفیعی.

    Agamben, Giorgio. (2009). The Signature of All Things: On Metho, Translated by Luca D'isanto with Kevin Attell, New York: Zone Books.

    Agamben, Giorgio. (2010 a). The Coming Community, Translated by Mohammadreza Gorbani, 1st edition, Tehran, Rokhdad’e Noe. (in Persian)

    Agamben, Giorgio. (2010 b). What is an Apparatus? and other essays. Translated by Yaser Hemmati, first edition, Tehran: Rokhdad’e No. (in Persian).

    Agamben, Giorgio. (2011). Infancy and History, on the destruction of the experience. Translated by Pouya Imani, 1st edition, Tehran: Markaz (in Persian).

    Agamben, Giorgio. (2011a). The Kingdom and The Glory: for a Theological Genealogy of Economy and Government (Homo Sacer II, 2), translated by Lorenzo Chiesa, Stanford University Press.

    Agamben, Giorgio. (2011b). The Sacrament of Language: An Archaeology of The Oath (Homo Sacer II, 3), Translated by Adam Kotsko, Stanford University Press.

    Agamben, Giorgio. (2016). The Signature of All Things: on Method. Translated by Ali Ferdowsi, 1st edition, Tehran: Dibayeh, (in Persian).

    Benveniste, Emile. (1971). Problems in General Linguistics. Translated by Mary Elizabeth Meek, Miami: University of Miami Press

    Bohme, Jakob. (2003). Works of Jacob Behmen: The Teutonic Philosopher: vol 4 Whitefish, MT: Kessinger.

    De La Durantaye, Leland. (2009). Giorgio Agamben: A Critical Introduction, Stanford University Press.

    1. E. Peters. (1967). Greek Philosophical Terms: a historical lexicon, New York University Press.

    Foucault, Michel. (2010). The Order of Things: archaeology of human sciences. 1st edition, Tehran: Social and Cultural Studies, (in Persian).

    Foucault, Michel. (2011a). Society Must Be Defended, lectures on College de France 1975-1976. Translated by Reza Najafzadeh, Tehran: Rokhdad’e Noe, (in Persian).

    Foucault, Michel. (2011b). Nietzsche, Genealogy, History. in Theatre Falsafe (selected articles, notes and interviews). Translated by Afshin Jahandideh and Nikoo Sarkhosh, 2nd edition, Tehran: Ney, (in Persian).

    Foucault, Michel. (2012). The Archaeology of Knowledge. Translated by Abdol’Ghader Savari, 1st edition, Tehran: Gam’e Noe, (in Persian).

    Hegel, G. W. (2008). Reason in History, translated by Hamid Enayat, 4th edition, Tehran: Shafiei, (in Persian).

    Heidegger, Martin. (1388). Being and Time. Translated by Siavosh Jamadi, 3rd edition, Tehran: Ghoghnoos, (in Persian).

    Jamali, Abbas; Houshangi, Hossein (2016). Michel Foucault and Radicalization of Kantian Critique, Occidental Studies, 7(2): 1-28. (in Persian).

    Kant, Immanuel. (1992). Lectures on Logic. Translated by J. Michael Young, Cambridge: Cambridge University Press.

    Kant, Immanuel. (2002). Theoretical Philosophy After 1781. Translated by Gary Hatfield, Cambridge: Cambridge University Press.

    McQuillan, Colin. (2010). Philosophical Archaeology, in Kant, Foucault and Agamben, in Parrhesia, 10: 39-49.

    Murray, Alex; Whyte, Jessica. (2011). The Agamben Dictionary. Edinburgh: Edinburgh University Press.

    Paracelsus. (2009). Concerning the Signature of Natural Things. in The Hermetic and Alchemical Writings, 2 Vol. in one, London: Martino Fine Books.‎

    Thomas, S. Kuhn. (1970). The Structure of Scientific Revolutions. Chicago: University of Chicago Press.

    Watkin, William (2014). The Signature of All Things: Agamben’s Philosophical Archaeology, in MLN, (Italian Issue), 129(1): 139-161.

CAPTCHA Image