Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شاهد، تهران، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسش­گری وجودی صورت گرفت.
روش پژوهش: نوع این پژوهش کیفی و جهت دستیابی و تبیین هدف، از روش توصیفی - تحلیلی بهره گرفته شد. جامعه آماری پژوهش شامل آثار مرتبط لیپمن درخصوص مضامین وجودی و مقالات و پژوهش­های صورت گرفته در این موضوع بوده است. بدین منظور برای جمع‌آوری اطلاعات، نمونه­های مناسب از منابع مرتبط با موضوع پژوهش به­ صورت هدفمند انتخاب و برای ثبت داده­‌ها از فرم فیش‌برداری استفاده شد و داده‌­های به­ دست آمده در طول تحقیق به طور مستمر تحلیل و تفسیر گردید..
یافته‌ها: براساس یافته‌­های پژوهش مضامین وجودی توجه به معنا، اصالت و مسؤلیّت مورد توجّه برنامه درسی فلسفه برای کودکان بوده است؛ امّا با بررسی دیدگاه­‌های اندیشمندان و راهنماهای برنامه درسی فلسفه برای کودکان، ملاحظه گردید که در این برنامه، سؤالات وجودی کودکان نادیده گرفته شده است.
نتیجه‌گیری: در نتیجه نادیده گرفتن سؤالات وجودی کودکان، برنامه درسی فلسفه برای کودکان با دو آرمان اصلی این رویکرد یعنی ایجاد فضایی امن برای پرسش­گری آزاد کودکان و همچنین مراقبت عاطفی از آنان در تضاد است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Explaining and Criticizing Lipman’s Approach in the Philosophy for Children Program of Existential Questioning Perspective

نویسندگان [English]

  • Seyyed Hesam Hosseini 1
  • Seyyedeh Nasrin Hosseini 2

1 Ph.D. Candidate of Philosophy of Educatin Department, University of Shahed, Tehran, Iran

2 MA Student of Educational Management Department, University of Alzahra, Tehran, Iran

چکیده [English]

The aim of this study was to explaining and criticizing lipman’s approach in the Philosophy for children program of existential questioning perspective. The type of this research is qualitative and according to the purpose of this research, descriptive-analytical method was used to achieve and explain the purpose. The statistical population of the study included Lippmann related works on existential themes and articles and researches on this subject. For this purpose, to collect information, appropriate samples from sources related to the research topic were purposefully selected and to record the data, a receipt form was used and the data obtained during the research were continuously analyzed and interpreted. Based on the findings of the research, the themes of existence's attention to meaning, originality and responsibility have been considered in the philosophy for children curriculum. It is overlooked that this contradicts the two main ideals of the Philosophy for Children Curriculum, namely the creation of a safe environment for children to question freely as well as their emotional care.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Community of inquiry
  • Existential questioning
  • Lipman
  • Philosophy for children
حسینی، سید حسام. (1388). بررسی رویکردهای مختلف در برنامه آموزش فلسفه برای کودکان و نسبت آن با برنامه درسی دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران، پایان‌نامه کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم و تربیت، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
فیشر، رابرت. (1385). آموزش و تفکّر، ترجمه فروغ کیان‌زاده، اهواز: انتشارات رسش.
قائدی، یحیی. (1383). آموزش فلسفه به کودکان بررسی مبانی نظری، تهران: انتشارات دواوین.
گوتک، جرالد اف. ( 1383). مکاتب فلسفی و آرای تربیتی، ترجمه محمدجعفر پاک‌سرشت، تهران: انتشارات سمت.
هینز، جوانا. (1384). کودکان فیلسوف. ترجمه : عباس اردکانیان؛ حیدر محمدی باغ ملائی، تهران: انتشارات برای فردا.
Aloni, N. (1989). The three pedagogical dimensions of Nietzsche's philosophy. Educational Theory, 39(4): 301-306. https://eric.ed.gov/?id=EJ401670
Burns, H. W.; Brauner, C. J. (Eds.). (1962). Philosophy of education: Essays and commentaries. New York: The Ronald Press Company.
Fisher, Robert (2006). Education and thinking, translated by Forough Kianzadeh, Ahvaz: Rasesh Publications. (in Persian)
Ganesh, M. Babulal, (2018). Existentialism in Occupational Therapy: Implications for Practice, Research and Education, Occupational Therapy in Health Care 32(4): 393-411. https://doi.org/10.1080/07380577.2018.1523592
Goering, Sara; Whittaker, Bebie. (2007). Integrating philosophy for children and young adults into the public schools Tales from Long Beach, California: Theory and Research in Education: 5(3): 341–355. https://doi.org/10.1177/1477878507081804
Guignon, C. B. (2005). Existentialism. In E. Craig (Ed.), The shorter Routledge encyclopedia of philosophy. London: Routledge: 252-260. https://doi.org/10.4324/9780203086711
Gutek, Gerald F. (2004). Philosophical schools and educational opinions, translated by Mohammad Jafar Pak Serasht, Tehran: Samt Publications. (in Persian)
Haines, Joanna (2005). Philosopher's children. Translation: Abbas Ardakanian; Heydar Mohammadi Bagh Mollaei, Tehran: Publications Tomorrow. (in Persian)
Hosseini, Seyyed Hesam (2008). Different approaches in the education program philosophy for children and its relationship with the elementary school curriculum of the Islamic Republic of Iran, Master's thesis in philosophy of education: University of Tehran. (in Persian)
Johnson, J. S. (1998). Nietzsche as educator: A reexamination. Educational Theory, 48(1): 67-83. https://www.academia.edu/1220089/Nietzsche_as_educator_A_reexamination?from=cover_page
Kennedy, D. (1995). The Philosophy of Childhood by Garreth Matthews, Book Review. Thinking. The Journal of Philosophy for Children, 12(2): 41-58. https://doi.org/10.5840/thinking199512221
Kneller, G. F. (1958). Existentialism and education. New York: John Wiley and Sons.
Lavrenthiva, Natalia. (2006). Philosophy for Children Hawaii its Influence on the Development Discussions, A Theses Submitted to the Graduate Division of the University of Hawaii Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Master of Education. Hawaii: Hawaii University Press.
Levinas, E. (1963). The trace of the other, libral arts and sciences, online published: 345-359. http://jst.ufl.edu/pdf/dragan2001.pdf (accessed 28/8/16).
Limpan, M. (1980). Philosophy in the classroom. Temple university Press.
Lipman M. (1989). Misconceptions in teaching for critical thinking. Montclair, NJ: Resource Publication Series 2, No. 3. https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED352335.pdf
Lipman M. (1990). Harry Prime. Institute for the Advancement of Philosophy Press.
Lipman M. (1997). In their best interest? Analytic Teaching, 17(1): 1–4.
Lipman, M. (2003). Thinking in Education, 2nd edition. Cambridge: Cambridge University Press.
Lipman, M. (2006). Pixi, Noveda: Novedades Educativas.
Lipman, M.; Sharp, A. M.; Oscanyan, F. (1980). Philosophy in the Classroom. Philadelphia: Temple University Press
Matthews, G. B. (1980). Philosophy and the Young Child. Harvard University Press.
Murris, K. (2016). The Philosophy for Children Curriculum: Resisting ‘Teacher Proof’Texts and the Formation of the Ideal Philosopher Child. Studies in Philosophy and Education 35(1): 63-78. https://doi.org/10.1007/s11217-015-9466-3
Qaedi, Yahya (2004). Teaching Philosophy to Children, Theoretical Basics, Tehran: Devin Publications. (in Persian)
Sartre, J. P. (1969). Itinerary of a thought. New Left Review, 58(1): 43–66. https://www.proquest.com/docview/1301910941?pq-origsite=gscholar&fromopenview=true
Sartre, Jean-Paul. (1992). Notebooks for an Ethics, trans. David Pellauer, Chicago, IL, and London: Chicago University Press.
Seetharamu, A. S. (1978). Philosophies of education. New Delhi: Ashish Publishing House.
Sharp, A.; Spliter, L (2001). The Doll Hospital. Published by Australian Council for Educational.
Shea, P. (2017). Do we put what is precious at risk through philosophic conversation? in Gregory, M. R. (Ed.), Laverty, M. J. (Ed.). (2018). in Community of Inquiry with Ann Margaret Sharp. London: Routledge.
Trickey. S.; Topping. K. J. (2004). Philosophy for children: a systematic review, Research Papers in Education, 19(3): 365-380. https://doi.org/10.1080/0267152042000248016
Weldhen, Margaret (2006). The Existentialists and Problems of Moral and Religious Education: Tillich and Jaspers, Journal of Moral Education, 16(2): 97-102. https://doi.org/10.1080/0305724720010202
Yalom, I. D. (1980) Existential psychotherapy. Basic Books, New York Zanetti, L. (ms). Contemplative Thinking in the Community of Philosophical Inquiry
CAPTCHA Image