نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت دانشگاه شاهد تهران
2 دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی ، گروه علوم تربیتی دانشگاه الزهرا تهران
چکیده
این پژوهش با هدف تبیین و نقد رویکرد لیپمن در برنامه فلسفه برای کودکان از منظر پرسشگری وجودی صورت گرفت. نوع این پژوهش کیفی و جهت دستیابی و تبیین هدف، از روش توصیفی - تحلیلی بهره گرفته شد. جامعهی آماری پژوهش شامل آثار مرتبط لیپمن درخصوص مضامین وجودی و مقالات و پژوهشهای صورت گرفته در این موضوع بوده است. بدین منظور برای جمع آوری اطلاعات، نمونههای مناسب از منابع مرتبط با موضوع پژوهش به-صورت هدفمند انتخاب و برای ثبت دادهها از فرم فیش برداری استفاده شد و دادههای بهدست آمده در طول تحقیق به طور مستمر تحلیل و تفسیر گردید. براساس یافتههای پژوهش مضامین وجودی توجه به معنا، اصالت و مسؤلیّت مورد توجّه برنامه درسی فلسفه برای کودکان بوده است، امّا با بررسی دیدگاههای اندیشمندان و راهنماهای درسی برنامه فلسفه برای کودکان، ملاحظه گردید که در این برنامه، سؤالات وجودی کودکان نادیده گرفته شده است که این مهم با دو آرمان اصلی برنامه درسی فلسفه برای کودکان یعنی ایجاد فضایی امن برای پرسشگری آزاد کودکان و همچنین مراقبت عاطفی از آنان در تضاد است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Explaining and Criticizing Lipman’s Approach in the Philosophy for Children Program an Existential Questioning Perspective
نویسندگان [English]
- Seyed Hesam Hosaini 1
- Seyedeh Nasrin Hosseini 2
1 PhD Student in Education Philosophy, Shahed University of Tehran
2 Master student of educational management, Department of Educational Sciences, Al-Zahra University of Tehran
چکیده [English]
The aim of this study was to explaining and criticizing lipman’s approach in the Philosophy for children program an existential questioning perspective. The type of this research is qualitative and according to the purpose of this research, descriptive-analytical method was used to achieve and explain the purpose. The statistical population of the study included Lippmann related works on existential themes and articles and researches on this subject. For this purpose, to collect information, appropriate samples from sources related to the research topic were purposefully selected and to record the data, a receipt form was used and the data obtained during the research were continuously analyzed and Interpreted. Based on the findings of the research, the themes of existence's attention to meaning, originality and responsibility have been considered in the philosophy for children curriculum. It is overlooked that this contradicts the two main ideals of the Philosophy for Children Curriculum, namely the creation of a safe environment for children to question freely as well as their emotional care.
کلیدواژهها [English]
- Philosophy for Children
- Lippmann
- Existential Questioning
- Research Community
ارسال نظر در مورد این مقاله