(university of Tabriz)The Quarterly Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه دانشگاه اصفهان و مدرس دانشگاه

2 گروه فلسفه ،دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان

10.22034/jpiut.2021.42825.2708

چکیده

ارسطو موضوع مابعدالطبیعه را موجود بما هو موجود می داند اما گفته های وی در کتاب متافیزیک به همین موضوع ختم نمی شود . وی موضوعات دیگری را برای مابعدالطبیعه از قبیل جوهر ، جواهر مفارق و علم به علل و مبادی اولیه را مطرح می نماید و همین امر سبب سر در گمی فلاسفه و مفسران بعد از او شد . اسکوتوس با توجه به این که رویکردی ارسطوئی و مشائی در مباحث فلسفی خود دارد ولی به پیروی صرف از ارسطو نمی پردازد . وی تحت تاثیر ارسطو معتقد است که موضوع مابعدالطبیعه موجود بماهو موجود است اما بر خلاف نظر ارسطو که الهیات را به عنوان مابعدالطبیعه به معنای خاص و جزئی از مابعدالطبیعه عام در نظر می گرفت ، دور می شود . اسکوتوس بر خلاف نظر ارسطو معتقد است که الهیات جزء علوم عملی می باشد و از همین روی در بحث موضوع مابعدالطبیعه برای او خدا اولین و تنها ترین موضوعی نیست که مابعدالطبیعه دان باید بدان بپردازد . این نوع نگاه نتیجه اقانیم سه گانه (تثلیث) مسیحیت بر روی اسکوتوس می باشد و همین امر سسب می شود که وی مابعدالطبیعه ای را جدای از مابعدالطبیعه ارسطو برای خود رقم بزند .در این نوشتار سعی شده است که به روش تطبیقی به موضوع مابعدالطبیعه از نگاه ارسطو و اسکوتوس پرداخته شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A comparative study of the subject of metaphysics by Aristotle and Scotus

نویسندگان [English]

  • asghar fathi 1
  • ali karbasi 2

1 un

2 Department of Philosophy, Faculty of Literature and Humanities, University of Isfahan

چکیده [English]

Aristotle considers the subject of metaphysics to exist with us, but his statements in the book Metaphysics do not end there. He raises other issues for metaphysics, such as substance, the jewel of differences, and the knowledge of the original causes and principles, and this has caused confusion among philosophers and commentators after him. Scotus, given his Aristotelian and Peripatetic approach to philosophical discourse, does not simply follow Aristotle. Influenced by Aristotle, he argues that the subject of metaphysics exists as existing, but goes away, contrary to Aristotle, who considered theology as metaphysics in a specific and partial sense of general metaphysics. Contrary to Aristotle, Scotus believes that theology is a practical science, and therefore for him in discussing the subject of metaphysics, God is not the first and only subject that metaphysicians must address. This kind of view is the result of the three trinities of Christianity on Scotus, and this leads him to figure out a metaphysics for himself apart from Aristotle's metaphysics. Look at Aristotle and Scotus.

کلیدواژه‌ها [English]

  • metaphysics
  • medieval
  • Aristotle
  • Scotus
CAPTCHA Image