دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 11
اشراق و شهود از نگاه افلاطون
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 1-26
چکیده
وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عدهای که آن را پذیرفتهاند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلافنظر دارند. ... بیشترشرح و بسط پروکلوس از اشارات افلاطون به مسئلۀ شرور و نسبت آنها با عنایت و فاعلیت الهی
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 27-48
چکیده
هرچند نزد افلاطون نظریۀ منسجمی دربارة مسئلة شرّ دیده نمی شود، اما در آثار او پاره هایی هست که برای افلاطونیان بعدی، دستمایه ای برای بسط و پرورش چنین نظریه ای شد. پروکلوس، برجسته ترین فیلسوف مکتب نوافلاطونی ... بیشترهگل، هایدگر و مسالۀ زمان
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 49-69
چکیده
هرچند هگل نخستین کسی نبود که پای تاریخ را به فلسفه باز کرد، اما بیتردید جایگاه تاریخ در متافیزیک تا پیش از هگل هیچ گاه چنین والا نبوده است. هگل تاریخ را وارد جوهر و جهان کرد، به این معنا که جوهر ذاتا پدیدهای ... بیشترروش پژوهش هایدگر در کتاب وجود و زمان
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 71-92
چکیده
مارتین هایدگر موضوع فلسفهی خود را وجود قرار میدهد و معتقد است این موضوع در تاریخ تفکر مورد غفلت قرار گرفته و باید توجه خود را به آن معطوف داشت . وی اساس تفکر خود را توجه به هستی و پرسش از وجود میداند ... بیشترشک و یقین در ویتگنشتاین متاخر
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 93-112
چکیده
ویتگنشتاین متاخر، با تمایز نهادن میان معرفت و یقین رویکرد جدیدی را در نقد شکاکیت مطرح کرده است. او یقین را امری مقدم بر شک و معرفت می داند. به باور وی صورت ابتدایی بازی زبانی، یقینی است که بی نیاز از هرگونه ... بیشترناسازگاری درونی دیدگاه ویتگنشتاین متأخر
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 113-130
چکیده
هر چند همه تلاش «ویتگنشتاین» در جهت سازگاری درونی دیدگاه متأخر خود بوده است، لیکن با بررسی دقیق، مواردی از ناسازگاری درونی در آن مشاهده می شود. یکی از موارد ناسازگاری درونی و بیرونی مطابق با تفسیر ... بیشترسیر تطور نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 131-147
چکیده
نظریه اعتدال که خاستگاه آن یونان باستان و آراء افلاطون و ارسطو است، رایجترین نظریه اخلاقی در بین حکمای اسلامی مانند کندی، فارابی، ابنسینا، مسکویه، خواجه نصیر طوسی و دیگران است. بر اساس این نظریه، ... بیشترصورتگرایی در اخلاق کانتی از نگاه شلر
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 149-163
چکیده
مسئلهی مورد بررسی در این مقاله عبارت از این است که آیا اندیشهی اخلاقی کانت، چنان که شلر ادعا کرده است، صورتگرایانه است یا خیر. در اینجا پس از توضیح معنای صورتگرایی و پیشینهی انتقاداتی که از این ... بیشترمسئولیت اخلاقی در اندیشه امانوئل لویناس؛ انفعال من در برابر دیگری
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 165-182
چکیده
امانوئل لویناس با رویکرد پدیدارشناسانه خود، مسئولیت من در قبال دیگری را به مثابه بنیان اخلاقی بودن قلمداد میکند و بشریت را فرامیخواند تا به مسئولیت نامتناهی و بیواسطه خود اهتمام ورزد. مسئولیت اخلاقی، ... بیشترمعرفتشناسی فضیلتمحور و مسئله توجیه
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 183-193
چکیده
پیشنهاد رویکردهایی که برای تبیین نظریه معرفت به مؤلفه دیگری غیر از توجیه متوسل شده و یا توجیه را از این ساختار حذف کردهاند، مهمترین بخش بدنه معرفتشناسی معاصر را تشکیل میدهد. معرفتشناسی فضیلتمحور ... بیشترمشکل محاسبه در فایدهگرایی: نقد و بررسی نظریه جی.جی.سی اسمارت
دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 195-216