Journal of Philosophical Investigations
مقاله علمی- پژوهشی
اشراق و شهود از نگاه افلاطون
اشراق و شهود از نگاه افلاطون

مریم سلطانی کوهانستانی؛ مجید صدرمجلس

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 1-26

چکیده
  وجود معرفت شهودی و معنای آن همواره محل نزاع در بین مفسّران افلاطون بوده است؛ برخی اصلاً قائل به چنین شناختی نزد افلاطون نبوده و عده‌ای که آن را پذیرفته‌اند، در عقلانی یا عرفانی بودن آن اختلاف‌نظر دارند. ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
شرح و بسط پروکلوس از اشارات افلاطون به مسئلۀ شرور و نسبت آنها با عنایت و فاعلیت الهی
شرح و بسط پروکلوس از اشارات افلاطون به مسئلۀ شرور و نسبت آنها با عنایت و فاعلیت الهی

رضا کورنگ بهشتی؛ سعید بینای مطلق؛ علی کرباسی زاده

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 27-48

چکیده
  هرچند نزد افلاطون نظریۀ منسجمی دربارة مسئلة شرّ دیده نمی شود، اما در آثار او پاره هایی هست که برای افلاطونیان بعدی، دستمایه ای برای بسط و پرورش چنین نظریه ای شد. پروکلوس، برجسته ترین فیلسوف مکتب نوافلاطونی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
هگل، هایدگر و مسالۀ زمان
هگل، هایدگر و مسالۀ زمان

محمدمهدی اردبیلی؛ علیرضا آزادی

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 49-69

چکیده
  هرچند هگل نخستین کسی نبود که پای تاریخ را به فلسفه باز کرد، اما بی‌تردید جایگاه تاریخ در متافیزیک تا پیش از هگل هیچ گاه چنین والا نبوده است. هگل تاریخ را وارد جوهر و جهان کرد، به این معنا که جوهر ذاتا پدیده‌ای ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
روش پژوهش هایدگر در کتاب وجود و زمان
روش پژوهش هایدگر در کتاب وجود و زمان

حسین طریقت پور؛ محمد جواد صافیان

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 71-92

چکیده
  مارتین هایدگر موضوع فلسفه‌ی خود را وجود قرار می‌دهد و معتقد است این موضوع در تاریخ تفکر مورد غفلت قرار گرفته و باید توجه خود را به آن معطوف داشت . وی اساس تفکر خود را توجه به هستی و پرسش از وجود می‌داند ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
شک و یقین در ویتگنشتاین متاخر
شک و یقین در ویتگنشتاین متاخر

محمد صادق زاهدی؛ خدیجه اصلی بیگی

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 93-112

چکیده
  ویتگنشتاین متاخر، با تمایز نهادن میان معرفت و یقین رویکرد جدیدی را در نقد شکاکیت مطرح کرده است. او یقین را امری مقدم بر شک و معرفت می داند. به باور وی صورت ابتدایی بازی زبانی، یقینی است که بی نیاز از هرگونه ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
ناسازگاری درونی دیدگاه ویتگنشتاین متأخر
ناسازگاری درونی دیدگاه ویتگنشتاین متأخر

عبدالرحیم فاطمی

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 113-130

چکیده
  هر چند همه تلاش «ویتگنشتاین» در جهت سازگاری درونی دیدگاه متأخر خود بوده است، لیکن با بررسی دقیق، مواردی از ناسازگاری درونی در آن مشاهده می شود. یکی از موارد ناسازگاری درونی و بیرونی مطابق با تفسیر ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
سیر تطور نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی
سیر تطور نظریه اعتدال در اخلاق اسلامی

حسین اترک

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 131-147

چکیده
  نظریه اعتدال که خاستگاه آن یونان باستان و آراء افلاطون و ارسطو است، رایج‌ترین نظریه اخلاقی در بین حکمای اسلامی مانند کندی، فارابی، ابن‌سینا، مسکویه، خواجه نصیر طوسی و دیگران است. بر اساس این نظریه، ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
صورت‌گرایی در اخلاق کانتی از نگاه شلر
صورت‌گرایی در اخلاق کانتی از نگاه شلر

علیرضا حسن پور

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 149-163

چکیده
  مسئله‌ی مورد بررسی در این مقاله عبارت از این است که آیا اندیشه‌ی اخلاقی کانت، چنان که شلر ادعا کرده است، صورت‌گرایانه است یا خیر. در اینجا پس از توضیح معنای صورت‌گرایی و پیشینه‌ی انتقاداتی که از این ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
معرفت‌شناسی فضیلت‌محور و مسئله توجیه
معرفت‌شناسی فضیلت‌محور و مسئله توجیه

سعیده فخار نوغانی؛ رضا اکبری؛ جهانگیر مسعودی

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 183-193

چکیده
  پیشنهاد رویکردهایی که برای تبیین نظریه معرفت به مؤلفه دیگری غیر از توجیه متوسل شده و یا توجیه را از این ساختار حذف کرده‌اند، مهمترین بخش بدنه معرفت‌شناسی معاصر را تشکیل می‌دهد. معرفت‌شناسی فضیلت‌محور ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مشکل محاسبه در فایده‌گرایی: نقد و بررسی نظریه جی.جی.سی اسمارت
مشکل محاسبه در فایده‌گرایی: نقد و بررسی نظریه جی.جی.سی اسمارت

سحر کاوندی؛ محسن جاهد؛ محمدحسین ارشدی بیدگلی

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 195-216

چکیده
  فلسفه‌ی اخلاق شامل سه حوزه­ی فرااخلاق، اخلاق هنجاری و اخلاق کاربردی است. فایده‌گرایی یکی از دیدگاه­های مهم مطرح در حوزه­ی اخلاق هنجاری است که معیار درستی اعمال انسان را بر سود و زیان پیامدهای آن ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مسئولیت اخلاقی در اندیشه امانوئل لویناس؛ انفعال من در برابر دیگری
مسئولیت اخلاقی در اندیشه امانوئل لویناس؛ انفعال من در برابر دیگری

علیرضا صیادمنصور؛ حمید طالب زاده

دوره 8، شماره 14 ، خرداد 1393، صفحه 165-182

چکیده
  امانوئل لویناس با رویکرد پدیدارشناسانه خود، مسئولیت من در قبال دیگری را به مثابه بنیان اخلاقی بودن قلمداد می‌کند و بشریت را فرامی‌خواند تا به مسئولیت نامتناهی و بی‌واسطه خود اهتمام ورزد. مسئولیت اخلاقی، ...  بیشتر