نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه قم
2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده
مارتین هایدگر موضوع فلسفهی خود را وجود قرار میدهد و معتقد است این موضوع در تاریخ تفکر مورد غفلت قرار گرفته و باید توجه خود را به آن معطوف داشت . وی اساس تفکر خود را توجه به هستی و پرسش از وجود میداند ولی نقطهی آغاز و روش پژوهش او متفاوت است . او برای این کار از وجود خاص انسان (دازاین) شروع میکند که پرسش از وجود ، از ویژگیهای اساسی اوست . روش وی که به پدیدارشناسی هرمنوتیکی معروف شده است با روشهای استدلالی فلاسفهای چون دکارت و کانت و روش کشف و شهود عرفانی و نیز روش پدیدارشناسی استعلایی هوسرل کاملاً تفاوت دارد . در این روش ، رابطهی انسان ( دازاین ) با ساختارهای وجودی او و نحوهی وجود خاص او مورد تحلیل قرار گرفته و به معنی وجود تقرب حاصل میگردد . روش وی میتواند در فلسفه و عرفان اسلامی الهام بخش باشد .
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
The Method of Heidegger’s research in “Being and Time”
نویسندگان [English]
- Hossein Tarighatpour 1
- Mohammad Javad Safian 2
1 PhD Candidate of Philosophy, University of Gom.
2 Associate Professor of Philosophy Department, University of Isfahan.
چکیده [English]
Martin Heidegger chooses Being as his subject matter for his philosophy and believes that it has been neglected throughout the history of thinking . So he calls attention to it .The basis of his thought, he believes is to regard Being and to question it .Therefore he begins his job by men’s special being (Dasein) , for it is he who questions Being and this is one his essential characteristics . His method introduced as “hermeneutic phenomenology” differs completely from resoning method of mysticism and also the transcendental phenomenology of Husserl . In this method the relation of man(Dasein) has been analyzed with regard to his structures and his special mode of his being . In fact he approaches being by the analysis of its meaning . His method can be used in islamic philosophy and mysticism.
کلیدواژهها [English]
- Heidegger’s method
- phenomen
- phenomenology
- hermeneutices
- Dasein
- to question Being
- بیمل، والتر. (1387)، بررسی روشنگرانه اندیشههای مارتین هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران، سروش.
- جانسون، پ.ا. (1387)، هایدگر، ترجمه بیژن عبدالکریمی، تهران، علم.
- جمادی، سیاوش. (1385)، زمینه و زمانهی پدیدارشناسی، تهران، ققنوس.
- دارتیگ، آندره. (1384)، پدیدارشناسی چیست؟ ترجمه محمود نوالی، تهران، سمت.
- صافیان، محمدجواد. (1387)، نگاهی به روش تحقیق پدیدارشناسی- هرمنوتیک هایدگر پیرامون کار هنری، پژوهشنامه فرهنگستان هنر8، تهران، فرهنگستان هنر.
- کوکلمانس، یوزف ی. (1382)، هیدگر و هنر، ترجمه محمدجواد صافیان، آبادان، پرسش.
- مصلح، علیاصغر (1/1384)، تقریری از فلسفههای اگزیستانس، تهران، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،
- مصلح، علیاصغر (2/1384)، پرسش از حقیقت انسان، تهران، طه،
- مک کواری، جان. (1376)،ترجمه محمد سعید حنایی کاشانی، تهران، گروس.
- هایدگر، مارتین. (1383)، متافیزیک چیست؟ ترجمه سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
- هایدگر، مارتین. (1/1386)، وجود و زمان، ترجمه محمود نوالی، تبریز، دانشگاه تبریز.
- هایدگر، مارتین. (2/1386)، هستی و زمان، ترجمه سیاوش جمادی، تهران، ققنوس.
- Dreyfus, Hubert L. (1991), Being-in-the-World: Commentary on Heidegger's "Being and Time", Cambridge, : MIT Press.
- Heidegger, (1988), Being and Time, translated by John Macqurrie & Edward Robinson, Oxford.
- Heidegger, (2000), Introduction to Metaphysics, translated by Gregory Fried and Richard Polt, Yale.
- Krell, David Farrell. (1978), Martin Heidegger basic writings, London, Routlege.
- Mulhall, (2005), Heidegger and Being and Time, London, Routledge.
- Reddan, Marion. (2009), Heidegger and the mystery of being, University of Wollongong.
- Richardson, S.J. (1974), Heidegger through phenomenology to thought, The Hague.
- Spiegelberg, Herbrt. (1965), The phenomenological movement, a historical introduction. The Hague: Nijhoff.
ارسال نظر در مورد این مقاله