Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه، دانشگاه زنجان

چکیده

هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست می‌دهد و بنابراین خشونت را در گفتمان پدیده‌شناسی نهادینه می‌کند. در این مقاله ابتدا به جوانب مختلف این نقد بنیادین می پردازیم، و در ادامه با ارائه‌ی خوانشی از هوسرل تلاش می کنیم از او در مقابل این نقد دفاع کنیم. هوسرل در آغاز به خاطر مقتضیات آموزشی و به خاطر پیچیدگی مطالب، پدیده شناسی را به گونه ای طرح می کند که مستعد چنین نقدهایی است، اما در ادامه تأکید می کند که باید پدیده شناسی را از بعد تجربی آن رها کرد و به شیوه ای ایده تیک آن را پیش برد. نشان خواهیم داد که با قرار دادن پدیده شناسی در قلمرو ایده تیک اش می توان به این نقدها پاسخ داد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

The Ethics of Husserl''''s Phenomenology

نویسنده [English]

  • Hassan Fatzadeh

Assistant Professor of Philosophy Department, University of Zanjan

چکیده [English]

Because of beginning from the world of ego''s consciousness and emphasizing on staying in it, Husserl is accused to ignoring the absolute alterity of the "other" and reducing it to presence of consciousness. By reducing the "other" he lose the Ethics and so embeds the violence in phenomenological discourse. Here at first we''d introduce this critique, and then we''d try to defend him against this critique. Husserl at beginning introduces phenomenology so that it is disposed to this critique, but at his late works he emphasizes that we must extricate it from empirical dimension and develop it in eidetic manner. By embedding phenomenology in its eidetic realm we could reply to these critiques.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Husserl
  • Other
  • Ethics
  • Eidos
  • پوپر، کارل.(1380)، جامعه باز و دشمنان آن، ترجمه عزت‌الله فولادوند، تهران، انتشارات خوارزمی.
  • رشیدیان، عبدالکریم.(1384)، هوسرل در متن آثارش، تهران، نشر نی.
  • لویناس، امانوئل.(1387)، اخلاق و نامتناهی، گفت‌وگوهای امانوئل لویناس و فیلیپ نمو، ترجمه مراد فرهادپور و صالح نجفی، تهران، انتشارات فرهنگ صبا.
  • لیوتار، ژان فرانسوا.(1384)، پدیده‌شناسی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر نی.
  • هایدگر، مارتین.(1389)، هستی و زمان، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر نی.
  • هوسرل، ادموند.(1381)، تأملات دکارتی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، تهران، نشر نی.
  • Derrida, J. (1976), Of Grammatology, trans. GayatriChakravortySpivak, Baltimore: The Johns Hopkins University Press.
  • Derrida, J. (1978), Writing and Difference, trans. Alan Bass, London and New York: Routledge.
  • Husserl, E. (1931), Ideas, A General Introduction to Pure Phenomenology, Boyce Gibson, London: Allen & Unwin.
  • Husserl, E. (1989), Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy, Second Book: Studies in the Phenomenology of Constitution, R. -Rojcewicz& A. Schuwer, Kluwer Academic Publishers.
  • Husserl, E. (1997), The Crisis of European Sciences and Transcendental Phenomenology, An Introduction to Phenomenological Philosophy, David Carr, Evanston: Northwestern University Press.
  • Levinas, E. (1987), Time and the Other, trans. Richard Cohen, Pittsburgh: Duquesne University Press.
  • Sartre, J. (1992), Being and Nothingness, A Phenomenological Essay on Ontology, trans. Hazel E. Barnes, Washington: Washington Square Press.
  • Smith, A. D. (2003), Husserl and the Cartesian Meditations, London: Routledge.
  • Spinoza, B. (1994), A Spinoza Reader: The Ethics and Other Works, edited and translated by Edwin Curley, Princeton: Princeton University Press.
CAPTCHA Image