دوره 19 (1404)
دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 9
مؤلف به مثابه مهمان متن نه روح متن (بر اساس رویکرد رولان بارت به مفهوم مؤلف)
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، صفحه 1-17
چکیده
رولانبارت در سال 1968 در مقالهای ـ که اکنون متن بسیار معروف و شناخته شدهای است ـ مرگ مؤلف را اعلام کرد. صراحت بیان این نظریه جسورانه باعث شد که برخی مفسرین آن را مرگ بر مؤلف تفسیر کنند. مرگ مؤلف یا مرگ ... بیشترعلم و نقش آن در کمال آدمی از دیدگاه ابن عربی و ملاصدرا
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، صفحه 19-46
چکیده
در عرفان ابنعربی و فلسفۀ صدرایی، علم، از حیث بدیهی بودن مفهومش و در نهایت خفا بودن حقیقتش، حکم وجود را دارد. هیچ چیزآشکارتر و روشنتر از مفهوم علم نیست تا به واسطۀ آن بتوان علم را تعریف کرد؛ همچنانکه ... بیشترفرض اهریمن بداندیش و طرح فلسفی دکارت
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، صفحه 47-67
چکیده
دکارت در تأمّل نخست شکهایی را دربارة هر چیزی که میتوان در آن تردید کرد، مطرح میکند و در تأمّلات بعدی میکوشد به همة این شکها، بهنوعی پاسخ گوید و با این کار نشان دهد که حتی با وجود شکهای افراطی ... بیشترهویت عدد در فلسفه تحلیلی فرگه
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، صفحه 69-101
چکیده
تبیین و تحلیل هویت عدد در قلمرو و بنا بر معیارهای فلسفه تحلیلی فرگه هدف اصلی این مقاله است.و دست آورد مهم آن ورود مقوله های مفهوم و مصداق مفهوم هم قوه،در تعریف ماهیت عدد ودر نتیجه ارایه ی برداشتی نو از ... بیشترنگاهی تحلیلی و انتقادی به شهودگروی اخلاقشناختی تامسرید
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، صفحه 103-120
چکیده
در این مقاله کوشیدهام تا با روشی توصیفی- تحلیلی، ابتدا از نظریّۀ اخلاقشناختی تامسرید، فیلسوف اسکاتلندی سدۀ هجدهم، دربارۀ چگونگی ادراک و تصدیق ارزشها و هنجارهای اخلاقی، که به «شهودگروی مبتنی ... بیشترانسان شناسی پلاگیوس
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، صفحه 121-145
چکیده
یکی ازمسائل اساسی مطرح در اندیشه پلاگیوس که سبب شکل گیری مناقشه مهمی با آگوستین متفکر پر نفوذ کلیسای مسیحی گردید چیستی طبیعت انسان، ماهیت گناه، گناه ازلی و آثار آن، طبیعت و اراده انسان و راه نجات است. ... بیشتراخلاق در پدیدهشناسی هوسرل
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، صفحه 147-171
چکیده
هوسرل با آغاز از جهان آگاهی اگو و تاکید بر باقی ماندن در این قلمرو، متهم به نادیده گرفتن غیریت مطلق «دیگری» و تقلیل آن به حضور آگاهی است. در واقع وی با تقلیل «دیگری» اخلاق را از دست میدهد و بنابراین خشونت ... بیشترتأملی بر نفی مابعدالطبیعه متعالی در فلسفه کانت بر پایه اثبات ایدئالیسم استعلایی
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، صفحه 173-192
چکیده
مفاهیم پیشینی که هم در فیزیک نیوتنی برای توصیف اشیاء تجربهپذیر و هم در مابعدالطبیعه متعالی برای توصیف اشیاء تجربهناپذیر بهکار گرفته میشوند، از نظر کانت فقط بر اشیاء تجربهپذیر (=پدیدارها) قابل ... بیشترمفهوم "نیستی" در اندیشۀ هایدگر و فلسفۀ چین
دوره 7، شماره 13 ، آبان 1392، صفحه 193-214