Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری فلسفه علم، واحد علوم و تحقیقات`دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

2 دانشیار گروه فلسفه علم، واحد علوم و تحقیقات`دانشگاه آزاد اسلامی، تهران

چکیده

ذاتی‌گرایی(Essentialism) نظریه‌ای متافیزیکی است که ریشه در سنت پربار ارسطو دارد. در این نظریه برخی ویژگی‌ها، هویت یک شی‌ء را تعیین می‌کنند. قائلان به چنین دیدگاهی، هر شی‌ء را دارای ذات مختص به خود می‌دانند. نفی امکان شناخت ذات اشیاء، نقدی است که بر نظریه­ی ذاتی‌گرایی ارسطو وارد شده است. این انکار به­ویژه در آموزه‌های پوزیتیویسم منطقی با رد مابعدالطبیعه به اوج خود رسید. علاوه بر متن دست‌آوردهای دکارت، لایب‌نیتس، نیوتن، لاک، هیوم، و بحث‌های معناشناختی کریپکی و پاتنم، رویکرد نوینی از ذاتی‌گرایی در چهر­ه­ی علمی آن مطرح گردید. اِلیس با ارائه­ی متافیریکی نوین به این ذاتی‌گرایی کمک کرد. این ذاتی‌گرایی با طرح نوع طبیعی در چارچوب مابعدالطبیعه علم، غنای درخور توجهی یافت و انواع طبیعی و ویژگی‌های ذاتی آن‌ها از جایگاه خاصی در ذاتی‌گرایی علمی برخوردار شدند. بر هر دو جریان در پیوند با مسئله­ی ارجاع، ارتباط میان ویژگی‌های میکروسکوپیک و ماکروسکوپیک و این­همانی نوع طبیعی و ساختار شیمیایی نقدهایی وارد شده است. هدف این مقاله، این است که ضمن طرح ذاتی‌گرایی و نوع طبیعی از منظر فیلسوفان علم نام­برده، نشان داده شود که کدام یک از دیدگاه‌های فیلسوفان فوق، توان پاسخ­گویی به نقدهای موجود را دارد. پاسخ به نقدهای موجود، اهمیت توجه به واقعیت به­جای زبان را نشان می‌دهد. دست­آورد چنین دیدگاهی در مباحث مربوط به جهان‌های ممکن، تمایز میان تحلیل و معناشناسی ویژگی­های گرایشی، ارجاع به آن‌ها و چرایی عدم تحویل کلی ساختاری به غیرساختاری بازتاب می‌یابد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Scientific Essentialism from Kripke to Ellis

نویسندگان [English]

  • Maryam Moayerzadeh 1
  • Mousa Akrami 2

1 PhD of Philosophy of Science, Sceiences and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran

2 Associate Professor of Philosophy of Sciences Department, Sciences and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran.

چکیده [English]

Scientific essentialism is a metaphysical theory with its roots in Aristotelian tradition. According to this theory, some properties determine the nature of a physical entity. The proponents of such a view hold that all physical entities have their own essences. Denying the possibility of knowing the essences of the entities, some philosophers have criticized Aristotle essentialism. This criticism came to the peak with the denial of metaphysics in Logical Positivism. Essentialism was revived in a scientific appearance by philosophers such as Kripke and Putnam. Introducing a new metaphysics, Ellis contributed in revival of essentialism. This metaphysics was enriched with the concept of natural kind, such that the natural kinds and their essential features reached an important place in scientific essentialism. Introducing scientific essentialism and natural kind theses, the paper tries to show the capabilities of the philosophers’ views to defend the essentialism. The achievements of scientific essentialism are reflected in the topics such as possible worlds, distinction between analysis and semantics of dispositional properties, the problem of referring to these properties, and the problem that why it is not possible to reduce the structural universal to nonstructural universal.

کلیدواژه‌ها [English]

  • natural kind
  • essentialism
  • scientific essentialism
  • dispositional properties
  • possible worrld
  • ارسطو(1) (1384) متافیزیک، ترجمه­ شرف‌الدین خراسانی، چاپ سوم، تهران، انتشارات حکمت.
  • ارسطو(2) (1385) متافیزیک، ترجمه­ محمدحسن لطفی، چاپ دوم، تهران، انتشارات طرح ‌نو.
  • استیفن، شوارتز (1380) «نامگذاری، ضرورت و نوع طبیعی»، ترجمه مرتضی قرآیی، فصلنامه ذهن، تابستان و پاییز، ش 6 و 7، صص 23-44.
  • خراسانی، شرف‌الدین (1384) «پیش­گفتار مترجم»، در متافیزیک اثر ارسطو، چاپ سوم، تهران، انتشارات حکمت.
  • زاهدی، محمدصادق (1384) «ک‍ری‍پ‍ک‍ی و گ‍ذر از اسم خ‍اص ب‍ه ذات ف‍ردی»، مجله­یع‍ل‍وم ان‍س‍ان‍یدانشگاه ال‍زه‍را، س‍ال ۵، ش ۵۴، صص 14-54.
  • زاهدی، محمدصادق (1385) «آیا نام‌های ع‍ام ن‍اظر ب‍ر ان‍واع طب‍ی‍عی دارای م‍ع‍ن‍ا ه‍س‍ت‍ن‍د؟»، نامهی حکمت، ش 8، صص 23-44.
  • دیوانی، امیر (1382) قوانین طبیعت، قم، انتشارات دانشگاه قم.
  • سعیدی‌مهر، محمد (1383) «جهان‌های ممکن، بررسی دیدگاه سول کریپکی، الوین پلنتینگا و دیوید لوئیس»، نامه مفید، ش ۴۱، صص 81-108.
  • کریپکی، سول (1381) نام­گذاری و ضرورت، ترجمه­ کاوه لاجوردی، انتشارات هرمس.
  • Akrami, M. (2011) “Indispensability of Metaphysics to Physics in Monadistic Scientific Essentialism of Leibniz” Discourse on Metaphysics, IX. Internationaler Leibniz-Kongress unter der Schirmherrschaft des Bundesprasidenten, Vortage 1. Teil, pp. 11-17.
  • Bird, A.; Tobin, E. (2010)“Natural Kinds”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy at http://plato.stanford.edu/entries/natural-kinds/
  • Ellis, B. (1996) “Natural Kinds and Natural Kinds Reasoning” in P.J. Riggs(ed.), Natural Kinds, Laws of Nature and Scientific Methodology, Kluwer Academic Publisher, pp.11-28.
  • Ellis, B. (2001) Scientific Essentialism, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ellis, B. (2002) The Philosophy of Nature: A Guide To the New Essentialism, Mcgill: Queen's University Press.
  • Ellis, B.; Lierse, C. E. (1994) “Dispositional Essentialism”Australian Journal of Philosophy, 72, pp.27-45.
  • La Porte, J. (2004) Natural Kinds and Conceptual Change, Cambridge: Cambridge University Press.
  • Oderberg, D. (2007) Real Essentialism, London and New York: Routledge
  • Tobin, E. (2010) “Microstructuralism and Macromolecules: The Case of Moonlighting Proteins”, Foundations of Chemistry, 12(1): 41-54.
  • VanBrakel, J. (2000) Philosophy of Chemistry, Leuven: Leuven University Press.
  • Weisberg, M. (2006) “Water is not H2o” in D. Baird, et al.(eds.), Philosophy of Chemistry, pp. 337–345.
CAPTCHA Image