دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 12
ذاتیگرایی علمی از کریپکی تا الیس
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 1-23
چکیده
ذاتیگرایی(Essentialism) نظریهای متافیزیکی است که ریشه در سنت پربار ارسطو دارد. در این نظریه برخی ویژگیها، هویت یک شیء را تعیین میکنند. قائلان به چنین دیدگاهی، هر شیء را دارای ذات مختص به خود میدانند. ... بیشترجایگاه تجربه در پارادایم کوهن
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 25-44
چکیده
بر اساس روش تاریخی کوهن اکتشاف و دادة تجربی در تحقق پارادایم علمی و توسعة علمی عادی نقشی قاطع ندارند. اکتشاف رویدادی فردی و دفعی نیست. بلکه میراثی جمعی است که از اختراع جدا نیست. دادة تجربی نیز مانند اکتشاف ... بیشتررابطه کل و جزء در فلسفه لایب نیتس
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 45-58
چکیده
در این مقاله ما انواع کل و جزء و نسبت میان آنها را با توجه به مفهوم بنیادین فلسفهی لایبنیتس یعنی «جوهر» بررسی کردیم. همچنین ارتباط کل و جزء با جوهر را با توجه به برخی اصول اندیشهی او مثل ... بیشتربررسی و نقد دیدگاه آرتور پیرامون تأثیرپذیری مارکس در مفهوم کار از ارباب و بنده هگل
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 59-75
چکیده
تأثیرپذیری مارکس از هگل امری است مورد اتفاق و خصوص تأثیرپذیری اش از بخش ارباب و بنده پدیدارشناسی روح، اگرچه نظریه ای مشهور اما برای برخی مانند آرتور، افسانه ای بیش نیست. امثال سارتر و هیپولیت که تحت تأثیر ... بیشترنسبت شهود و هوش در فلسفهی برگسون
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 77-89
چکیده
یکی از نقاط ابهام برانگیز در فلسفهی برگسون، نسبت میان هوش و شهود به عنوان دو منبع معرفتی انسان است. برگسون به دلیل تلقی خاص خود از جهان به عنوان امری پویا و سیال به دنبال روش معتبری برای دستیابی به شناخت ... بیشترنسبت زیبایی شناسی و عقلانیت ارتباطی؛ منطق زیباییشناسانه «عقلانیت ارتباطی» در اندیشه هابرماس و نسبت آن با «نقد قوه حکم» کانت و «هنر مدرن» آدورنو
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 91-110
چکیده
این مقاله در پی توضیح مبنای زیبایی شناختی نگرش هابرماس به «عقلانیت ارتباطی» است. مطابق مدعا تعریف کانت در مبحث نقد قوه حکم خود از امر زیبا، و توضیح وی از قضاوت ذوقی و زیبایی شناسانه، به فهم ابعاد ... بیشتراخلاق و نظریه نفس در اندیشه استیچ؛ آوردگاه روانشناسی اخلاق و علوم شناختی
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 111-135
چکیده
استیفن استیچ، یکی از نامدارترین روانشناسان و فیلسوفان حوزههای اخلاق و ذهن است. وی با بهرهگیری و تلفیق سنتهای روانشناسانه و فلسفی در حوزههای مذکور به مرجع بسیاری از پژوهشهای معاصر در روانشناسیِ ... بیشترنظام صدور از منظر سهروردی و ملاحظاتی در باب آن
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 137-151
چکیده
مسئله آفرینش بهویژه چگونگی پیدایش موجودات فراوان از علت واحد و بسیط، یکی از مسائل مهم و همیشگی فیلسوفان اسلامی است. فیلسوفان مشائی اسلامی در چارچوب مبانی فلسفی خویش و با اعتقاد به منشأ اثر بودن ... بیشتربررسی تطبیقی دیدگاه ابن سینا و لایب نیتس پیرامون مبدأ نخستین
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 153-166
چکیده
توجه به مبدأ نخستین موجودات و اقامه ی براهین متعدد در اثبات وجود آن از دیرباز در تفکر فلسفی وجود داشته است. پژوهش حاضر از روش مطالعات تطبیقی به مقایسه ی دیدگاه ابن سینا و لایب نیتس پیرامون مبدأ نخستین ... بیشتررویکرد نقدی ابن رشد از حدود کاربرد عقل و حضور آن در تفکر فلسفی غرب
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 167-181
چکیده
اصالت عقل ابنرشد یکی از مؤلفههای تأثیرگذار در تفکر فلسفی مغربزمین بوده است و نقد عقلانی حدود به کارگیری عقل یکی از جنبههای محوری عقلگرایی وی میباشد. تحقیق حاضر بر آن بوده است تا امتداد ... بیشترپدیدار تجربی، برساخت ذهنی و واقعیت هستی شناختی ( تحلیلی بر مسائل تبیین علمی و مواضع رئالیزم انتقادی )
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 183-202
چکیده
تبیین های پوزیتیویستی و ابطالگرایانه، هر دو در این فرض طبیعتگرایانه اتفاق نظر داشتهاند که واقعیت محدود به سطح تجربی است و تبیین علمی باید به این سطح تجربی ارجاع دهد تا از وصف تحقیق پذیری، ... بیشترجاودانگی نفس از دیدگاه ابن میمون و اسپینوزا
دوره 8، شماره 15 ، آذر 1393، صفحه 203-219