نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تهران
چکیده
در این مقاله ما انواع کل و جزء و نسبت میان آنها را با توجه به مفهوم بنیادین فلسفهی لایبنیتس یعنی «جوهر» بررسی کردیم. همچنین ارتباط کل و جزء با جوهر را با توجه به برخی اصول اندیشهی او مثل امتناع تناقض، جهت کافی، هماهنگی، اتصال و... مطالعه کردیم. کل و جزء یا معنای فلسفی–وجودی دارد و یا معنای منطقی-معرفتی. معنای دوم با توجه به معنای اول اعتبار دارد. کل در معنای فلسفی به معنای کل در منطق صوری نیست، به عکس کل یک جزءِ موجود است که تمام کیفیات و حالاتش را بالقوه در خود دارد. یعنی جوهر فرد و منادی است که وحدت واقعی دارد. کل و جزء در هم تنیدهاند. از یک طرف جزء یک جزء است واز طرف دیگر جزء، کل است و وحدت دارد. کل نیز از یک طرف وحدت دارد و از طرف دیگر دارای اجزا و کثیر میباشد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Relation between Whole and Part in Leibnitz Philosophy
نویسنده [English]
- Zahra Noori Sangedehi
PhD Candidate of Philosophy, University of Tehran
چکیده [English]
Here, on the one hand, regarding to the fundamental idea of Leibniz’s philosophy, namely, «Substance”, we will try to study the different kinds of whole and part and their relationship. On the other hand, considering some principles of Leibniz’s philosophy such as; the principal of contradiction, the principle of sufficient reason, and the principle of harmony, we will consider the whole and part relationship with substance. The whole and part has either philosophical – ontological meaning or logical- epistemological one. The validity of the second meaning is because of the first one. The whole’s meaning in philosophy is not equal to its meaning in formal logic. Whole is an existence particular in which exist all the potentially qualities and modals, that is, an individual substance and monad that has a real unity. Whole and part are intertwined. On the one hand, the part is a part and at the same time, it is a whole in its unity, on the other hand. The whole also has both unity and parts.
کلیدواژهها [English]
- Leibniz
- Part
- Whole
- Relationship
- Ontological
- Logical
- Epistemological
- ارسطو (1385) مابعدالطبیعه (متافیزیک)، محمدحسن لطفی، طرح نو، چاپ دوم، تهران.
- اسپینوزا، باروخ (1376) اخلاق، محسن جهانگیری، مرکز نشر دانشگاهی، چاپ دوم، تهران.
- خوانساری، محمد (1374) منطق صوری، ج1، انتشارات آگاه، چاپ هجدهم، تهران.
- راسل، برتراند (1384) شرح انتقادی فلسفهی لایبنیتس به ضمیمهی قطعات برجسته، ایرج قانونی، نشر نی، چاپ دوم، تهران.
- زکوی، علی اصغر (1384) بسیط الحقیقه از دیدگاه ملاصدرا و منادشناسی لایبنیتس، بوستان کتاب قم.
- صانعی درهبیدی، منوچهر (1383) فلسفهی لایبنیتس، انتشارات ققنوس، چاپ اول، تهران.
- کاپلستون، فردریک (1380) تاریخ فلسفه، ج4، غلامرضا اعوانی، سروش و شرکت انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ اول، تهران.
- لایبنیتس، گتفرید (1375) منادولوژی، (مقدمه و شرح از بوترو و دیگران)، یحیی مهدوی، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی، چاپ اول، تهران.
- لتا، رابرت (1384) فلسفهی لایبنیتس، فاطمه مینایی، هرمس، چاپ اول، تهران.
- مجتهدی، کریم (1390) لایبنیتس و مفسران فلسفهی او، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، چاپ اول، تهران.
- Copleston, Fredrick Charls (1944) A History of Philosophy, V1Greece and Room, Doubleday Dell Publishing Group, New York.
- Gottfried Wilhelm Leibniz, “Wikipedia, the free encyclopedia”, http://en.wikipedia.org/wiki/Gottfried_Wilhelm_Leibniz
- Kemerling, Garth (2010) “Leibniz, Logic and Harmony”, Philosophy Pages, Britannica Internet Guide Selection,
- http://www.Philosophy pages.com/hy/4j.html
- Leibniz, G. W. (1898a) Monadology, Trans. Robert Latta, Oxford University Press, London
- Leibniz, G. W. (2010b) New Essays on Human Understanding, Preface and Book I: Innate Notions, Trans. Jonattan Bennett, Copyright.
- Lawrenz, Jurgen, (2010) Leibniz: The nature of Reality and The Reality of Nature, Cambridge Scholars Publishing.
ارسال نظر در مورد این مقاله