Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)

چکیده

ماهیت عقل در آثار ارسطو با ابهام مواجه است، و فلاسفه مشائی و بویژه ابن‌رشد برای رفع آن تلاشها نموده‌اند. ابن‌رشد در فلسفه خود عقل هیولانی را زیربنای تحلیل ماهیت عقل نزد ارسطو قرار می دهد، و آن را در کتاب تفسیر‌کبیر بر رساله نفس ارسطو، و با توجه به نظرات مفسران پیشین مطرح می‌کند. او در این تفسیر به دنبال ارائه شرحی منسجم درباره کیفیت شناخت و تعیین ماهیت قوه‌عقلانی انسان است و عقل هیولانی را قوه‌ای مفارق و مجرد، اما دارای ماهیت پذیرندگی می شناسد. در این مقاله با توجه به آثار ابن رشد، ابتدا سه تعریف مختلف از عقل هیولانی آورده شده، سپس نقدهای وی را بر تفاسیر سایر مفسران پبشین ارسطو و نیز پاسخ وی به اشکالات مطرح در زمینه عقل هیولانی آورده‌شده تا نیل به مقصود اصلی ابن رشد درباب عقل هیولانی میسرگردد.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Separate Material Intellect in Philosophy of Averroes

نویسنده [English]

  • Ali Qorbani Sini

Faculty Member of Islamic Azad University, Isfahan (Khourasghan)

چکیده [English]

In Aristotle works, the essence of intellect faced with ambiguous. Peripatetic philosophers, specially, Ibn Rushd (Averroës), have been tried to clear it. Ibn Rushd knows material intellect as the infrastructure of the intellect essence interpretation to Aristotle taught and considering previous interpreters, propounds it in his in depth commentary on "on the soul" of Aristotle. He tries to describe coherently recognition quality and determines the human intellect power. And believes that Material intellect is an abstract power but with engagement essence. This paper, regarding Ibn Rushd works, presents, at first three definition of hylic intellect , then his critique on interpretation of previous Aristotle commentator, and his answer to the relevant questions on Material intellect, in order to achieve the main goal of Ibn Rushd on Material intellect.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Soul
  • Intellect
  • material Intellect
  • Agent Intellect
  • Imagination power
  • sensitive power
  • ابن‌رشد، محمد ابن‌احمد (1384)، تهافت التهافت، علی اصغر حلبی، تهران: نشر جامی.
  • ارسطاطالیس (1366)، درباره نفس، علی مراد داودی، تهران: انتشارات حکمت، چاپ دوم.
  • داودی، علی مراد (1349)، عقل در حکمت مشاء از ارسطو تا ابن‌سینا، تهران: حکمت.
  • خراسانی، شرف الدین، (1369)، «ابن‌رشد» در: دایره المعارف بزرگ اسلامی ، جلد سوم، تهران: نشر مرکز دایره المعارف بزرگ اسلامی.
  • فتحی، حسن و کریمی، بیان، «موضع میانی یوحنای نحوی نسبت به اسکندر افرودویسی و ابن‌رشد در تفسیر نظر ارسطو در باب عقل منفعل»، فلسفه و کلام، بهار و تابستان 90، شماره 30.
  • قوام صفری مهدی (1387)، نظریه صورت در فلسفه ارسطو، تهران: نشر حکمت.
  • کمالی طاهره، «عقل در فلسفه ارسطو به روایت اسکندر و فارابی»، فلسفه و کلام اسلامی، شماره دوم، سال چهل و پنجم، پاییز و زمستان 91.
  • Averroes, (2009). Long Commentary on the De Anima of Aristotle, Translated and with introduction and notes by Richard C. Taylor, Yale University press.
  • Averroes, (2002). Middle Commentary on Aristotle's De Anima, Translated into English by Alfred L. Ivry, Brigham Young University Press.
  • Richard, C. Taylor, (2004). "Separate Material intellect in Averroes mature Philosophy”. Marquette University
  • Davidson, A. Herbert, (1992). Alfarabi, Avicenna, and Averroes on Intellect, Oxford University Press.
CAPTCHA Image