دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 10
سیر تطوّر الگوهای تمایز علوم در اندیشه متفکران مسلمان
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 125-152
چکیده
کهنترین الگوی تمایز علوم از آنِ ارسطوست (موضوع محور)، که توسط حکمای مسلمان ترویج شد. اما ناکارآمدی آن روز به روز برای عالمان مسلمان، خصوصا اصولیان و در رتبه بعد متکلمان، منطقیون و ... آشکار شد؛ تا آنجا ... بیشترفلسفهی تطبیقی از نگاه پُل ماسون اُرسِل
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 153-169
چکیده
ماسون اُرسِل پدر فلسفهی تطبیقی است. او با تأثر از دو جریان تاریخگرایی و پوزیتیویسم سدهی نوزده، میکوشید تا فلسفهها را در مقام پدیدههایی تاریخی، در درون سنّت پوزیتیویستی، به گفتوگو وادارد. ... بیشترعقل هیولانی مفارق در فلسفه ابن رشد
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 171-187
چکیده
ماهیت عقل در آثار ارسطو با ابهام مواجه است، و فلاسفه مشائی و بویژه ابنرشد برای رفع آن تلاشها نمودهاند. ابنرشد در فلسفه خود عقل هیولانی را زیربنای تحلیل ماهیت عقل نزد ارسطو قرار می دهد، و آن را در کتاب ... بیشترشانس اخلاقی از نظر برنارد ویلیامز
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 189-218
چکیده
شانس اخلاقی از جمله بحثهای مهم در فرااخلاق است که به دلیل تعارض با اصل کنترل، ارزیابی، قضاوت و مسئولیت اخلاقی ما را به چالش میکشد. برنارد ویلیامز اولین کسی است که واژه شانس اخلاقی را به کار میبرد ... بیشترجایگاه " انسانشناسی" در نظام اخلاقی کانت
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 219-241
چکیده
تأسیس یک نظام اخلاقی کارآمد، منوط به شناخت دقیق و همه جانبهی سرشت انسان، به عنوان موضوع اخلاق، است؛ اینکه ما چه تلقی از انسان و طبیعتش داریم، او را موجودی ذاتاً اخلاقی یا ذاتاً بد و شرور میدانیم، یا ... بیشترمعنای زندگی در فلسفۀ افلاطون با تکیه بر آموزۀ «مثال خیر»
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 243-264
چکیده
پرسش از «معنای زندگی» و تلاش برای پاسخ گویی به آن، یکی از مهم ترین دغدغه های فکری آدمی از دیرباز تاکنون است. برخی معتقدند پژوهش در باب معنای زندگی درواقع پژوهش در باب «غایت» یا «هدف» زندگی ... بیشتربررسی و تحلیل نسبت بین کمال انسانی و ساحت های طولی و عرضی حیات در فلسفه ملاصدرا
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 265-282
چکیده
حیات انسان بر خلاف سایر موجودات واجد ساحتهای متفاوتی است که می توان آنها را به ساحتهای طولی و عرضی تقسیم کرد. فلاسفه اسلامی به طور سنتی و با بهره گیری از منابع فلسفی یونان از جمله اندیشه های افلاطون و ارسطو ... بیشترگلاسنهایت و مسئله اراده در فلسفه هایدگر
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 283-307
چکیده
مسئلهی اراده در فلسفهی هایدگر حائز اهمیت فراوانی است. این مسئله را میتوان از هستی و زمان تا آثار متأخر هایدگر دنبال کرد. به نظر میرسد علیرغم نقد هایدگر بر سوبژکتیویسم و تفکر مبتنی بر تمثل، که نامهای ... بیشترصرفالوجود و مسئله زبان نمادین (بررسی نظریّه نمادگرایی تیلیش)
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 309-328
چکیده
پل تیلیش یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان و الاهیدانان مسیحی در قرن بیستم است. او نظریّهی جدیدی را در باب سخن گفتن از خدا طرح کرده است که امروزه به نظریّهی نمادگرایی مشهور است. او در این نظریّه نشان ... بیشتربررسی عقلانیت و ایمان از نگاه رابرت آئودی
دوره 10، شماره 18 ، فروردین 1395، صفحه 329-357