Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه اصفهان. ایران

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه اصفهان، ایران.

چکیده

میان کانت و کیرکگور در حوزه‌های گوناگون شناخت، اخلاق، ایمان و هنر می‌توان مطالعه‌ای مقایسه‌‌ای انجام داد. در این مقاله به مقایسه‌ی آرای این دو فیلسوف در مبحث معرفت‌شناسی می‌پردازیم. بنیاد اساسی اشتراک هر دو در زمینه‌ی شناخت، باور ایشان به گسست میان نظر و عمل است که مبنای نگاهشان به شناخت انسانی را شکل می‌دهد. در این جا نشان داده می‌شود که معرفت‌شناسی کانت، بستری را ایجاد کرده است که در آن نظر کیرکگور درباره‌ی گسست وجود و اندیشه شکل گرفته است و همین نگاه باعث می‌شود تا هر دو معتقد به محدودیت شناخت انسان باشند. در ادامه مشخص می‌شود که کیرکگور به پیروی از کانت وجود را متمایز از ماهیت می‌داند. در آخر نشان می‌دهیم که ستیز کانت با براهین سنتی اثبات وجود خداوند، زمینه‌ای را ایجاد کرد تا کیرکگور مخالفت خود با خداشناسی استدلالی را بر آن بنا کند و آن‌ برهان‌ها را برای یک مومن ناکارآمد بداند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Influence of Kant’s Epistemology on Kierkegaard

نویسندگان [English]

  • Soroush Saberi 1
  • Ali Karbasizadeh Isfahani 2

1 PhD Candidate of Philosophy, University of Isfahan. Iran

2 Associate Professor of Philosophy, University of Isfahan, Iran

چکیده [English]

There could be various comparative studies between Kant and Kierkegaard on fields like human knowledge, ethics, faith, art, etc. This paper aims to compare the two philosopher’s epistemology through their writings. The main common ground of Kant’s and Kierkegaard’s epistemology is their belief in the idea of a “fissure” between theory and practice, which constitutes the core of their contemplations on human knowledge. This article shows that Kant’s theory of knowledge paved the way for Kierkegaard to describe his notions of the “fissure” between being and thought. Thus, it will be shown that Kant and Kierkegaard have been led to believe in the finitude of human beings in knowledge by this split. Then, it will be demonstrated that Kierkegaard, following Kant, distinguishes “being” from “essence” and “actuality” from “ideality”. Finally, we argue that Kant’s critique of the traditional proofs of God’s existence anticipates Kierkegaard’s conflict with natural theology and his idea that traditional demonstrations are useless for a believer.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Kant
  • Kierkegaard
  • epistemology
  • fissure
  • being
  • thought
Fremstedal, R. (2022). Kierkegaard on Self, Ethics, and Religion: Purity or Despair, Cambridge University Press.
Green, R. M. (1992). Kierkegaard and Kant: The Hidden Debt, State University of New York Press.
Green, R. M. (2007). Kant: A Debt both Obscure and Enormous, Kierkegaard and His German Contemporaries: Philosophy, edited by J. Stewart, Ashgate Kierkegaard Research: Sources, Reception and Resources, Vol. 6, Tome I, pp. 179-210
Kant, I. (1998). Critique of Pure Reason, Edited and Translated by Paul Guyer and Allen Wood, Cambridge University Press.

Kierkegaard, S (1980a). The Concept of Anxiety, Edited and Translated by R. Thomte, Princeton University Press.

Kierkegaard, S. (1980b). The Sickness unto Death, Edited and Translated by H. Hong and E. Hong. Princeton University Press.

Kierkegaard, S. (1987). Philosophical Fragments, Johannes Climacus, Edited and Translated by H. Hong and E. Hong. Princeton University.

Kierkegaard, S. (1989). The Concept of Irony with Continual Reference to Socrates, Edited and Translated by H. Hong and E. Hong, Princeton University Press.

Kierkegaard, S. (2009). Concluding Unscientific Postscript to the Philosophical Crumbs, Edited and Translated by A. Hannay, Cambridge University Press.

Kierkegaard, S. (2012). Kierkegaard’s Journals and Notebooks, Vol. 6, NB 11-14, Edited by Cappelorn, H. et al, Princeton University Press.
Knapp, U. (2004). Theory and Practice in Kant and Kierkegaard, de Gruyter Kierkegaard Studies, Monograph Series, Vol. 9.
Oppy, G. (2021). Ontological Arguments, The Stanford Encyclopedia of PhilosophyE. N. Zalta (ed.), URL https://plato.stanford.edu/archives/win2021/entries/ontological-arguments.
Pojman, Louis P. (1984). The Logic of Subjectivity: Kierkegaard’s Philosophy of Religion, University of Alabama Press.
Wahl, J. (2001). The Treatise of Metaphysics, translated by Y. Mahdavi, ‌‌Kharazmi Publication. (In Persian)
Westphal, M. (1991). Kierkegaard’s Critique of Reason and Society, University Park, Pennsylvania State University Press.
Westphal, M. (1996). Becoming a Self: a reading of Kierkegaard’s concluding Unscientific Postscript, Purdue University Press.
CAPTCHA Image