Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای فلسفه و کلام اسلامی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران

2 استادیار گروه فلسفه و کلام اسلامی، واحد فسا، دانشگاه آزاد اسلامی، فسا، ایران

چکیده

در این نوشتار با تحلیل دیدگاه علامه طباطبایی و جوادی آملی دربارۀ قاعده کلامی - فلسفی لطف در مسئله ‌‌شمول‌گرایی در نجات، چگونگی تحول این نگرش در دو اندیشمند و فیلسوف معاصر مورد مطالعه قرار گرفته است. اهمیت این نوشتار در تحلیلِ چگونگی ارتباط رویکرد این دو متفکر در بحث حقانیت ادیان و نتایج آن در بحث شمول‌گرایانۀ آن‌ها در خصوص مسألۀ نجات است. در این میان علامه طباطبایی به نوعی شمول‌گرایی در حقانیت و نجات است که طبق قاعده لطف به حداکثری بودن نجات قائل است؛ اما جوادی آملی به انحصارگرایی در حقانیت قائل بوده و به حداقلی بودن آن از نظر نسبی قائل است. این تحقیق که به روش توصیفی – تحلیلی و با مطالعه تطبیقی آثار این دو اندیشمند به دست آمده است نشان داده است که علی‌رغم تقریر واحد این دو متفکر از قاعده لطف در شمول‌گرایی در نجات، برخی مبانی و رویکردهای آن‌ها در ارائۀ این تقریر از جمله در موضوع بهره‌مندی از قاعدۀ لطف با هم متفاوت است و نشان از تحول کارکرد این قاعده در فلسفه و کلام اسلامی معاصر دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating the evolution of the theological attitude of the rule of grace to the issue of inclusivism in salvation (Allameh Tabatabai and Javadi Amoli)

نویسندگان [English]

  • Zeinab Yousefi 1
  • Mohammad Ali Akhgar 2
  • Abbas Ahmadi Saadi 2

1 PhD Candidate in Islamic Philosophy and Theology, Fasa Branch, Islamic Azad University, Fasa, Iran.

2 Assistant Professor of Philosophy Department, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran

چکیده [English]

İn this article, by analyzing the views of Allameh Tabatabai and Javadi Amoli on the theological-philosophical rule of grace in the issue of "inclusiveness in salvation", how this attitude has evolved in two contemporary thinkers and philosophers. The importance of this paper is in analyzing how the approach of these two thinkers in the discussion of the legitimacy of religions and its consequences in their inclusive discussion on the issue of salvation. In the meantime, Allameh Tabatabai is a kind of inclusiveness in legitimacy and salvation, which, according to the rule, favors the maximum salvation. But Javadi Amoli believes in exclusivism in legitimacy and in its relative minimalism. This research, which has been obtained by descriptive-analytical method and comparative study of the works of these two thinkers, has shown that despite the single interpretation of the two thinkers of the rule of grace in inclusiveness in salvation, some of their principles and approaches in presenting this interpretation, including in The subject of benefiting from the rule of grace is different and shows the evolution of the function of this rule in contemporary Islamic philosophy and theology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • inclusiveness
  • salvation
  • guidance
  • rule of grace
  • Allameh Tabatabai
  • Javadi Amoli
قرآن کریم.
پازوکی، علی. (1385). پاسخ به کثرت‌گرایی دینی و انحصارگرایی مسیحی. آینه معرفت. 6(2): 53-25.
پترسون، مایکل؛ هاسکر، ویلیام؛ رایشنباخ، بروس؛ بازینجر، دیوید. (1387). عقل و اعتقاد دینی: درآمدی بر فلسفه دین. ترجمه ابراهیم سلطانی، احمد بن ‌محمدمهدی نراقی. تهران: طرح نو.
جوادی آملی، عبدالله. (1379). انسان و دین. پاسدار اسلام، شماره 223: 8-5.
جوادی آملی، عبدالله. (1379). پلورالیزم دینی. پاسدار اسلام. تهیه و تنظیم: محمدرضا مصطفی‌پور. شماره 227: 14-9.
جوادی آملی، عبدالله. (1379). مرزهای ذات، صفات و افعال خداوند. پاسدار اسلام. شماره 219-220: 5-9.
جوادی آملی، عبدالله. (1380). دین شناسی. قم: نشر اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. (1391). تفسیر تسنیم. ج 27. محمد فراهانی. قم: اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. (1372). شریعت در آینة معرفت. قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
جوادی آملی، عبدالله. (1375). رسالت قرآن. نوبت دوم، قم: مرکز نشر فرهنگی رجاء.
جوادی آملی، عبدالله. (1376). پلورالیزم دینی. کتاب نقد، 1(4): 349-360.
جوادی آملی، عبدالله. (1378). تسنیم تفسیر قرآن کریم. ج1و 2و 6. چاپ اول، علی اسلامی. قم: انتشارات اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. (1383). هدایت در قرآن. قم: مرکز نشر اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. (1387). تسنیم تفسیر قرآن کریم. ج 14. عبدالکریم عابدینی. قم: نشر اسراء.
جوادی آملی، عبدالله. (1391). انتظار بشر از دین. قم: مرکز نشر اسراء.
حسینی، سیدحسن. (1382). پلورالیزم دینی یا پلورالیزم در دین. تهران: سروش.
خسروپناه، عبدالحسین. (1388). کلام جدید ) با رویکرد اسلامی). قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها. دفتر نشر معارف.
شیروانی، علی و همکاران. (1391). مباحثی در کلام جدید. قم: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه.
شیروانی، علی. (1391). بازسازی برهان تجربه دینی بر اساس دیدگاه پلنتینگا. فلسفه دین. 10(19): 74-55.
طباطبایی، محمدحسین. (1374). المیزان فی تفسیر القرآن. سید محمدباقر موسوى همدانى، قم: دفتر انتشارات اسلامى جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طباطبایی، محمدحسین. (1412). المیزان فی تفسیر القرآن، قم: اسماعیلیان
قدردان قراملکی، محمدحسن. (1389). پلورالیزم دینی ناسازگار با قرآن. مطالعات تفسیری. 1(3): 78-49.
قربانی، قدرت‌الله. (1398). نسبت انحصارگرایی و معیارهای عقلانیت گفتگوی سنت‌های دینی. مجله پژوهش‌های فلسفی (دانشگاه تبریز)، 13(27): 273-292. DOI: 10.22034/jpiut.2019.33101.2305
یزدانی، عباس؛ فیضی، پریسا. (1389)، بررسی و مقایسه دیدگاه علامه طباطبایی و آلوین پلنتینگا در مورد تنوع ادیان، الهیات تطبیقی، 1(1): 124-109.
The Holy Quran.
Ghadrdane Gharamalki, MohammadHassan. (2010). Religious Pluralism Incompatible with the Koran. Interpretive Studies. 1(3): 49-78. [in Persian]
Ghorbani, Ghodratollah. (2018). The Ratio of Exclusivity and Rationality Criteria of Religious Traditions Dialogue. Philosophical Research Journal, University of Tabriz, 13(27): 273-292. DOI: 10.22034/jpiut.2019.33101.2305 [in Persian]
Hosseini, Seyyed Hassan. (2012). Religious Pluralism or Pluralism in Religion. Tehran: Soroush. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (1993). Sharia in the Mirror of Knowledge. Qom: Raja Cultural Publishing Center. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (1996). The Mission of the Qur'an. The second time, Qom: Raja Cultural Publishing Center. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (1997). Religious Pluralism. Review Book, 1(4): 349-360. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (1999). Tasnim Tafsir of the Holy Quran. Vol. 1, 2, 6. First edition, Ali Eslami. Qom: Israa Publications. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (2000). Man and Religion. Pasdar Islam, No. 223: 5-8. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (2000). Religious Pluralism. Pasdar Islam, Prepared and arranged by: Mohammadreza Mostafapour. No.  227: 9-14. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (2000). The Boundaries of God's Essence, Attributes and Actions. Pasdar Islam, No. 219-220: 5-9. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (2001). Theology, Qom: Israa Publishing House. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (2004). Guidance in the Qur'an. Qom: Israa Publishing Center. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (2008). Tasnim Tafsir of the Holy Quran. Vol. 14. AbdulKarim Abedini. Qom: Israa Publishing House. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (2011). Human Expectation from Religion. Qom: Israa Publishing Center. [in Persian]
Javadi Amoli, Abdollah. (2011). Interpretation of Tasnim. Vol. 27. Mohammad Farahani. Qom: Israa. [in Persian]
Khosrow Panah, Abdolhossein. (2011). The New Word (with an Islamic Approach). Qom: Supreme Leader's Representative Institution in Universities. Ma'arif Publishing House. [in Persian]
 Pazuki, Ali. (2006). A Response to Religious Pluralism and Christian Exclusivity. Mirror of Knowledge, 6(2): 25-53. [in Persian]
Peterson, M.; et al. (2008). Religious Reason and Belief: an Introduction to the Philosophy of Religion. Translation: Ebrahim Soltani, Ahmed bin Mohammad Mahdi Naraghi. Tehran: Tarhe No. [in Persian]
Shirvani, Ali; et al. (2011). Discussions in the New Word. Qom: University and District Research Institute. [in Persian]
Shirvani, Ali. (2011). Reconstructing the Proof of Religious Experience based on Plantinga's View. Philosophy of Religion. 10(19): 55-74. [in Persian]
Tabatabaei, MohammadHossein. (1991). Al-Mizan fi Tafsir al-Qur'an, Qom: Ismailian [in Persian]
Tabatabaei, MohammahHossein. (2005). Al-Mizan in Tafsir al-Qur'an. Seyyed Mohammad Baqer Mousavi Hamedani, Qom: Islamic Publications Office of Qom Seminary Society of Teachers. [in Persian]
Yazdani, Abbas; Feizi, Parisa. (2009), Review and Comparison of Allameh Tabatabai's and Alvin Plantinga's Views on the Diversity of Religions, Comparative Theology, 1(1): 109-124. [in Persian]
CAPTCHA Image