Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری فلسفه دین، دانشگاه تهران

چکیده

پل تیلیش یکی از تأثیرگذارترین فیلسوفان و الاهی‌دانان مسیحی در قرن بیستم است. او نظریّه‌ی جدیدی را در باب سخن گفتن از خدا طرح کرده است که امروزه به نظریّه‌ی نمادگرایی مشهور است. او در این نظریّه نشان می‌دهد که نمی‌توان به نحو حقیقی در باب خدا سخن گفت و زبان دین، زبان نمادهاست. تیلیش نظریّه‌ی نمادگرایی خود را بر مبنای پیش‌فرض‌های هستی‌شناختی‌اش مبتنی می‌کند. بنابر مبنای هستی‌شناختی او هرچند خدا به عنوان صرف‌الوجود و وجود متعال از انسان متمایز است؛ امّا انسان در هستی با خدا سهیم است و از همین روست که انسان در عین بیگانگی با خداوند یگانه است. لازمه‌ی چنین پیش‌فرضی بهره‌گیری از نمادهای دینی در سخن گفتن از خداست. تیلیش برای پیش‌برد این دیدگاه خود ابتدا ویژگی‌های نمادها را نشان می‌دهد و سپس نمادهای دینی را تعریف و مراتب آن‌ها را بیان می‌کند. او در پایان نشان می‌دهد که نمادهای دینی از ویژگی دوگانه‌ای بهره‌مند هستند که همزمان دو ساحت متفاوت را در مقابل ما می‌گشایند؛ زیرا با تمسّک به این نمادها از یک سو می‌توان خدا را وجود متعال و به کلّی دیگر معرّفی کرد و از سوی دیگر می‌توان با او رابطه‌ی وجودی و شخصی برقرار نمود.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Being and the problem of symbolic language (examination of Tillich's theory of symbolism)

نویسنده [English]

  • Shima Shahriari

PhD Candidate of Philosophy of Religion, University of Tehran

چکیده [English]

Paul Tillich is one of the most influential Christian philosophers and theologians in the twentieth century. His new theory about speaking of God is known as the theory of symbolism. He shows in this theory that we cannot speak of God literally because religious language is the language of symbols. Tillich established his symbolism theory on his ontological assumptions. According to them, although God as a being-itself and transcendent being is different from any human, but the human participates in existence with God. This assumption requires using of religious symbols in speaking of God. For assert this view, Tillich shows at the first the properties of symbols and then defines the religious symbols. Finally he argues that religious symbols have two features that face us with two different aspects, because with using these symbols we can introduce Gad as being itself and the wholly other on the one hand and we can contact with him personally on the other hand.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Paul Tillich
  • Symbolism theory
  • being itself
  • symbols
  • religious symbols
  • تیلیش، پل (1381)، الاهیات سیستماتیک، مترجم نوروزی، حسین. تهران: حکمت، جلد اوّل و دوّم.
  • Alston, William P. (1989) Divine Nature and Human Language: Essay In Philosophical Theology. New York: Cornell University Press.
  • Alston, William p. (1998) “Religious language” in Routledge Encyclopedia of Philosophy. ed. Craig Edward.  London: Routledge, Vol. 8.
  • Evans, Robert A. (1973) Intelligible and Responsible Talk About God: A Theory of the Dimensional Structure of Language and Its Bearing on Theological Symbolism. E.J. Brill Publisher.
  • Hick, John H. (2004) Philosophy of Religion. New Delhi: Prentice Hall of India, 4th Edition.
  • Tillich, Paul. (1957) Dynamics of Faith. New York: Harper and Row Publishers.
  • Tillich, Paul. (1955) “Religious Symbols and Our Knowledge  of God”  The Christian Scholar. Penn  State  University Press,  September, Vol. 38. pp. 189-197.
  • Tillich, Paul. (1961) “The Meaning and Justification of Religious Symbols” in Religiuos Experience and Truth. ed. Hook Sidney. New York: New York University Press.
  • Tillich, Paul. (1958) “The Religious Symbol” Daedalus. The MIT Press, Summer, Vol. 87.  pp. 3-21.
  • Tillich, Paul. (1955) “Theology and Symbolism” in Religious Symbolism. ed. Johnson Ernest. New York: Harper and Brothers.
  • Tillich, Paul. (1959) Theology of Culture. ed. Kimball Robert C. London: Oxford University Press.
CAPTCHA Image