Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تبریز

چکیده

هوسرل، علاوه بر دیلتای و هایدگر، یکی از کسانی است که گادامر در "حقیقت و روش" بارها به وی اشاره نموده و از اندیشه هایش تاثیر پذیرفته است. مواجهه گادامر با هوسرل، علی رغم عظمت او در نزد گادامر و تاثرش از وی، همواره مواجهه ای هرمنیوتیکی بوده است. گادامر با نقد و بررسی عناصر پدیدار شناسی هوسرل در صدد انکشاف ناگفته های اوست. شمار اندکی از فلسفه ورزان و اهل تتبع در عالم به نسبت و رابطه این دو فیلسوف پرداخته اند و در بین این شمار کم، آنچه بیشتر مد نظر بوده تاثرات گادامر از هوسرل بوده است و نه دیدگاه های انتقادی گادامر نسبت به هوسرل. در عوض، هدف این مقاله آشکار کردن و برجسته نمودن اندیشههای انتقادی گادامر نسبت به مفاهیم کلیدی پدیدارشناسی هوسرل است؛ مفاهیمی همچون ذهنیت استعلایی، ادراک صرف، اندرهم ذهنی، شکاف بین ماهیات و واقعیات، و اگوی دیگر. ضمن نشان دادن وجوه انتقادهای گادامر بر این مفاهیم، به عیان خواهیم دید که وی با وفاداری به سلوک هرمنیوتیکی خود صرفا در صدد باز گویی اندیشه های هوسرل نیست بلکه به پشت اندیشه های او رفته و با نقد آنها نا گفته ها را بیان نموده و افق جدیدی را گشوده است.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Gadamer’s Critical views of Husserl

نویسنده [English]

  • Alireza Azadi

Assistant Professor of Philosophy Department, University of Tanriz

چکیده [English]

Husserl, besides Dilthey and Heidegger, is one of the most important philosophers who had big influence on Gadamer and is the philosopher who is frequently referred to in his works. Gadamer’s encounter with Husserl, in spite of his greatness in the eyes of Gadamer, was always a hermeneutical one. Considering and criticizing Husselr’s phenomenology, Gadamer tries to discover his unspoken thoughts. Few scholars have even considered Gadamer and Husserl’s relationships, which among them much more are people who tried to trace the influence of Husserl in Gadamer’s philosophical hermeneutics. Instead, here, we will reveal and highlight the Gadamer’s critical views of the key concepts of Husserl's phenomenology such as subjectivity, pure perception, intersubjectivity, transcendental ego, and alter ego. We believe Gadamer practically remained loyal to his hermeneutical approach. Instead of just repeating the thoughts, he goes behind them and opens new horizons.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Husserl
  • Gadamer
  • pure perception
  • intersubjectivity
  • transcendental ego
  • alter ego
  • پالمر، ریچارد (1384)، علم هرمنوتیک، ترجمه‌ محمّدسعید حنایی کاشانی، چاپ سوم، تهران: انتشارات هرمس.
  • دارتیک، آندره (1384)، پدیدارشناسی چیست؟ ترجمه دکتر محمود نوالی، چاپ سوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها (سمت).
  • رشیدیان، عبدالکریم (1384)، هوسرل در متن آثارش، چاپ اول، تهران: نشر نی.
  • مسعودی، جهانگیر (1386)، هرمنوتیک و نواندیشی دینی، چاپ اول، قم: پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
  • -ورنو، روژه و وال، ژان (1372)، پدیدارشناسی و فلسفههای هست بودن، ترجمه یحیی مهدوی، چاپ اول، تهران: انتشارات خوارزمی.
  • هوسرل، ادموند (1386)، تأملات دکارتی: مقدمهای بر پدیدارشناسی، ترجمه عبدالکریم رشیدیان، چاپ سوم، تهران: نشر نی.
  • Dostal, J. (2002), Thecambridge companion to Gadamer, U.S.A, Cambridge University press.
  • Hans George (2oo3), Truth and Method, The Continuum International Publishing Group Inc.
  • Hans George (1985), Philosophy and Literature, in Man and World, 18[2], 241–2.
  • Hans George (1999), Hermeneutics, Religion, and Ethics, tr. Joel Weinsheimer, Yale University Press.
  • Heidegger, Martin, (1962), Being and Time, tr. John Macquarrie and Edward Robinson, Basil Blackwell.
  • Husserl, Edmund (1982), Ideas Pertaining to a Pure Phenomenology and to a Phenomenological Philosophy: First Book: General Introduction to a Pure Phenomenology, tr. F. Kersten. Dordrecht: Springer.
  • Husserl, Edmund (2002), The Shorter Logical Investigations, tr. J. N. Findlay, London and New York, Routledge Taylor & Francis e-Library,
  • Husserl, Edmund (1991) On the Phenomenology of the Consciousness of Internal Time, tr. John Barnett Brough. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.
  • Lammi, W. (1991), Gadamer's correction of Heidegger, Journal of History of Ideas, University of Pennsylvania Press.Vol. 52. No. 3, pp. 487-507, in, http://www.jstor.org/stable/HYPERLINK "http://www.jstor.org/stable/2710048"2710048
  • Lammi, W. (2008), Gadamer and the Question of the Divine, continuum London.
  • Moran, D. (2oo2), Introduction to Phenomenology, Routledge London and New York.
  • Vessey, D. (2005), “Gadamer's Account of Friendship as an Alternative to an Account of Intersubjectivity”, Philosophy Today, VoL.49/5, pp. 61-6, in: http://www.davevessey.com/Gadamer_friendship.htm
  • Vessey, D. (2007a). “Who was Gadamer’s Husserl?” The New Yearbook of Phenomenologyand Phenomenological Philosophy, Vll, pp. 1-23, in: http://www.davevessey.com/Vessey_Gadamer_Husserl.pdf
  • Vessey, D. (2007b). “Gadamer's hermeneutic contribution to a theory of time – consciousness, indo-pacific Jornal of Phenomenology, Vol. 7, Edition 2, pp. 61-7, in: http://www.ipjp.org/index.php?option=com_jdownloadsHYPERLINK
CAPTCHA Image