دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 13
امکانپذیری آکراسیا از منظر سقراط و ارسطو
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 1-22
چکیده
آکراسیا هنگامی رخ میدهد که فاعل، در حالی که میتواند بهترین را انجام دهد برخلاف حکمِ همهجانبهنگرِ خویش به بهترین، رفتار کند. این سقراط بود که اولین بار مسئله را مطرح کرد. وی میگفت وقوع آکراسیا ... بیشترنگاه انتقادی گادامر به هوسرل
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 23-42
چکیده
هوسرل، علاوه بر دیلتای و هایدگر، یکی از کسانی است که گادامر در "حقیقت و روش" بارها به وی اشاره نموده و از اندیشه هایش تاثیر پذیرفته است. مواجهه گادامر با هوسرل، علی رغم عظمت او در نزد گادامر و تاثرش از وی، ... بیشترنسبت ایدهآل زیبایی و زیبایی وابسته در فلسفة کانت
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 43-60
چکیده
کانت در «نقد قوة حکم» امر زیبا را در چهار دقیقه متناظر با احکام منطقی بررسی میکند. او در دقیقة سوم بر مبنای تحلیل مفهوم کلیدی «غایتمندی»، به تعریفی فرممحور از زیبایی یعنی غایتمندی بدون ... بیشترراهحل هگل برای دوگانگی ذهن و عینِ دکارتی
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 61-78
چکیده
هدف از جستار کنونی بررسی راه حل هگل در برخورد با ثنویتِ ذهن و عین دکارتی است. معنای چنین دوگانگیای این است که ما در امر شناخت با دو قلمرو جداگانه و کاملاً مباین با یکدیگر روبرو هستیم: قلمرو اندیشهها، ... بیشترتراکتاتوس ؛ آغاز رویکرد درمانی ویتگنشتاین به فلسفه
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 79-95
چکیده
ویتگنشتاین اندیشمندی است که از سویی فلسفه را مولِّد آشفتگی ذهنی میداند و از سوی دیگر فیلسوف را در مقام یک درمانگر میخواهد. این نگرش دوسویه نسبت به فلسفه، از تراکتاتوس آغاز میشود و سپس با قول به تنوع ... بیشتربررسی نسبت میان ایمان و عقلانیّت در نگاه کرکگور
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 97-120
چکیده
سورن کرکگور یک از تأثیرگذارترین فیلسوفان و الاهیدانان مسیحی در قرن نوزدهم بود. او در خصوص نسبت میان ایمان و عقلانیّت دیدگاهی را طرح کرده که امروزه مورد توجّه بسیاری از الاهیدانان و فیلسوفان قرار گرفته ... بیشترنگاهی تحلیلی- انتقادی به آرای جی.ئی.مور دربارۀ نسبت "شهود" با توجیه احکام اخلاقی
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 121-137
چکیده
در این مقاله، کوشیده ام تا با روشی تحلیلی-انتقادی به این پرسش پاسخ دهم که، از نظر مور، شهود اخلاقی چه نسبتی با توجیه احکام اخلاقی دارد؟ برای پاسخگویی به این پرسش، با تفکیک دو معنای «شهود» در آرای ... بیشتردر پاسخ به «چرایی»
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 139-154
چکیده
در پاسخ به چراییِ پدیدهها دست به تبیین آنها میزنیم، و تبیین چیزی نیست جز نسبت دادن پدیدهها به پدیدههای شناختهشدهی دیگر و در نهایت طرح نظریهای فراگیر جهت وحدت بخشیدن میان پدیدههای متکثر. ... بیشترتحلیل خوانش هیدگر از نقد اوّل ایمانوئل کانت
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 155-175
چکیده
مارتین هیدگر در کتابِ «کانت و مسئلۀ متافیزیک»، با چشمپوشی از تفاسیری که غالباً «نقدِ عقلِ محض» را یک پروژۀ معرفتشناسانه دانستهاند، آن را بهمنزلۀ اثری هستیشناسانه شرح میکند. وی میکوشد ... بیشترکانت و خویشاوندی عقل و خیال در زیبایی هنری
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 177-196
چکیده
کانت در نقد قوه حکم که سومین کتاب اصلی وی است تلاش دارد داوری زیباشناختی را به قوه حکم تأملی اختصاص داده و آن را از احکام معرفتی فاهمه عقل نظری در نقد اول و احکام اخلاقی عقل عملی در نقد دوم متمایز سازد. ... بیشترافلاطون و راولز: عدالت در فرد یا در جامعه؟
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 197-213
چکیده
مفهوم عدالت، آنگونه که در کتاب جمهوری آمده است، برای افلاطون، مفهومی انتزاعی و زاییدهی ذهن است که سقراط با استفاده از روش ماماییاش میکوشد تا آن را خلق کند. در واقع، افلاطون اگرچه بحث راجع به عدالت ... بیشترارتباط زبان و معنا در سنت فلسفهی تحلیلی با تأکید بر آراء ویتگنشتاین
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 215-236
چکیده
یکی از مشخصة های مهم فلسفة تحلیلی عبارت است از عطف توجه به زبان و کوشش برای بیرون کشیدن معانی و ظرایف نهفته در پس آن به منظور حل و یا منحل کردن مسائل فلسفی. هر سه پایه گذاران فلسفه تحلیلی، یعنی فرگه، راسل ... بیشترشناسنامه علمی شماره 16
دوره 9، شماره 16 ، اردیبهشت 1394، صفحه 0-0