Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری حکمت و فلسفه اسلامی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه و اخلاق، دانشگاه زنجان، ایران

چکیده

مفهوم­گرایی راه­حلی برای حل مشکلی است که افلاطون­گرایی برای خداباوری ایجاد می­کند. این دیدگاه که توسط آلوین پلانتینگا و گِرِگ ولتی، دو فیلسوف معاصر آمریکائی، ارائه شده است، معتقد به واقع­گرایی ناافلاطونی در مورد کیفیت وجودی قضایا، جهان­های ممکن و اعیان ریاضی است؛ یعنی این امور را گرچه موجود می‌داند، لکن برای آنها وجود انضمامی و نه انتزاعی قائل است و جهت تلائم با خداباوری، این امور را به مثابۀ اندیشه­های خداوند در نظر می‌گیرد. کریگ، فیلسوفِ خداباور معاصر آمریکائی، معتقد است این دیدگاه نمی­تواند به عنوان راه‌کاری مناسب در نظر گرفته شود؛ چراکه انضمامی انگاشتن اموری مثل اعیان ریاضی قابل پذیرش نیست؛ علاوه بر اینکه مفهوم­­گرایی در توجیه قضایای کاذب با مشکل مواجه است. همچنین مفهوم­گرایی مستلزم اتصاف خداوند به اندیشه­های سخیف است و در تقریر ولتی از مفهوم­گرایی، چالش افلاطون­گرایی همچنان به قوت خود باقی است. با بررسی که انجام شد به نظر می­رسد برخی از اشکالات کریگ به دیدگاه ولتی و پلانتینگا از مفهوم­گرایی وارد است. همچنین می­توان اشکال جدّی­تری به مفهوم­گرایی به تقریر ولتی و پلانتینگا وارد نمود. پلانتینگا و ولتی از علم شهودی غفلت نموده­اند و علم خداوند را به علم حصولی فروکاسته­اند؛ چرا که اگر علم خداوند به نحو شهودی در نظر گرفته شود، در عین قائل شدن به واقع­گرایی نسبت به اعیان ریاضی، قضایا و جهان­های ممکن، این امور به نحو بسیط در وجود حق حضور دارند؛ نه به نحو مفاهیم جداگانه.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Divine Conceptualism as a Response to Challenge of Platonism and Its Critique by Craig

نویسندگان [English]

  • Tayyebeh Shaddel 1
  • Hossein Atrak 2

1 PhD Candidate of Islamic Philosohy & Theology, Shahid Madani University of Azarbaijan, Iran

2 Associate Professor of Philosophy & Ethics Department, University of Zanjan, Iran

چکیده [English]

Divine Conceptualism is a solution to the problem that Platonism poses for theism. This view is put forward by Alvin Plantinga and Greg Welty, two contemporary American philosophers, argues for a Platonic realism about propositions, possible worlds, and mathematical abstract objects; That is, although it considers these abstract objects to exist, it considers them to be concrete and not abstract, and in order to reconcile with theism, it considers these objects as the thoughts of God. Craig, a contemporary American theist philosopher, argues that this view can not be considered a sutible solution; Because it is not acceptable to consider abstracts as mathematical objects as concrete; In addition, conceptualism has difficulty in justifying false propositions. Conceptualism also requires God's attribution to malicious thoughts, and in Welty's interpretation of conceptualism, the challenge of Platonism remains. Examining what has been done, it seems that some of Craig's objections to Welty and Plantinga's view of conceptualism are true. More serious objections of conceptualism can also be introduced into Welty and Plantinga's views. Plantinga and Welty have neglected intuitive(direct) Knowledge and reduced God's knowledge to acquired(indirect) knowledge; For if the knowledge of God is to be regarded intuitively, while at the same time realizing the realities of mathematics, propositions, and possible worlds, these objects are simply present in the existence of God; Not in the sense of separate concepts.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Divine Conceptualism
  • Platonism
  • Theism
  • abstracts objects
  • Realism.Craig
Augustine, St. (1982). Eighty-Three Different Questions, Translated by D. L. Mosher, Catholic University of America Press.
Balaguer, M. (1998). Platonism and Anti-PIatonism in Mathematics, Oxford University Press.
Craig W. (2017). God and Abstract Objects the Coherence of Theism: Aseity. Springer.
Craig, W. (2016). God Over All, Divine Aseity and the Challenge of Platonism, Oxford University Press.
Gould, P. M. & Richard B. D. (2014). Response to Greg Welty in: Beyond the Control of God? Six Views on the Problem of God and Abstract Objects, pp. 75-80. Bloomsbury.
Hasanzadeh Amoli, H. (2010). Uyun Masael Ul-Nafs and its in Commentation on Sharh ul-Uyun, translated by M. H. Naeiji, V.2, Qaem-e al-e Muhammad Publication. (In Persian).
Hasan­zadeh­ Amoli, H. (2014). Sharh Ul_ Uyun in Commentation on al_ Uyun, Boustan ketab (In Arabic).
Javadi Amoli, A. (2011). Rahiq Makhtoum (The Explication of Transcendent Philosophy), Part 6, Esra Publication Center. (In Persian).
Maham, S. (1995). Philosophy of Mathematics, Keyhan Andisheh, No. 55.
Morris, T. V. & Christopher M. (1986). Absolute Creation, American Philosophical Quarterly, 23(4), 353–362. http://www.jstor.org/stable/20014160.
New Testament. (2019). Translated by P. Sayyar, Ney Publication. (In Persian)
Nicomachus of Gerasa. (1927). Introduction to Arithmetic. Translated by M. L. D'Ooge; F. E. Robbins & L. Ch. Karpinski, Macmillan Co.
Pelbani. (2020). Abstract Objects: for and against, edited by J. L. Falguera & C. Martnez-Vidal, Springer.
Plantinga, A. (2003). Does God Have a Nature? Marquette University Press.
Plantinga, A. (1993). Warrant and Proper Function, Oxford University Press.
Quine, W. V. (1981). Theories and Things. Harvard University Press.
Runia, D. T. (2002). Philo of Alexandria, on the Creation of the Cosmos According to Moses (Philo of Alexandria Commentary Series, Brill Academic Publishers. Boston Koln.
 Van Inwagen, P. (2009). God and Other Uncreated Things. In Timpe, K. (Ed), Metaphysics and God: Essays in Honor of Eleonore Stump, pp. 3-20.
Welty, G. (2000). An Examination of Theistic Conceptual Realism as an Alternative to Theistic Activism, Thesis for the M. Phil. in Philosophical Theology, Oriel College,.
Welty, G. (2006). Theistic Conceptual Realism: The Case for Interpreting Abstract Objects as Divine Ideas. D.P hil. Thesis, University of Oxford.
Welty, G. (2014). Response to Critics in: Beyond the Control of God? Six Views on the Problem of God and Abstract Objects, pp. 81-96, Bloomsbury.
CAPTCHA Image