Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دکتری حکمت متعالیه، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران

چکیده

حس چشایی و بویایی از حواسی است که مورد توجه فیلسوفان اسلامی مانند ملاصدرا و دانشمندان علوم اعصاب بوده است. در فلسفه و علوم اعصاب چشایی و بویایی وسیله­ای برای درک بوها و مزه­ها است. در مورد چگونگی درک بو و مزه با نگاه به داده­ها و استدلال­های این علوم، این تبیین­ها مکمل همدیگر هستند. از دیدگاه علوم اعصاب محرک‌های شیمیایی در مراتب حس چشایی و بویایی فرآیند پیچیده­ای را در سیستم چشایی و بویایی پشت سر می‌گذارند که در نهایت منجر به ادراک بو و مزه می­شود. اما ملاصدرا تبیین علمای طبیعی از این حواس را مخدوش می‌داند و معتقد است که در این تعاریف علل اعدادی با علل فاعلی خلط گردیده است. صدرا معتقد است وقتی نفس از طریق بدن و تعلق به بدن با عالم طبیعت و خارج ارتباط برقرار کرد، صورتی مماثل با شی خارجی را در حیطه خود (نفس) انشاء می­کند. بر این اساس در این پژوهش به مقایسه دیدگاه علوم اعصاب و ملاصدرا در مورد ادراک چشایی و بویایی پرداخته می­شود. هم­چنین طبیعیات استفاده شده در نظریات ملاصدرا با استفاده از علوم نوین مورد بازبینی قرار می­گیرد. بدین ترتیب به نظر می­رسد با توجه به نظریات علوم اعصاب در زمینه­ انواع مزه­ها، باید تغییری در این زمینه در حکمت متعالیه انجام شود.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Senses of Taste and Smell from the Perspective of Transcendental Theosophy and Neuroscience

نویسنده [English]

  • zohreh Salahshour Sefisangi

PhD in Transcendent Theosophy, Ferdowsi University of Mashhad, Iran

چکیده [English]

The sense of taste and smell is one of the senses that has been considered by Islamic philosophers such as Mulla Sadra and neuroscientists. In philosophy and neuroscience, taste and smell are a means of understanding smells and tastes. On how to understand smell and taste by looking at the data and arguments of these sciences, these explanations complement each other. From the point of view of neuroscience, chemical stimuli undergo a complex process of taste and smell in the taste and smell system, which ultimately leads to the perception of smell and taste. But Mulla Sadra distorts the explanation of natural scholars of these senses and believes that in these definitions the underlying causes are confused with the active causes. Sadra believes that when the soul communicates with the natural world and outside through the body and belonging to the body, it creates a form similar to a foreign object in its realm (soul). Accordingly, this study compares the views of neuroscientists and Mulla Sadra on the perception of taste and smell. Also, the natures used in Mulla Sadra's theories are reviewed using modern sciences. Thus, it seems that according to the theories of neuroscience in the field of various tastes, a change must be made in this field in transcendent Theosophy.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Sense of Smell
  • Sense of Taste
  • Taste
  • Brain
  • Soul
Carlson, N. R. (1992). Foundations of Physiological Psychology. Allyn and Bacon
Carlson, N. R. (2000). Physiological Psychology. Translated by A. Arzi & et.al, Roshd. [In Persian]
Delpazir, J. (2019). A Glance at the Nature of Preparing Causes, Hikmat-E-Islami. 21, pp. 75-101. [In Persian]
Fayyaz Sabri, A. (2010). Knowledge and the Knower and the Known. 1ST Edition. Aruj Andisheh. [In Persian]
Frydenberg, J. & Gordon, S. (2016). Cognitive Sciences: An Introduction to the Study of the Mind. Translated by M. Oftadeh Hal & et al. Defense Industries Educational and Research Institute: Qaid Technology Leading Company. [In Persian]
Guyton, A. & John E. H. (2007). Textbook of Medical Physiology. Translated by G. A. Dehghan and et.al. Arjmand Publication. [In Persian]
Ibn Sīnā, Ḥ. (2000). Al-Najāt min al-gharq fī baḥr al-ḍilālāt. University of Tehran.
Ibn Sīnā, H. (1952). Ṭabīʿiyyāt dānishnāma ʿAlāʾī. Edited and annotated by M. Moein & S. M. Meshkat. Society for the National Heritage of Iran.
Ibn Sīnā. (1983). Al-Shifāʾ, al-ṭabīʿiyyāt, al-nafs. Edited by I. Madkur; G. Qanawati & S. Zayid. Library of Ayatollah Marʿashi.
Javadi Amoli, A. (2003). Rahiq-i Makhtum. Asra Publishing Center. [In Persian]
Joslyn, M. (2012). Methods in Food Analysis: Applied to Plant Products. Elsevier
Khodapanahi, M. K. (2004). Physiological Psychology. 2nd edition, Samt. [In Persian]
Mulla Sadra. (1981). Al-Ḥikmat al-mutaʿāliya fī l-asfār al-ʿaqliyyat al-arbaʿa. Beirut: Dar Iḥyaʾ al-Turath.
Mulla Sadra. (1982). Al-Shawāhid al-rubūbiyya fī l-manāhij al-sulūkiyya. Edited and annotated by J. Āshtiyānī. al-Markaz al-Jāmiʿī li-l-Nashr.
Razi, F. (1990). Mabahith al-mashriqiyya fi ‘ilm al-ilahiyyat wa-’l-tabi ‘iyyat. Bidar Publications.
Cordelia, A.; Running, B. A.; Craig, R. & Mattes, D. (2015). The Unique Taste of Fat. Chemical Senses. 40(7), 507-516.
Salahshur Sefidsangi, Z.; Elmi Sola, M.; Kohansal, A. & Moghimi, A. (2018). A Study on the Notion of "I" and Consciousness in Transcendental Theosophy & Neurology. Islamic Philosophical Doctrine. 23, pp. 71-91. [In Persian]
Searle. J. R. (1984). Minds. Brains and Programs. Harvard University Press.
Tabataba’I, M. H. (1993). Nahaya al-Hikma. Institute of Islamic Publications.
Tewksbury. J. J. Reagan. K. M.; Machnicki. N. J.; Carlo. T. A.; Haak. D. C.; Penaloza. A. L. C. & Levey. D. J. (2008). Evolutionary ecology of pungency in wild chilies. Proceedings of the National Academy of Sciences. 105(33), 11808–11811.
CAPTCHA Image