نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده
فلاسفه تعلیم و تربیت امروزه با این پرسش اساسی مواجهاند که چگونه میتوان از یک نظام فلسفه تعلیم و تربیت کارآمد سخن گفت و چگونه میتوان آن را از وضعیت بیعملی رخوتآمیزی که اکنون بدان گرفتار است نجات داد، تا این نظام بتواند نقش موثرتر و کارآمدتری در هدایت نظام تربیتی چنانکه از آن انتظار میرود، ایفا نماید. یکی از معضلاتی که باید در این ارتباط بدان اشاره نمود، کمتوجهی فلاسفه تعلیم و تربیت به تحولاتی است که در عصر حاضر و در عرصه فلسفهورزی و همچنین در عرصه فناوری در حال پدیدآیی است. این یک واقعیت است که امروزه فلسفهورزی بدون توجه به ملاحظات فناورانه آن و همچنین پرداختن به فناوری بدون توجه به ابعاد فلسفی آن (چنانکه در رویکرد سنتی به فلسفهورزی حاکم است)، منسوخ شده است. دیگر نه میتوان به تفلسف منتزع از واقعیات فناورانه پرداخت و نه به پژوهشهای فناورانه و بدون تامل پیرامون ملاحظات فلسفی آن. این مقاله در پی بررسی چرایی ضرورت اتخاذ رویکرد نوین در فلسفهورزی تربیتی است که غفلت از آن موجبات بیعملی فلسفه تعلیم و تربیت و دور ماندن از نقشآفرینیهای واقعی و اصیلی است که از فلسفه و فلاسفه تعلیم و تربیت در عصر حاضر انتظار میرود
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
To Prepare for New Approach to Philosophy of Education: the requirement of technological developments in this age
نویسنده [English]
- Seyyed Mahdi Sajjadi
Professor of Philosophy of Education Department, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
چکیده [English]
Philosophers of education today are faced with the basic question of how to speak of an efficient system of philosophy of education and how to save it from the stagnant state of inaction that it is currently in, so that this system can play a more effective role in guiding the educational system as it is expected. One of the problems that should be pointed out in this connection is the lack of attention given by philosophers of education to the developments in the current era in the field of philosophizing as well as developments emerging in the field of technology. It is a fact that today, philosophizing without considering its technological considerations, as well as dealing with technology without considering its philosophical dimensions (as is the rule in the traditional approach to philosophizing), is obsolete. It is no longer possible to deal with philosophy detached from technological realities, nor with technological researches without thinking about its philosophical considerations.
کلیدواژهها [English]
- Philosophy
- Education
- New Approach
- Technology
- Convergence of Philosophy and Technology
ارسال نظر در مورد این مقاله