نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه هنر، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران
2 استادیار گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
چکیده
این مقاله به صورت کیفی کاربرد تصویرگری در کتاب کودک را به عنوان میانجی دریافت عقلی و تفکر انتقادی معرفی میکند تا اهمیت آموزش فلسفهورزی به کمک تصویرگری را نشان دهد. آموزش فلسفی از طریق کتابهای تصویری، امکان رشد قوای شناختی کودکان را فراهم میآورد و کمک میکند آنها مطابق با نیازهای جامعهای که در آن زندگی میکنند فکر و عمل کنند. در مورد آموزش فلسفه به کودکان نظریهپردازانی همچون متیو لیپمن برنامههایی تدوین کردهاند که در سالهای اخیر، کاربرد نیز یافتهاند. در این نوشتار، علاوه بر شرح روش لیپمنی که بر متن ادبی تاکید دارد، امکانات آموزش از طریق تصویرگری بررسی میشود. روش گردآوریِ دادههای این پژوهش مبتنی بر اطلاعات برآمده از مطالعۀ کتابخانهای و جستوجوی اینترنتی است که ضمن تبیین ویژگیهای تصویرگری در آموزش فلسفه به کودکان، رابطۀ مفاهیم با تصاویر را به صورت انتخابی در دو اثر از سیلوراستاین و یک اثر از ولف ارلبروش توصیف و تحلیل میکند. یافتهها نشان میدهند ابهام اَشکال انتزاعی در آثار سیلور استاین و نیز تفسیرپذیریِ دلالتهای رنگ در اثر ارلبروش میتوانند امکان پرسشگری، تفکرورزی و متعاقب آن شناخت درونی و در نهایت، رشد فکری کودکان را فراهم آورند و آنها را برای خودشناسی، خودسازی و برای ساختن جامعهای بهتر آماده سازند. به این ترتیب، لازم است به تمام ابعاد و عناصر کتاب کودکان توجهی ویژه شود تا رابطهای مستقیم میان کتاب و کودک شکل بگیرد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Illustration as a Philosophy Training Tool for Children: analysis of image text in three works by Shell Silverstein and Wolf Erlbruch
نویسندگان [English]
- Firoozeh Sheibani Rezvani 1
- Maryam Bakhtiarian 2
1 Assistant Professor of Art Department, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran
2 Assistant Professor of Philosophy Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
چکیده [English]
This article qualitatively introduces the use of illustrations in children's books as a mediator of intellectual understanding and critical thinking. To show the importance of teaching philosophy with the help of illustration. A Philosophical teaching through picture books enables the development of children's cognitive abilities and it helps them to think and act according to the needs of the society in which they live. Regarding the teaching of philosophy to children, theorists such as Matthew Lipman have developed programs that have been used in recent years. In this article, in addition to the description of Lippmann's method, which emphasizes the literary text, the possibilities of teaching through illustration are examined. The data collection method of this research is based on the information obtained from the library study and internet search, which, while explaining the characteristics of imagery in teaching philosophy to children, selectively examines the relationship between concepts and images in two works by Silverstein and one by Wolff Erlbruch describes and analyzes. The findings show that the ambiguity of abstract forms in Silverstein's works, as well as the interpretability of color connotations in Erlbruch's works, can provide the possibility of questioning, thinking, and subsequently inner knowledge and, finally, the intellectual development of children and make them self-knowledge, self-improvement, and prepare a better society. In this way, it is necessary to pay special attention to all dimensions and elements of children's books so that a direct relationship between the book and the child is formed.
کلیدواژهها [English]
- illustration
- philosophy education
- Sheldon Silverstein
- Wolf Erlbruch
- philosophy for children
ارسال نظر در مورد این مقاله