Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه هنر، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران

2 استادیار گروه فلسفه، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

چکیده

این مقاله به ­صورت کیفی کاربرد تصویرگری در کتاب کودک را به ­عنوان میانجی دریافت عقلی و تفکر انتقادی معرفی می‌کند تا اهمیت آموزش فلسفه­‌ورزی به کمک تصویرگری را نشان دهد. آموزش فلسفی از طریق کتاب‌های تصویری، امکان رشد قوای شناختی کودکان را فراهم می­‌آورد و کمک می­‌کند آنها مطابق با نیازهای جامعه‌ای که در آن زندگی می­کنند فکر و عمل کنند. در مورد آموزش فلسفه به کودکان نظریه‌پردازانی همچون متیو لیپمن برنامه‌هایی تدوین کرده‌اند که در سال­های اخیر، کاربرد نیز یافته­‌اند. در این نوشتار، علاوه بر شرح روش لیپمنی که بر متن ادبی تاکید دارد، امکانات آموزش از طریق تصویر‌گری بررسی می‌­شود. روش گردآوریِ داده­‌های این پژوهش مبتنی بر اطلاعات برآمده از مطالعۀ کتابخانه‌ای و جست­وجوی اینترنتی است که ضمن تبیین ویژگی‌های تصویرگری در آموزش فلسفه به کودکان، رابطۀ مفاهیم با تصاویر را به­ صورت انتخابی در دو اثر از سیلوراستاین و یک اثر از ولف ارلبروش توصیف و تحلیل می‌کند. یافته‌ها نشان می‌دهند ابهام اَشکال انتزاعی در آثار سیلور استاین و نیز تفسیرپذیریِ دلالت‌های رنگ در اثر ارلبروش می­توانند امکان پرسش‌گری، تفکرورزی و متعاقب آن شناخت درونی و در نهایت، رشد فکری کودکان را فراهم آورند و آنها را برای خودشناسی، خودسازی و برای ساختن جامعه‌ای بهتر آماده سازند. به این ترتیب، لازم است به تمام ابعاد و عناصر کتاب کودکان توجهی ویژه شود تا رابطه­‌ای مستقیم میان کتاب و کودک شکل بگیرد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Illustration as a Philosophy Training Tool for Children: analysis of image text in three works by Shell Silverstein and Wolf Erlbruch

نویسندگان [English]

  • Firoozeh Sheibani Rezvani 1
  • Maryam Bakhtiarian 2

1 Assistant Professor of Art Department, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran

2 Assistant Professor of Philosophy Department, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.

چکیده [English]

This article qualitatively introduces the use of illustrations in children's books as a mediator of intellectual understanding and critical thinking. To show the importance of teaching philosophy with the help of illustration. A Philosophical teaching through picture books enables the development of children's cognitive abilities and it helps them to think and act according to the needs of the society in which they live. Regarding the teaching of philosophy to children, theorists such as Matthew Lipman have developed programs that have been used in recent years. In this article, in addition to the description of Lippmann's method, which emphasizes the literary text, the possibilities of teaching through illustration are examined. The data collection method of this research is based on the information obtained from the library study and internet search, which, while explaining the characteristics of imagery in teaching philosophy to children, selectively examines the relationship between concepts and images in two works by Silverstein and one by Wolff Erlbruch describes and analyzes. The findings show that the ambiguity of abstract forms in Silverstein's works, as well as the interpretability of color connotations in Erlbruch's works, can provide the possibility of questioning, thinking, and subsequently inner knowledge and, finally, the intellectual development of children and make them self-knowledge, self-improvement, and prepare a better society. In this way, it is necessary to pay special attention to all dimensions and elements of children's books so that a direct relationship between the book and the child is formed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • illustration
  • philosophy education
  • Sheldon Silverstein
  • Wolf Erlbruch
  • philosophy for children
اِ. دانیس. اندونیس. (1380). مبانی سواد بصری، ترجمه مسعود سپهر، تهران: انتشارات سروش.
اشکوری، کاظم سادات؛ سیلورستاین، شل. (1393). پاهای کثیف، ترجمه علیرضا برادران، ناشر: کتاب خورشید.
افلاطون. (1385). ضیافت، ترجمه محمدعلی فروغی و محمد ابراهیمی امینی‌فرد، تهران: انتشارات جامی.
ارلبروش، ولف. (1388). راز بزرگ، ترجمه مهرآفرین معظمی گودرزی، تهران: مرکز نشر صدا.
ایتن، جوهانز. (1367). کتاب رنگ، ترجمه محمدحسین حلیمی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
بوبر، مارتین. (1380). من و تو، ترجمۀ انگلیسی والتر کافمن، ترجمۀ فارسی ابوتراب سهراب و الهام عطاردی، تهران، نشر و پژوهش فرزان روز.
بووی، اندرو. (1388). زیبایی‌شناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه، ترجمۀ فریبرز مجیدی، تهران: فرهنگستان هنر.
دوره آثار افلاطون. (1367). جلد دوم، ترجمه محمدحسن لطفی؛ رضا کاویانی، تهران: شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
راجی، ملیحه. (1395). کند و کاوی در مبانی و خاستگاه‌های نظری - تربیتی فلسفه برای کودکان، تهران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سیلوراستاین، شل. (1395). در جستجوی قطعه گمشده و آشنایی قطعه گمشده با دایره بزرگ. ترجمه رضی هیرمندی، تهران: انتشارات هستان.
محمدی، محمدهادی؛ قایینی، زهره. (1394). تاریخ ادبیات کودکان ایران، جلد 9، تهران: نشر چیستا.
مولون، جانا. (1398). کودک فلسفی پرورش توان فکری و فلسفی کودکان. ترجمه مرتضی براتی، تهران: نشر لگا.
مهردادفر، مریم. (1390). تصویرسازی، تهران: انتشارات مارلیک.
ناجی، سعید؛ رسنانی، سعید. (1399). گفتگوهایی درباره تاریخ، مبانی نظری و نحوه اجرای برنامه فلسفه برای کودکان و نوجوانان «چشم‌اندازهای جهانی»، ترجمۀ حمیدرضا محمدی، تهران: نشر نی.
Adanis. Andonis. (1380), A primer of visual literacy. translated by Masoud Sepehr, Tehran: Soroush Publishing. (in persian)
Aprotosoaie-Iftimi, Ana-Maria. (2020). The Role of Arts in School Education, Review of Artistic Education, 20: 198-203. DOI: 10.2478/rae-2020-0024
Ashkouri, Kazem Al-Sadat and Silverstein, Shell, (1393), Dirty feet, translated by: Alireza Baradaran, published by Ketab Khorshid. (in persian)
Bowie, Andrew. (1388). Aesthetics and Subjectivity from Kant to Nietzsche, translated by Fariborz Majidi, Tehran: Farhangestan Honar. (in persian)
Buber, Martin. (1380). Me and You, English translation by Walter Kaufman, Persian translation by Abu Torab Sohrab and Elham Atardi, Tehran: Farzan Rooz publishing and research. (in persian)
Cantekin Elyağutu, Dilek. (2019). Importance of Art Education, Sakarya University. https://www.researchgate.net/publication/337245246_Importance_oF_Art_Education [25/7/2022]
Duffy, Cathy. (2005). 100 Top Picks for Homeschool Curriculum: Choosing the Right Currculum for Your Child’s Leevrning Style, Nashville, Tennessee, Published by B & H Publishing Group.

Erlbrosch, Wolf. (1388). The Big Secret, translated by: Mehr Afarin Moazzami Guderzi, Tehran: Seda Publishing Center. (in persian)

Ioannou, Savvas; Georgiou, Kypros; Ventista, Ourania Maria. (2017). Teaching Philosophy through Paintings: a museum workshop, Analytic Teaching and Philosophical Praxis, 38(1) https://www.researchgate.net/publication/321913251_Teaching_Philosophy_through_Paintings_A_Museum_Worksho [25/7/2022]
Itten, Johannes. (1367). The art of color: the subjective experience and objective rationale of color. translated by Mohammad Hossein Halimi, Tehran: Printing and Publishing Organization of the Ministry of Culture and Islamic Guidance. (in persian)
Kennedy, David. (2010). Philosophical Dialogue with Children: Essays on Theory and Practice, Lewiston, New York, The Edwin Mellen Press.
Matthews, Gareth. (2022). The Child’s Philosopher, Edited by Maughn Rollins Gregory Megan Jane Laverty, London and New York, Routledge.
Mehrdadfar, Maryam. (1390). Illustrations, Marlick Publishing. (in persian)
Mohammadi, Mohammad Hadi and Qaeeni, Zohre. (1394). History of Iranian Children's Literature, Volume 9, Tehran: chista Publishing. (in persian)
Molon, Jana. (1398). Philosophical child, developing children's intellectual and philosophical ability. Translated by Morteza Barati, Tehran: Lega Publishing. (in persian)
Naji, Saeed; Rasnani, Saeed. (2019). Conversations about history, theoretical foundations, and how to implement the philosophy program for children and teenagers, "Global Perspectives", translated by Hamid Reza Mohammadi, Tehran: Nei Publishing. (in persian)

Plato. (1385). The Symposium, translated by: Mohammad Ali Foroughi and Mohammad Ebrahimi Aminifard, Tehran: Jami Publishing. (in persian)

Raji, Malihe. (1395). Researching in the foundations and theoretical-educational origins of philosophy for children, Tehran: Research Institute of Humanities and Cultural Studies. (in persian)
Russell, Bertrand (1959). Problems of Philosophy, Oxford, England: Oxford University Press.
Silverstein, Shel. (1395). In search of the missing piece and acquaintance of the missing piece with the great circle. Translation: Razi Hirmandi, Tehran: Hastan Publishing House. (in persian)
The period of Plato's works. (1367). Vol. two, translated by Mohammad Hassan Lotfi and Reza Kaviani, Tehran: Kharazmi Publishing Company. (in persian)
Tursunmurotovich, Sobirov Sarvar. (2020). Importance of Illustrations for Perfection of Content of the Book, European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences, 8(4), Progressive Academic Publishing, UK. https://www.idpublications.org/wp-content/uploads/2020/04/Full-Paper-Importance-oF-Illustrations-for-Perception-of-Content-of-the-Book.pdf [2/8/2022]
CAPTCHA Image