نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسنده
استادیار گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشگاه شهید مطهری، تهران. ایران
چکیده
یکی از فلسفههای تعلیم و تربیت در مکتب پراگماتیسم رشد کرده است. پیرس مؤسس مکتب پراگماتیسم است. وی بهنحو صریح و مستقیم به فلسفة تعلیم و تربیت نپرداخته است، اما یکی از مبانی اصلی فلسفة او نظریة تحقیق است که در آن از شناخت و چگونگی شکلگیری عقیده براساس آن بحث میشود. عقایدی که عامل ایجاد اعمال و رفتارهای انسانی هستند. وی از چهار روش شکلگیری عقیده بحث میکند. از نظر او سه روش غیرقابلپذیرش است و تنها یک روش شایستگی دارد تا عقاید براساس آن شکل گیرد.
پرسش این مقاله این است که آیا میتوان میان آرای پیرس و نظریههای تعلیم و تربیت ارتباط برقرار کرد؟ اگر آری، آیا نتیجه این تطبیق همان است که پیرس به آن رسیده است؟
در تعلیم و تربیت درصددند افراد را طوری آموزش دهند که دارای عقایدی باشند که آنان را به سوی عمل صحیح سوق دهد. در این مقاله روشهای موردنظر پیرس را با نظریههای رایج در تعلیم و تربیت مطابقت داده و به این نتیجه رسیدهایم که علاوه بر روش مورد تأیید پیرس، از نظریههای دیگر هم میتوان به طور مفید بهره برد.
روش تحقیق در این مقاله، از سویی توصیفی ـ تحلیلی ـ تطبیقی و از سوی دیگر، کتابخانهای است.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Philosophy of Education in Peirce’s Pragmatist Thought
نویسنده [English]
- Atieh Zandieh
Assistant Professor of Islamic Philosophy and Wisdom Department, University of Shahid Motahari, Tehran, Iran
چکیده [English]
One of the philosophies of education has been developed in pragmatism. Peirce was the founder of the pragmatism. He did not directly address the philosophy of education; however, the theory of inquiry is one of the fundamental principles of his philosophy which discusses the cognition and fixation of belief based upon it.
The believes that cause human’s behaviors and actions. He argues four methods of the fixation of belief. In his view, three (out of the four) methods are not acceptable and only one method is appropriate for the fixation of belief.
This paper aims to understand if there is a link between Peirce’s ideas and the theories of education? If yes, whether this link is consistent with what Peirce found? The aim of the theory of education is training people to fixate believes leading to right actions.
The research method applied in this study is on one hand, a descriptive-analytical-comparative, and on the other hand, a desk study.
This paper compared Peirce’s methods with common theories of education and found that we can benefit from other theories, in addition to Peirce’s methods.
کلیدواژهها [English]
- methods of fixation of the belief
- Peirce
- pragmatism
- theories of education
- theory of inquiry
ارسال نظر در مورد این مقاله