Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

استادیار گروه فلسفه، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

چکیده

این مقاله تلاش کرده است تا از طریق ایده هایدگری دانشگاه، نزاعی را بر سر دانشگاه صورت‌بندی کند و به بحث بگذارد که می‌توان آن را نزاع اشپینگلری/ وبری خواند. اشپینگلری که به تعلیم یک ملت و تربیت یک رهبر معنوی، فرا می‌خواند و وبری که دانشگاهیان را از پاسخ‌های پیامبرانه بر حذر می‌دارد و دعوت به اندیشیدن علمی، در یک سنت بی‌اندازه سخت­گیر آکادمیک می‌کند. مقاله تحلیل ایده دانشگاه نزد هایدگر را در بستر تأملات هایدگر بر روی دانشگاه، قبل و بعد از خطابه ریاست، یعنی «حق تنفیذ حکم دانشگاه»، قرار داده است و برای اینکه در پایان نتیجه‌ای فراسوی نزاع اشپینگلری/ وبری بگیرد، به دریدا ارجاع داده و تلاش کرده است ایده سومی را صورت بندی کند که ضمن اینکه «مسئولیت»، نقش کانونی در آن ایفاء کند، ولی این «مسئولیت»، ناظر بر انگاره‌ها و اهداف ایدئولوژیکی خاصی نباشد که منجر به سیطره دیکتاتوری بر دانشگاه و سیاسی شدن علوم می‌شود. مقاله تصریح کرده است که گرچه در مخالفت هایدگر با «آزادی آکادمیک پر قیل و قال دانشگاه‌های آلمانی» تردیدی وجود ندارد، اما مبانی فلسفی این مخالفت، پیچیده، چند سویه و مبهم است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Heideggerian Idea of University: The Basics of Heidegger’s Qualms with Academic Freedom

نویسنده [English]

  • Hossein Mesbahian

Assistant Professor of Philosophy Department, University of Tehran, Tehran, Iran.

چکیده [English]

By way of a Heideggerian account of the university, this article seeks to formulate and develop a conflict been two schools of thought—one Spengler, the other Weber—on the roles and responsibilities of academia. While Spengler emphasizes the need for the education of a nation through a spiritually cultivated leader, Weber views the university as a site of rigorous scientific methodology. This article situates Heidegger’s reaction to these thinkers both before and after his Rectorate Address at the University of Freiburg. By 1937, Heidegger claims that the university has come to an end—a reality that is neither unfortunate nor delightful, but a necessity. This article ultimately seeks to go beyond the Spengler-Weber debate and in this regard makes reference to the Derridian account of the university. In particular, this article asserts a notion of the university that is founded upon responsibility—but one that cannot be absorbed into a particular ideology.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Heidegger
  • idea of university
  • education
  • Rectorate Address
  • end of university
مصباحیان، حسین. (1387). اخلاق مسئولیت و آموزش امید: ماهیت و روش آموزش فلسفه از نگاه دریدا و فریر، فصلنامه فلسفه، دانشگاه تهران، 36(188): 125-109.
مصباحیان، حسین. (1388). دانشگاه: از تاریخ تا فلسفه؛ در ضرورت تحلیل تاریخی نهاد و بازاندیشی فلسفی ایده دانشگاه در متن جهانی، تاریخ‌نگری و تاریخ‌نگاری، فصلنامه علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا (س)، 19(76): 158-123.
مصباحیان، حسین. (1399). درآمدی پدیدارشناختی بر بحران کووید۱۹ با تاکید بر موقعیت‌های مرزی، نشریه پژوهش‌های فلسفی، دانشگاه تبریز، 14(31): 331-305.
Babich, Babette. (2017). On Heidegger on education and questioning. Articles and Chapters in Academic Book Collections. 75: 1-13.
Barnett, Ronald, and Søren SE Bengtsen. (2018). Introduction: Considering the thinking university. in The thinking university, 1-12. Springer.
d'Agnese, Vasco. (2019). Dewey, Heidegger, and the future of education: beyondness and becoming: Springer.
Derrida, Jacques. (2022). 4. The University Without Condition. in Without Alibi, 202-237. Stanford University Press.
Gadamer, Hans-Georg; Dieter Misgeld; and Graeme Nicholson. (1992). Hans-Georg Gadamer on Education,Poetry, and History: Applied Hermeneutics: Albany: The State University of New York Press.
Gibbs, Paul. (2020). Martin Heidegger (1889–1976): Higher Education as Thinking. in Philosophers on the University, 123-135. Springer.
Habermas, Jürgen. (1977). Martin Heidegger: on the Publication of Lectures from the Year 1935. Graduate Faculty Philosophy Journal 6(2): 155-180.
Heidegger, Martin. (1968). What is called thinking? Translated by J. G. Gray: Harper & Row.
Heidegger, Martin. (1984). The metaphysical foundations of logic: Indiana University Press.
Heidegger, Martin. (1985). The self-assertion of the German University. The review of metaphysics: 467-502.
Heidegger, Martin. (1993). The Heidegger Controversy: A Critical Reader, ed. R. Wolin. Cambridge Mass.: MIT Press.
Heidegger, Martin. (1996). Being and Time, Albany: State University of New York Press.
Heidegger, Martin. (1998). Phenomenology and Theology, in Pathmarks: Cambridge University Press.
Heidegger, Martin. (2007). Becoming Heidegger: on the trail of his early occasional writings, 1910-1927: Northwestern University Press.
Heidegger, Martin. (2008). Ontology—The hermeneutics of facticity.
Husserl, Edmund. (2002). Philosophy as rigorous science. New yearbook for phenomenology and phenomenological philosophy, 2: 249-295.
Jung, Hwa Yol. (1982). Phenomenology As A Critique of Public Affairs Education. Southern Review of Public Administration: 175-187.
Kant, Immanuel. (1992). The Conflict of the Faculties, trans. Mary J. Gregor, Lincoln: University of Nebraska Press.
Löwith, Karl. (1988). My last meeting with Heidegger in Rome, 1936. New German Critique, 45: 115-116.
Löwith, Karl. (1994). My Life in Germany Before and After 1933: A Report, Edited and trans. Elisabeth King: Champaign: University of Illinois Press.
Mesbahian, Hossein. (2008). Ethics of Responsibility and Learning Hope: The Nature and Method of Teaching Philisophy from Derrida and Freire. Journal of Philosophy, University of Tehran, 36(188): 109-125. (in persian)
Mesbahian, Hossein. (2009). The University, from History to Philosophy, Historical Perspective and Historiography. Journal of Humanities, Al-Zahra University, 9(1): 123-158. (in persian)
Mesbahian, Hossein. (2020). A phenomenological encounter with the Covid 19 crisis focused on boundary situations. Journal of Philosophical Investigations, 14(31): 305-331. (in persian)
Mesbahian, Hossein. (2021). Recognition to Come: towards a Deconstructive Encounter with Iranian Identity in a Globalized World. Religions, 12(1): 52.
Milchman, Alan; Alan Rosenberg. (1997). Martin Heidegger and the university as a site for the transformation of human existence. The Review of politics, 59(1):75-96.
Nietzsche, Friedrich Wilhelm; Oscar Levy. (1909). The Complete Works of Friedrich Nietzsche: on the future of our educational institutions; Homer and classical philology; translated. by J. M. Kennedy. Vol. 3: TN Foulis.
Peters, Michael A. (2009). Heidegger, phenomenology, education. Educational Philosophy and Theory 41(1):1-6.
Richardson, John. (2012). Heidegger: Routledge.
Richardson, William J. (1974). Heidegger: Through phenomenology to thought: Martinus Nijhoff The Hague.
Safranski, Rüdiger. (1998). Martin Heidegger: Between good and evil: Harvard University Press.
Sinclair, Mark. (2013). Heidegger, von Humboldt and the idea of the university. Intellectual History Review 23 (4): 499-515.
Sosnowska, Paulina. (2019). Hannah Arendt and Martin Heidegger: Philosophy, Modernity, and Education: Rowman & Littlefield.
Spengler, Oswald. (1991). The decline of the West: Oxford University Press, USA.
Stassen, Manfred. (2003). Martin Heidegger: Philosophical and political writings. Vol. 76: A. & C. Black.
Thomson, Iain. (2001). Heidegger on ontological education, or: How we become what we are. Inquiry 44(3): 243-268.
Thomson, Iain. (2003). Heidegger and the Politics of the University. Journal of the History of Philosophy, 41(4): 515-542.
Thomson, Iain. (2005). Heidegger on ontotheology: Technology and the politics of education: Cambridge University Press.
Weber, Max. (1946). From Max Weber: Essays in Sociology, trans. and ed. H. H. Gerth and C. Wright Mills. New York: Oxford UP; abbr. GM.
CAPTCHA Image