نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان، ایران
2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تبریز، ایران.
3 کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد عجبشیر، دانشگاه آزاد اسلامی، عجبشیر، ایران
چکیده
هدف: هدف این پژوهش بررسی زمینههای استیلای شبه پرسشگری بجای پرسشگری در تعلیم و تربیت با استناد به هرمنوتیک فلسفی هانس گئورگ گادامر میباشد.
روش پژوهش: روش تحقیق در این مقاله تحلیلی استنتاجی از نوع پژوهشهای کیفی است.
یافتهها: محور اندیشه هانس گئورک گادامر در کتاب "حقیقت و روش" رخداد فهم میباشد. در نگاه گادامر روشمندی و قابل پیشبینی بودن فهم چالش مهمی برای پرسشگری در معنای فلسفی آن است. زیرا فهم در فرایند بیانتها، غیر روشمند، و در بستر تعاملات تاملی، رخ میدهد بدون اینکه تحت تاثیر مهار "من" یا "غیر" باشد. در این اندیشه پرسش و فهم، به هم گره خورده و در هم تنیده هستند. فهم قابلیت شناخت یا قوه ادراک نیست، بلکه گشودگی سرشارِ در_جهان_هستن است که باعث میشود دازاین روشن شده باشد، نه به این معنا که هستنده دیگری او را روشن کرده است، بلکه به این معنا که خودش روشنگاه (روشنگر) است. با این اوصاف وقتی نظام آموزشی با مبانی علم (در معنای ساینس)، و ایدئولوژی (دارای مانیفست لایتغیر) شکل گیرد، چون ادعای درک غایت حقیقت را دارد، تفکر در مهار علم و ایدوئولوژی، قرار میگیرد و شبه پرسشگری بر پرسشهای بنیادین، استیلا مییابد؛ در نتیجه رد و تایید فرضیهها، یا ادعای فهم غایت حقیقت از سوی ایدئولوژی، با ماهیت پرسشگری فاصله دارد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
The Domination of Quasi-Questioning instead of Questioning in Education Systems Citing the Thought of Hans Georg Gadamer
نویسندگان [English]
- Masoud Khanjarkhani 1
- Rasul Rezaei 2
- Maryam Tayeri 3
- Ruhullah Bagheri Majd 1
1 Assistant Professor of Educational Sciences Department, University of Sistan and Baluchistan, Zahedan, Iran
2 Assistant Professor of Educational Sciences Department, Farhangian University, Tabriz, Iran.
3 MA in Educational Psychology, Ajabshir Branch, Islamic Azad University, Ajabshir, Iran
چکیده [English]
The purpose of this study is to investigate the contexts of quasi-questioning domination instead of questioning by quoting the philosophical hermeneutical thought of Hans Georg Gadamer. The method of inferential analytical research is qualitative research. The focus of Hans-Georg Gadamer's thought in The Truth and Method is the event of understanding In Gadamer's view, methodical and predictable understanding is an important challenge for questioning in its philosophical sense. Because understanding is constantly occurring in the endless process, and in the context of reflective interactions, without being affected by the control of the "I" or the "thou". In fact, questions and understandings are intertwined and intertwined. Understanding is not the ability to know or the power of perception, rather, it is the abundant openness in the_world that makes Dasein enlightened, not in the sense that another being has enlightened him, but in the sense that he himself is enlightened. While educational systems are formed with the foundations of science (in the sense of science), and ideology (with an unchangeable manifesto), because they claim to understand the end of truth, thinking rests on science and ideology, and quasi-questioning on fundamental questions. He conquers. In fact, the rejection or confirmation of hypotheses, or the claim that ideology understands the end of truth, is far from the nature of questioning.
کلیدواژهها [English]
- questionalism
- questionnaire
- education
- Hans Georg Gadamer
ارسال نظر در مورد این مقاله