نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی، ارومیه، ایران.
2 دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خوی، خوی، ایران
3 دانش آموخته کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاد اسلامی، ارومیه، ایران.
4 مربی گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید رجایی، ارومیه، ایران.
چکیده
هدف: اصطلاح «فلسفه برای کودکان» به دنبال بیرون کشیدن فلسفه از وضعیت انتزاعی و آوردن آن به جامعه است. درعینحال میخواهد رویکرد جدیدی بهنظام آموزشی ارائه دهد تا مشکلات و ضعفهای اساسی نظام آموزشی را که مدتها پیش غیرقابلدرمان به نظر میرسید، حل کند. بر این اساس هدف پژوهش حاضر ارائه رویکردها و روشهای آموزش تفکر فلسفی به کودکان میباشد.
روش پژوهش: روش پژوهش حاضر بهصورت توصیفی - تحلیلی بوده و بر اساس مرور مقالات و منابع قبلی، مهمترین رویکردها و روشهای آموزش تفکر فلسفی به کودکان ارائه گردیدند.
یافتهها: بر اساس پژوهش حاضر مهمترین رویکردها و روشهای آموزش تفکر فلسفی به کودکان از قبیل فلسفه در مقام آموزش آرای فلاسفه، فلسفه در مقام فلسفیدن، رویکرد حذفی، رویکرد انفعالی جذبی، رویکرد بومیسازی برنامه، رویکرد انتگرال به برنامه فلسفه برای کودکان (بهعنوان رویکردهای آموزش فلسفه به کودکان) و قصه و داستان، روش بازی، کتابهای درسی و غیردرسی، فیلمها و انیمیشنهای آموزشی، روش جدال و مناظره، یادگیری مشاهده و تحلیل مشاهده، روش اکتشافی، پرسش و پاسخ (در قالب روشهای آموزش فلسفه به کودکان) میباشند.
نتیجهگیری: بر اساس مباحث مطرح شده در پژوهش حاضر نظامهای تربیتی جوامع بهعنوان نهادهایی که وظیفه خلق و پرورش انسان در مفهوم واقعی آن را بر عهده دارند، باید نوع نگرش خود به انسان به طور عام و کودک به طور خاص را متحول کنند. نظامهای تربیتی باید درصدد باشند تا از این پس بهجای تربیت مصرفکنندگان دانش، قدرت تولید دانش و قابلیت پژوهش و تفکر را در افراد پرورش دهند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Approaches and methods of teaching philosophical thinking to children
نویسندگان [English]
- Zeinolabedin Darvishi 1
- Ali Akbar Mohtadi 2
- Bagher Yousefzadeh 3
- Farshid Ashrafi Salimkandi 4
1 Assistant Professor of Educational Sciences Department, Farhangian University, Shahid Rajaei Campus, Urmia, Iran
2 Islamic Azad University, Khoi branch, Khoi, Iran.
3 M.A. of Psychology of Exceptional Children, Urmia Branch, Islamic Azad University, Urmia, Iran.
4 Instructor of Educational Sciences Department, Farhangian University, Shahid Rajaei Campus, Urmia, Iran.
چکیده [English]
Childhood race has a special role and importance during human life. The bred of the child's heart and mind is clean and free of any kind of writing and preoccupation; Therefore, during this period it is possible to start teaching different sciences and techniques for the child; Because any knowledge and skill will easily sit on the bred of his heart and mind. The term "philosophy for children" seeks to extract philosophy out of its abstract state and bring it to society. At the same time, wants to present a new approach for the educational system to solve the basic problems and weaknesses of the educational organization that seemed incurable a long time ago. Therefore, the aim of the present study is the present Approaches and methods of teaching philosophical thinking to children. The present research method is descriptive-analytical and based on the review of previous articles and sources, The most important approaches and methods of teaching philosophical thinking to children, such as Philosophy in the position of teaching the opinions of philosophers, Philosophy in the situation of philosophizing, elimination approach, reactive absorption approach, Localization of Program approach, Integral approach to the philosophy program for children (as approaches to teaching philosophy to children) and fiction and stories, play method, textbooks and non-textbooks, educational films and animations, controversy and debate method, observation learning and observation analysis, exploratory method, question and answer (in the form of philosophy teaching methods to children) were presented. Also, at the end, a conclusion was made from the discussed topics.
کلیدواژهها [English]
- approaches and methods
- teaching philosophy
- children. Philosophical Thinking
ارسال نظر در مورد این مقاله