Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران

2 استادیار گروه فلسفه، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران

3 استادیار گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران

چکیده

نوشتار حاضر به دنبال بررسی الگوی تدریسِ مارتین هیدگر، به‌عنوان یکی از مؤثرترین فیلسوفان اگزیستانسِ قرن بیستم است. هیدگر، فرآیند تدریس را منادی به «مجالِ یادگیری‌دادن» تعریف می‌کند و آموختنِ چگونگی این مجال‌دهی توسط آموزگار را امری ضروری و در عین حال دشوار می‌داند. از این روی در این نوشتار با تمرکز بر تعریف فوق، پس از بیانِ بایسته‌های امرِ تدریس و ایضاحِ مفهوم یادگیری در اندیشه هیدگر، به تحلیل و واکاوی چگونگی مجال‌دادن و بررسی ابعاد و مراحل آن با توجه به الگوی تدریس هیدگر خواهیم پرداخت. با مطالعه و بررسی آثار مختلف هیدگر به‌ویژه بررسی پدیداری الگوی تدریس وی در این نوشتار مشاهده خواهیم کرد که: اولاً، او در نظام فکری و تعلیمی خود تلاش نموده تا تعریف جدیدی از امر تدریس و یادگیری ارائه دهد که از سنت فکری زمانة او کاملاً جدا و بیگانه و در عین حال هماهنگ با اندیشه خودِ اوست. ثانیاً، او تدریس را دارای ابعاد و مراحلِ پدیداریِ مختلفی می‌داند که غفلت از آن‌ها موجب عقیم گشتن فرآیند تعلیم خواهد شد. از میان این ابعاد و مراحل مختلف، در این پژوهش مباحث ذیل مورد توجه قرار گرفته است: فرآیند تعاملی یادگیری، موضوع مورد اهتمام، مواجهه وجودی، ایجاد اشتیاق، گوش‌سپاری، خروج از قلمرو مأنوس، پرسشگری و جهش.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating How to Learn and Analyzing Its Steps and Dimensions in Heidegger's Teaching Model

نویسندگان [English]

  • Seyyed Ziya-addin Miri 1
  • Hassan Mehrnia 2
  • Ali Latifi 3

1 MA. Student of Philosophy, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

2 Assistant professor of Philosophy Department, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran

3 Assistant Professor of Educational Sciences Department, Seminary and University Research Institute, Qom, Iran

چکیده [English]

The present article studies the teaching model of Martin Heidegger, as one of the most effective existential philosophers of the 20th century. Heidegger defines the teaching process as a herald of "giving opportunity for learning" and considers it necessary and at the same time difficult for the teacher to learn how to give this opportunity. Therefore, in this article, focusing on the above definition, after stating the requirements of teaching and clarifying the concept of learning in Heidegger's thought, we will analyze how to allow and examine its dimensions and stages according to Heidegger's teaching model. By studying and examining Heidegger's various works, especially the phenomenal examination of his teaching model, we will see in this article that: First, in his intellectual and educational system, he tried to provide a new definition of teaching and learning, which is completely separate from the intellectual tradition of his time and it is alien and at the same time in harmony with his own thought. Secondly, he considers teaching to have different dimensions and phenomenal stages, neglecting which will make the teaching process sterile. Among these different dimensions and stages, the following topics have been considered in this research: the interactive process of learning, the topic of interest, existential encounter, creating enthusiasm, listening, leaving the familiar territory, questioning and leaping.

کلیدواژه‌ها [English]

  • education
  • teaching
  • opportunity to learn
  • Heidegger
  • learning
ابوترابی، رزیتا. (1393). نیم‌رخ کلاس درس از دیدگاه هیدگر با تاکید بر اگزیستانسیال­های دازاین: بررسی و نقد. پایان‌نامه درجه دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد.
اردبیلی، محمد مهدی. (1399). بیلدونگ، ریشه‌ها، کارکردها و دلالت‌ها. نشریه متافیزیک، 12(29): 1-13.
حیدری، احمدعلی و حاتمیان، علی. (1399). چیستی و جایگاه پرسش در آثار هیدگر متقدم. دو فصلنامه فلسفی شناخت، پژوهشنامه علوم انسانی، 1(82): 119-134.
عسکری‌زاده، فلورا؛ میری، سید جواد. (1396). تأملاتی در تعلیم و تربیت، بر اساس آموزه‌های هیدگر در هستی و زمان تعلیم و تربیت تیمارخواهانه. دو فصلنامه علمی غرب‌شناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، 8(1)، 55-76.
فیگال‌، کونتر.‌ (1394). درآمدی بر هایدگر. ترجمة شهرام باقری. تهران: انتشارات حکمت.
مهرنیا، حسن؛ مرتضی عینی. (1388). گادامر و نخستین فیلسوفان یونان: رویکرد هرمونوتیکی به سرآغاز فلسفه. قم: انتشارات نصایح.
هیدگر، مارتین. (a1388). چه باشد آنچه خوانندش تفکر؟. ترجمه سیاوش جمادی، تهران: انتشارات ققنوس.
هیدگر، مارتین. (b1388). هستی و زمان. ترجمه سیاوش جمادی، تهران: انتشارات ققنوس.
هیدگر، مارتین. (1377). پرسش از تکنولوژی در کتاب فلسفه تکنولوژی، ترجمه شاپور اعتماد، تهران: نشر مرکز.
هیدگر، مارتین. (1381). شعر زبان و اندیشه رهایی. ترجمه عباس منوچهری. تهران: انتشارات مولی.
هیدگر، مارتین. (1377). مطالعة آکادمیک زندگی در عالم، سخنرانی هایدگر به روایت مارکوزه. ترجمه مهدی صادقی، نامه فلسفه. دفتر پژوهش‌های فرهنگی.
Abutorabi, Rozita. (2014). The classroom profile on Heidegger’s view due to Dasein’s existentials: studying and analyzing. PhD Thesis. Ferdowsi University, Mashhad. (in Persian)
Ardebili, Mohammad Mahdi. (2020). Bildung, roots, functions and implications, Journal of Metaphysics, 12(29): 1-13 (in Persian)
Arendt, Hanna. (1971). Martin Heidegger at eighty (A. Hofstadter, Trans.): The New York Review of Books, 17(6): 50-54. Retrieved from http://www.nybooks.com
Askarizadeh, Felora; Miri Seyyed Javad. (2017). Thoughts on education, on being and time, Journal of Occidental Studies, 8(1): 55-76 (in Persian)
Babich, Babette. (2017). On Heidegger on Education and Questioning: Articles and Chapters in Academic Book Collections. 75.
Beistegui, Miguel de. (2005). The new Heidegger: London: Continuum.
Biemel, Walter. (1976). Martin Heidegger: An illustrated study (J. L. Mehta, Trans.): New York, NY: Harcourt Brace Jovanovich.
Bonnett, Michael. (2002). Education as a Form of the Poetic:A HeideggerianApproach to Learning and theTeacher–Pupil Relationship: Maryland: Rowman & Littlefield Publishers.
Ehrmantraught, Michael. (2010). Heidegger's Philosophic Pedagogy: London: Continuum International Publishing.
Ehrmatraut, Michael. (2012). Heidegger’s philosophic pedagogy. Educational Philosophy and Theory. Vol. 44, No. 5.
Figal, Gunter. (1394). An introduction to Heidegger (The Heidegger reader), translated by Shahram Bagheri, Tehran: Hekmat Press. (in Persian).
Gadamer, Hans-Georg. (1985). Philosophical Apprenticeships (R. R. Sullivan, Trans.), Cambridge, MA: MIT Press.
Heiddeger , Martin. (2000). Introduction to Metaphysics: Yale University Press.
Heiddeger , Martin. (2005). Introduction to Phenomenological Research: Bloomington and Indianapolis: Indiana Press University.
Heiddeger, Martin. (1999). Ontology- the Facticity of Hermeneutics: Indiana: Indiana University Press.
Heidegger, Martin. (1998). A Question Concerning Technology in Philosophy of Technology, translated by Shapoor Etemad. Tehran: Markaz Press. (in Persian).
Heidegger, Martin. (1998). An Academic Study of Living in the World, translated by Mahdi Sadeghi, Tehran: Letter of philosophy affiliated with Iran cultural studies. (in Persian).
Heidegger, Martin. (2002). language Poetry Thought, translated by Abbas manuchehri. Tehran: Mulla Press (in Persian).
Heidegger, Martin. (1388a). What Is Called Thinking, translated by Siavash Jamadi. Tehran: Quqnus Press (in Persian).
Heidegger, Martin. (1388b). Being and time, translated by Siavash Jamadi. Tehran: Quqnus Press. (in Persian).
Heidegger, Martin. (1971). On the way to language (P. D. Hertz, Trans.), San Francisco: Harper and Row.
Heidegger, Martin. (1977). The question concerning technology, (trans: Lovitt, W.): New York: Harper & Row.
Heidegger, Martin. (1979/ 1985). History of the Concept of Time, trans: T. Kisiel, Bloomington, IN, Indiana University Press.
Heidegger, Martin. (1998). Traditional language and technological language, (W. Gregory, Trans.): Journal of Philosophical Research, 23: 129-145.
Heydari, Ahmad Ali; Hatamian, Ali. (2020). The Nature and the Role of Question in Heidegger ’s early thought, Journal of Recognition, 1(82): 119-134. (in Persian).
 Inwood, Michael (1999). A Heidegger dictionary: Blackwell philosophers dictionaries: Oxford, UK.
Mehrnia, Hassan; Eini, Morteza. (1388). Gadamer and Early Greek philosophers, Qom: Nasayeh Press. (in Persian).
Nordenbo, Sven Erik, (2002). Bildung and the Thinking of Bildung. Journal of Philosophy of Education, 36(3): 1-2.
Riley, Dawn C. (2011). Heidegger teaching: an analysis and interpretation of pedagogy. Educational Philosophy and Theory. 43(8).
Sembera, Richard (2008). Rephrasing Heidegger: A Companion to 'Being and Time. Can, On, Ottawa: University of Ottawa Press.
Thomson, Iain. (2016). Rethinking education after Heidegger: Teachinglearning as ontological response-ability. Educational Philosophy and Theory, 846-861.
Wolin, Richard (ed.) (1993). The Heidegger Controversy: A critical reader: Cambridge: MA, MIT Press.
CAPTCHA Image