نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه، دانشکدگان فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
2 استادیار گروه فلسفه، دانشکدگان فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران
3 استادیار گروه علوم تربیتی، پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم، ایران
چکیده
نوشتار حاضر به دنبال بررسی الگوی تدریسِ مارتین هیدگر، بهعنوان یکی از مؤثرترین فیلسوفان اگزیستانسِ قرن بیستم است. هیدگر، فرآیند تدریس را منادی به «مجالِ یادگیریدادن» تعریف میکند و آموختنِ چگونگی این مجالدهی توسط آموزگار را امری ضروری و در عین حال دشوار میداند. از این روی در این نوشتار با تمرکز بر تعریف فوق، پس از بیانِ بایستههای امرِ تدریس و ایضاحِ مفهوم یادگیری در اندیشه هیدگر، به تحلیل و واکاوی چگونگی مجالدادن و بررسی ابعاد و مراحل آن با توجه به الگوی تدریس هیدگر خواهیم پرداخت. با مطالعه و بررسی آثار مختلف هیدگر بهویژه بررسی پدیداری الگوی تدریس وی در این نوشتار مشاهده خواهیم کرد که: اولاً، او در نظام فکری و تعلیمی خود تلاش نموده تا تعریف جدیدی از امر تدریس و یادگیری ارائه دهد که از سنت فکری زمانة او کاملاً جدا و بیگانه و در عین حال هماهنگ با اندیشه خودِ اوست. ثانیاً، او تدریس را دارای ابعاد و مراحلِ پدیداریِ مختلفی میداند که غفلت از آنها موجب عقیم گشتن فرآیند تعلیم خواهد شد. از میان این ابعاد و مراحل مختلف، در این پژوهش مباحث ذیل مورد توجه قرار گرفته است: فرآیند تعاملی یادگیری، موضوع مورد اهتمام، مواجهه وجودی، ایجاد اشتیاق، گوشسپاری، خروج از قلمرو مأنوس، پرسشگری و جهش.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Investigating How to Learn and Analyzing Its Steps and Dimensions in Heidegger's Teaching Model
نویسندگان [English]
- Seyyed Ziya-addin Miri 1
- Hassan Mehrnia 2
- Ali Latifi 3
1 MA. Student of Philosophy, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
2 Assistant professor of Philosophy Department, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran
3 Assistant Professor of Educational Sciences Department, Seminary and University Research Institute, Qom, Iran
چکیده [English]
The present article studies the teaching model of Martin Heidegger, as one of the most effective existential philosophers of the 20th century. Heidegger defines the teaching process as a herald of "giving opportunity for learning" and considers it necessary and at the same time difficult for the teacher to learn how to give this opportunity. Therefore, in this article, focusing on the above definition, after stating the requirements of teaching and clarifying the concept of learning in Heidegger's thought, we will analyze how to allow and examine its dimensions and stages according to Heidegger's teaching model. By studying and examining Heidegger's various works, especially the phenomenal examination of his teaching model, we will see in this article that: First, in his intellectual and educational system, he tried to provide a new definition of teaching and learning, which is completely separate from the intellectual tradition of his time and it is alien and at the same time in harmony with his own thought. Secondly, he considers teaching to have different dimensions and phenomenal stages, neglecting which will make the teaching process sterile. Among these different dimensions and stages, the following topics have been considered in this research: the interactive process of learning, the topic of interest, existential encounter, creating enthusiasm, listening, leaving the familiar territory, questioning and leaping.
کلیدواژهها [English]
- education
- teaching
- opportunity to learn
- Heidegger
- learning
ارسال نظر در مورد این مقاله