Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

2 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فرانسه، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.

چکیده

توماس دو کُنَنک، فیلسوف کانادایی معاصر است که تاکنون کتاب و رسالات بسیاری چاپ کرده و تحقیقات زیادی در زمینه فلسفه و آموزش انجام داده است. آنچه برای توماس دو کُنَنک اهمیت دارد حفظ کرامت انسانی در هر زمینه و جایگاهی است. به عقیده او آنچه اهمیت دارد، بیش از هرچیز حفظ ارزش انسان در هر حیطه‌ای از پزشکی و اقتصاد و سیاست تا تعلیم و تربیت است. فیلسوفان و ادیبان دیگری مانند ارسطو، افلاطون، هگل، دو سنت اگزوپری و شکسپیر از راهنمایان دو کننک در شکل‌گیری و انتشار عقاید فلسفی او هستند. او همچنین به تحقیق در درک فلسفه آموزش و تعلیم و تربیت به‌خصوص درباره کودکان و نوجوانان می‌پردازد. آنچه این فیلسوف به ما نشان می­دهد این است که فلسفه آموزش تنها مربوط به حال حاضر و قرن بیست و یکم نیست بلکه از زمان‌های بسیار دور و از دوران یونان باستان تفکر و تفحص در این امر وجود داشته و ضروری بوده است؛ اما نباید از یاد برد که این امر همواره در تغییر بوده و محیط پیرامون آن بارها و بارها به چالش کشیده است. موارد متعدد و متفاوتی در فلسفه آموزش دخیل هستند. از جسم و بیولوژی انسان گرفته تا روح و عواطف وی. همچنین ابزارهای گوناگونی به جهت تعلیم هرچه بهتر علم وجود دارند مانند موسیقی و هنر و ادبیات. در این تحقیق سعی بر این است تا با شناخت عقاید این فیلسوف معاصر در باب فلسفه آموزش، به این امر پی ببریم که چگونه می‌توان آموزشی عمیق‌تر، تعلیم و تربیتی پایدارتر و مفیدتر برای نسل بشر ارائه کرد. آنچه در این مقاله مطرح می­شود نما و آیینه­ای از اندیشه­های فیلسوف کانادایی، توماس دو کُنَنک، در باب فلسفه و نظام تعلیم و تربیت می­باشد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The Philosophy of Education for the Future from the Point of View of Thomas De Koninck

نویسندگان [English]

  • Vahid Nejadmohammad 1
  • Gholchehreh Moradi Bastani 2

1 Associate Professor of France Language and Literature Department, University of Tabriz, Tabriz, Iran

2 MA Student of France Language and Literature, University of Tabriz, Tabriz, Iran

چکیده [English]

Thomas de Conanque is a contemporary Canadian philosopher who has published many books and treatises and has done a lot of research in the field of philosophy. What is important for De Koninck is to preserve human dignity in any field and any position. According to him, it is important, above all else, is the preservation of human value in every field, from medicine, economics, and politics to education. Many other philosophers and writers such as Aristotle, Plato, Hegel, Saint-Exupéry and Shakespeare are among the guides of De Koninck in the formation and dissemination of his philosophical ideas. He also conducts research in understanding the philosophy of education, especially about children and adolescents. What this philosopher shows us is that the philosophy of education is not only related to the present and the 21st century, but since the ancient Greek, there has been thought and investigation in this matter and it has been necessary; But it should not be forgotten that it has always been changing and the surrounding environment has challenged it many times. Multiple phenomenes are involved in the philosophy of education. From human body and biology to his soul and emotions. Also, there are various tools to teach science as best as possible, such as music or literature. In this research, an attempt is made to understand the ideas of this contemporary philosopher about the philosophy of education, to find out how to provide a deeper, more stable and more useful education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • philosophy
  • education
  • human dignity
  • Thomas De Koninck
Arendt, Hannah. (1981). La vie de l’esprit, Paris: PUF.
Aristote. (2014). Éthique à Nicomaque, Paris: Les échos.
Csepregi, Gabor. (2003). Sagesse du corps, Laval: Faculté de philosophie, Université Laval.
Delumeau, Jean. (1991). le collectif Le Savant et la foi, Paris: Flammarion.
De Koninck, Thomas. (2010). Philosophie de l’éducation pour l’avenir, Laval: l’université du Laval.
De Romilly, Jacqueline. (1998). Le Trésor des savoirs oubliés, Paris: Éditions de Fallois.
De Saint-Exupéry, Antoine. (1954). Citadelle, Paris: Gallimard.
Gadamer, Hans-Georg. (1990). La perte de la formation sensible comme cause de la perte des critères de valeur, Montréal: Fides.
Homer. (2012). The Iliad, Cambridge: Cambridge University Press; Bilingual edition.
Hugo, Victor. (1976). Les Misérables, première partie, Fantine, livre cinquième – III, Paris: Gallimard.
Janicaud, Dominique. (1992). La double méprise. Les lettres dans la civilization scientifico-technique dans, Paris: Esprit.
Kant, Emmanuel. (1985). Idée d’une histoire universelle au point de vue cosmopolitique, Paris: Gallimard.
Lewontin, R. C. (1991). The Doctrine of DNA. Biology as Ideology, London: Penguin Book.
Locke, John. (1992). Quelques pensées sur l’éducation, Paris: Vrin.
Murdoch, Iris. (1970). The Sovereignty of Good, London: Routledge & Kegan Paul.
Newman, John Henry. (2014). The Idea of a University, Oxford: Assumption Press.
Nietzsche, Friedrich. (1887). Nachgelassene Fragmente, Berlin: Walter de Gruyter & Co.
Sartre, Jean-Paul. (1943) L'être et le néant, Paris: Gallimard.
Steiner, George, (1991). Les arts du sens, Paris: Gallimard.
Testart, Jacques; avec Jean Reich. (1997). Pour une éthique planétaire, Paris: Mille et une nuits.
Valadier, Paul. (1990). Inévitable morale, Paris: Seuil.
Valéry, Paul. (1974). Cahiers II (éd. Judith Robinson), Paris: Gallimard.
Weil, Simone. (1963). Attente de Dieu, Paris: Le Livre de poche.
Whitehead, A. N. (1957). The Aims of Education, New York: The Free Press.
CAPTCHA Image