Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

2 استادیار گروه مدیریت و برنامه‌ریزی آموزشی، دانشگاه الزهراء (س)، ایران

چکیده

هدف این پژوهش، مقایسه زمینه‌های فلسفی موجود در داستان حی‌بن‌یقظان‌‌ و رابینسون کروزو ‌‌می‌باشد. روش پژوهش بصورت توصیفی- تحلیلی با بهره‌گیری از شیوه تحلیل محتوا همراه با رویکرد استقرایی است. در بررسی داستان‌ها، جمله بعنوان واحد تحلیل در نظر گرفته شد. در این راستا، جمله‌های همسو با نظام مقوله بندی مشخص و در فهرست وارسی ثبت شدند. مقوله‌های اصلی شامل هستی‌شناسی، معرفت‌شناسی، انسان‌شناسی و ارزش‌شناسی تعیین شدند. زیر مقوله‌‌ها در ذیل مقوله‌های اصلی با رویکردهای فکری و فلسفی مفهوم پردازی شدند. یافته‌های حاصل از پژوهش، وجوه اشتراک و افتراق در زمینه‌های فلسفی دو داستان را نشان ‌‌می‌دهد. مهم‌ترین وجه اشتراک دو داستان در آگاهی رساندن و بیداری انسان از میزان قدرت و توانایی درونی خود در دستیابی به اهداف مادی و معنوی، حتی در صورت وجود مشکلات بسیار بر سر راه و در شرایط بحران است. مهمترین وجه افتراق دو داستان در بعد هستی‌شناسی قابل شناسایی است. در حالی که هدف غایی در داستان حی‌بن‌یقظان‌‌ به شناخت خداوند واحد منتهی می‌گردد؛ اما در داستان رابینسون کروزو، خداوند هدف غایی نیست و هدف غایی در سطح زندگی مادی باقی‌ می‌‌ماند. از اینرو زمینه‌های فلسفی در ارتباط با شناخت، انسان و ارزش‌‌ها در سایه هدف غایی یاد شده در دو داستان شکل ‌‌می‌گیرد. 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Comparative Comparison of the Philosophical Contexts of the Two Stories of "Hayy Ibn Yaqzan" and "Robinson Crusoe"

نویسندگان [English]

  • Masoumeh Bahari Jouibari 1
  • Ali Sattari 2
  • Maryam Banahan Ghomi 2
  • Afsaneh Naraghizadeh 2

1 MA of History and Philosophy of Education, Alzahra University, Iran

2 Assistant Professor of Educational Administration and Planning Department, Alzahra University, Iran

چکیده [English]

The purpose of this research was to compare the philosophical contexts in the story of Hayy bin Yaqzan and the story of Robinson Crusoe. The research method was descriptive-analytical using content analysis method along with inductive approach. In the analysis of the stories, the unit of sentence analysis was considered. In this regard, the sentences aligned with the categorization system were specified and recorded in the checklist. The main categories including ontology, epistemology, anthropology and values ​​were determined. The subcategories under the main categories were conceptualized with intellectual and philosophical approaches. The findings of the research showed that there are commonalities and differences in the philosophical contexts of the two stories. The most important thing in common between the two stories is to make people aware of their inner strength in achieving their goals, even if there are many problems on the way and in crisis situations. The most important difference between the two stories can be identified in the dimension of ontology. While the ultimate goal in Hayy bin Yaqzan story is the knowledge of the One God, in Robinson Crusoe story, God is not the ultimate goal and the ultimate goal remains at the level of material life. Therefore, the philosophical fields related to cognition, human, and values are formed in the shadow of the final goal mentioned in the two stories.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ontology؛ epistemology؛ anthropology
  • arithmetic
Arab, A. & Khosravi, R. (2013). Verification of Novel Analysis Elements in Hayy Ibn Yaghzan Dissertation. Journal of Arabic Language & Literature, 4(7), 46-63. (In Persian) https://jall.um.ac.ir/article_29223.html
Aljenfawi, K. (2020). Daniel Defoe, Moral Relativism and The Science of Human nature in Robinson Crusoe, An-Najah University Journal for Research- B (Humanities) .34(8), 43-56 https://digitalcommons.aaru.edu.jo/anujr_b/vol34/iss8/8
Bassmah, B. K. A. (2014). Daniel Defoe and Luis Buñuel's Robinson Crusoe: Individuality in Film and Fiction. International Journal of Literature and Arts. 2(3), 65-68. https://doi:10.11648/j.ijla.20140203.12
Bahrani, M. (2015). Hayy ibn Yaqdhan and Its individual and Collective Implications. Journal of Philosophical Theological Research, 16(3), 93-114. https://doi:10.22091/pfk.2015.39. (In Persian) https://pfk.qom.ac.ir/article_39.html
Bozovic, M. (2017). The Process of Civilization in Ibn Tufayl’s Hayy Ibn Yaqzan. Centar za religijske nauke "Kom". 6(2), 77–90. https://doi: 10.5937/kom1702077B
Gomez, A. S. (2010). Robinson Crusoe: literature and religion. Revista Praxis. 6(1), 7-14. https://doi.org/10.21676/23897856.76
Cam, Philip (1995). Thinking Together: Philosophical Enquiry for the Classroom, Primary English Teaching Association.
Idris, M. (2016). Producing Islamic philosophy: The life and afterlives of Ibn T: ufayl’s Hayy ibn Yaqzan in global history, 1882–1947. European Journal of Political Theory. 15(4), 382–403. https://doi:10.1177/1474885116666032
MacDonald, K. (2019). Robinson Crusoe and the Island of Despair: Heroic Metaphors and Contradiction in Leading for Social Justice. Journal of Educational Administration and History. 51(2), 133-148. https://doi.org/10.1080/00220620.2019.1583174
Mesbah Yazdi, M. T. (1390). Philosophy of Islamic Education. School Publication. (In Persian)
Mohajeri, M. K.; Yasini, M. R. & Shariati, M. (2013). Critical Thought and the Role of Story in its Bringing Up (By Approach of Children Religious Training), Journal of Insight and Islamic Education. 10(26), 31-53. (In Persian) http://init.jrl.police.ir/article_10223.html
Nasseri, Z. & Nasiri, M. (2013). Ibn Ṭufayl's Hayy b. Yaqẓan from Essentialist and Constructivist Points of View. Naqd Va Nazar, 18(72), 150-175. (In Persian) https://jpt.isca.ac.ir/article_67.html
Sattari, A. (2016). An Investigation of ibn Tufail's Philosophical Thought in Hayy ibn Yaqdhan Novel and its Implications, Quarterly Journal of New Thoughts on Education, 11(4), 37-60. (In Persian)
Vandermeersche, G. & Soetaert, R. (2012). Landscape, Culture, and Education in Defoe's Robinson Crusoe. CLCWeb: Comparative Literature and Culture. 14(3), 128-139. https://doi.org/10.7771/1481-4374.2043
Zohrevand, S.‌‌ &Rahimi. M. (2017). The critical discourse analysis of "Identity" based on Norman Fairclough in Hayy ibn Yaqdhan monograph, Robinson Crusoe novel and Jazire-ye- sargardani novel. Journal of Studies on Literary Theory and Genres. 2(1), 97-130. (In Persian) http://journals.hsu.ac.ir/ltg/article-1-100-fa.html
CAPTCHA Image