Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران (نویسنده مسئول)

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

4 استاد گروه فلسفه تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی تحلیلی مفهوم بیلدونگ مورد نظر هردر می‌باشد که با مبنا قراردادن آن بتوان برای نظام تعلیم و تربیت مؤلفه‌های مفهومی نوینی ارائه داد. هردر با عنایت به تاریخ و فرهنگ غایتی را برای انسان‌ها ترسیم می‌کند که این غایت در پرتو فرهنگ‌ها و کثرت اقوام و ملل به نقطه مشترکی می‌رسد و معنا می‌یابد و آن، مفهوم انسانیت است. این پژوهش با روش تحلیل مفهومی به تبیین مفهوم بیلدونگ، فرهنگ، و انسانیت پرداخته و انسانیت را به‌عنوان غایت تربیت و مفهوم فرهنگ و عناصر آن را به‌عنوان راهی برای رسیدن به این غایت دانسته و در‌نهایت با نظر به مفهوم بیلدونگ به استنتاج مفاهیم اساسی تربیت می‌پردازد. نتیجه‌ پژوهش حاضر مبتنی بر این نکته است که مفهوم بیلدونگ در شکل‌گیری تعلیم و تربیتی انسانی، فرافرهنگی، جامع و هماهنگ نقشی اساسی دارد؛ به‌گونه‌ای که انسانیت در اندیشه‌ هردر هدف متعالی خلقت انسان به‌طور‌کلی و تعلیم و تربیت است و مفاهیم فرهنگ و بیلدونگ ما را در رسیدن به کمال مطلوب انسانی یاری می‌رسانند. فرهنگ در اندیشه‌ هردر هم بافت و زمینه و هم محتوای تربیت است؛ به این معنا که فرهنگ در جایگاه بافت و زمینه، تاریخ و نظریه‌ تربیت است و در جایگاه محتوا، همان بیلدونگ است که وی آن را پرورش فرهنگی می‌داند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

An analytical examination of Herder's philosophy of Bildung and based on that, infer the conceptual components of education

نویسندگان [English]

  • Masoud Piruti‌ Aghdam 1
  • Sayyed Jalal Hashemi 2
  • Sayyed Mansour Maraashi, 3
  • Masoud Safaei Moghadam 4

1 Ph.D. Student of Philosophy of Education, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

2 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

3 Associate Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

4 Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran

چکیده [English]

The main goal of this study is to analyze concept of Bildung intended by Herder, based on which new conceptual components are presented for the education system. Regarding history and culture, Herder draws a goal for humans, which reaches to a common point and finds meaning in the light of cultures and multiplicity of ethnicities and nations, and that is the concept of humanity. The present study explains the concept of Bildung, culture, and humanity using the method of conceptual analysis and considers humanity as the goal of education and the concept of culture and its elements as a way to achieve this goal and finally, based on the concept of bildung, it infers the basic concepts of education.The result of the present study is based on the fact that the concept of Bildung has a basic role in developing Human, Transcultural, Comprehensive and Harmonious education; So, in general humanity in Herder's thought is the supreme purpose of human creation and education and the concepts of culture and Bildung help us to achieve the desired human perfection. In Herder's thought, culture is both the context and the content of education; In the sense that culture in the position of context is history and theory of education, and in the position of content, it is Bildung, which he considers as cultural education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Herder
  • Bildung
  • Culture
  • Humanity
  • Conceptual components of education
CAPTCHA Image