Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

2 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

3 دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

4 استاد گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران

چکیده

هدف اصلی این پژوهش بررسی تحلیلی مفهوم بیلدونگ مورد نظر هردر می‌باشد که با مبنا قراردادن آن بتوان برای نظام تعلیم و تربیت مؤلفه‌های مفهومی نوینی ارائه داد. هردر با عنایت به تاریخ و فرهنگ غایتی را برای انسان‌ها ترسیم می‌کند که این غایت در پرتو فرهنگ‌ها و کثرت اقوام و ملل به نقطه مشترکی می‌رسد و معنا می‌یابد و آن، مفهوم انسانیت است. این پژوهش با روش تحلیل مفهومی به تبیین مفهوم بیلدونگ، فرهنگ و انسانیت پرداخته و انسانیت را به‌عنوان غایت تربیت و مفهوم فرهنگ و عناصر آن را به‌عنوان راهی برای رسیدن به این غایت دانسته و در‌نهایت با نظر به مفهوم بیلدونگ به استنتاج مفاهیم اساسی تربیت می‌پردازد. نتیجه‌ پژوهش حاضر مبتنی بر این نکته است که مفهوم بیلدونگ در شکل‌گیری تعلیم و تربیتی انسانی، فرافرهنگی، جامع و هماهنگ نقشی اساسی دارد؛ به‌گونه‌ای که انسانیت در اندیشه‌ هردر هدف متعالی خلقت انسان به‌طور‌کلی و تعلیم و تربیت است و مفاهیم فرهنگ و بیلدونگ ما را در رسیدن به کمال مطلوب انسانی یاری می‌رسانند. فرهنگ در اندیشه‌ هردر هم بافت و زمینه و هم محتوای تربیت است؛ به این معنا که فرهنگ در جایگاه بافت و زمینه، تاریخ و نظریه‌ تربیت است و در جایگاه محتوا، همان بیلدونگ است که وی آن را پرورش فرهنگی می‌داند. بنابراین نوعی رابطه‌ دیالکتیکی می‌توان میان مفاهیم فرهنگ، بیلدونگ و غایت تربیت یعنی انسانیت یافت؛ به‌گونه‌ای که یکی بدون حضور دیگری امکان‌پذیر نمی‌گردد. در‌نهایت مفاهیم اساسی تربیت که بر اساس مفهوم بیلدونگ و مؤلفه‌های آن استنتاج گردید، شامل تعلیم و تربیت آزادی بنیاد، تعلیم و تربیت تاریخمند، تعلیم و تربیت فرافرهنگی، تعلیم و تربیت پیشرفت‌گرا و تعلیم و تربیت زیبایی‌شناسانه است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analytical Investigation of Herder's Bildung Idea and Inference of the Conceptual Components of Education Based on It

نویسندگان [English]

  • Masoud Pirouti‌ Aghdam 1
  • Seyyed Jalal Hashemi 2
  • Seyyed Mansour Maraashi 3
  • Masoud Safaei Moghadam 4

1 PhD Candidate of Philosophy of Education, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran

2 Assistant Professor of Educational Sciences Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran

3 Associate Professor of Educational Sciences Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran

4 Professor of Educational Sciences Department, Shahid Chamran University of Ahvaz, Iran

چکیده [English]

This study aimed to analyze the concept of Bildung, which is based on Herder's concept. Accordingly, it is possible to provide new conceptual components for the education system. Herder draws a goal for human beings, ignoring history and culture, that this target reaches a common point and finds meaning in the shadow of cultures and multiplicity of ethnic identification and nations, and that is the meaning of humanity. The present study explains the concept of Bildung, culture, and humanity using the method of conceptual analysis and considers humanity as the purpose of education and the concept of culture and its elements as a way to achieve this goal. Finally, he concludes with the basic concepts of education. The result of the present research is based on the fact that the concept of Bildung has a basic role in developing Human, Transcultural, Comprehensive and Harmonious education; So, in general humanity in Herder's thought is the supreme purpose of human creation and education and the concepts of culture and Bildung help us to achieve the desired human perfection. From Herder's point of view, culture is texture and context and also content for education. It means that culture is the history and theory of education in terms of context and on the content side, it is the idea of Bildung, which he considers cultural education. Therefore, a type of dialectical relationship can be found between the concepts of culture, the idea of Bildung, and the purpose of education, which is humanity, so that one is impossible without the presence of the another. Finally, the basic concepts of education, which were concluded based on the concept of Bildung and its components, include freedom education, historical education, transcultural education, progressive education, and aesthetic education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Herder
  • Bildung
  • Culture
  • Humanity
  • Conceptual components of education
Ardabili, M. M. (2021). Philosophy of culture: From herder to nietzsche. Research Institute of Humanities and Cultural Studies. (In Persian)
Ardabili, M. M. (2019). Herder and the Emergence of Philosophy of Culture, Journal of Philosophical Investigations, 13(27), 1-22, https://philosophy.tabrizu.ac.ir/article_9242.html?lang=en,10.22034/jpiut.2019.28555.2055
Azadmanesh, S.; Bagheri Nouparast, K. & Sefidkhosh, M. (2019). A reflection on the critical themes of Hegelian education with regard to the phenomenology of the soul. Philosophy of Education, 5(1), 5-28. (In Persian)
Berlin, I. (2016). The bitter nature of human beings (Essays in the history of ideas). Translated by L. Magazat. Phoenix Publications.
Bollenbeck, G. (1996). Bildung und Kultur: Glanz und elend eines deutschen deutungsmusters. Suhrkamp.
Dewey, J. (1926). Democracy and educa on. Macmillan.
Gadamer, H. G. (2006). Truth and method (2nd ed). Translated by J. Weinsheimer & D. G. Marshal. Continuum.
Herder, J. G. (1877-1913). Samtliche werke, hrsg. Bernhard Suphan.
Herder, J. G. (1966). Essay on the origin of language, translated and edited by A. Gode. University of Chicago Press.
Herder, J. G. (1990). Auch eine philosophie der geschichte zur bildung der menschheit. Reclam.
Herder, J. G. (2004). Another philosophy of history and selected political writings. Hackett Publishing.
Herder, J. G. (2006). Selected writings on aesthetics, in G. Moore (Ed). University Press Princeton and Oxford.
Hoffmann, D. (2012). The search for the term Bildung in the German classic, in P. Siljander, A. Kivelä & A. Sutinen (Eds.), Theories of Bildung and growth: Connections and controversies between continental educational thinking and American pragmatism, pp. 47-57, Sense Publishers.
Horlacher, R. (2016). The educated subject and the german concept of bildung. Routledge.
Humboldt, W. V. (1969). Theorie der Bildung des menschen, in W. Humbodt, A. Flltner & K. Giel (Eds.), Werke in fünf Bänden: Val. 1. Schriften zur Anthropologie und Geschichte, pp. 234-240. Wissenschaftliche Buchgesellschaft.
Humboldt, W. V. (2010). Gilian Horton- Kruger, in teaching as a reflective practice: The german didactic treadition, in I. Westbury (Ed), Stephan Hopmann, and Kurt Riquart, pp. 57- 62. Routlege.
Khanjarkhani, M.; Safaei Moghadam, M. & Pakseresht, M. J. (2017). Philosophical hermeneutics and its implications for self-understanding, otherness- understanding and together–understanding, in Education. Foundations of Education, 6(2), 5-20. https://doi.org/10.22067/fedu.v6i2.47635 (In Persian)
Labrie, A. (1994). Kultur and Zivilisation. German Reflections (yearbook of European studies 7), edited by J. Leerssen & M. Spiering, Rodopi.
Lamayi, A. A. & Kalbasi Ashtari, H. (2011). Essays on Herder's philosophy of history, radical western studies. Tehran: Research Institute of Human Sciences and Cultural Studies.
Mojtahedi, K. (2018). Philosophy of history. Soroush Publishing. (In Persian)
Mosleh, A. A. (2014). Philosophy of culture, 1st edition, Scientific Publication.
Malcolm, A. (2009). Western perspective and art, 1st edition, Translated by B. Mohaghegh. Farhangistan Art Academy Publishing. (In Persian)
Nasi, A. (1980). Ajatuksia kasiteanalyysista ja sen kaytosta yrityksen taloustieteessa. Tampereen Yliopisto
Nuopponen, A. (2010). Methods of concept analysis- Towards systematic concept analysis. LSP Journal, 1(2), 5-14. https://osuva.uwasa.fi/bitstream/handle/10024/12275/Osuva_Nuopponen_2010_2.pdf?sequence= 2&isAllowed=y
Odenstedt. A. (2008). Hegel and gadamer on bildung. The Southern Journal of Philosophy, 46, 559-580. https://doi.org/10.1111/j.2041-6962.2008.tb00085.x.
Parakh, B. (2000). Contemporary political thinkers. Translated by M. Madrshahi. Safir Publishing. (In Persian)
Pinkard, T. (2014). German philosophy: The legacy of idealism. Translated by N. Qatarawi. Ghoqnos. (In Persian)
Sajjadi, S. M. (2005). Cultural pluralism, identity and education (explanation and evaluation). The Journal of New Thoughts on Education, 1(1), 25-38. https://doi.org/10.22051/jontoe.2005.248 (In Persian)
Stojanov, K. (2012). The concept of bildung and its moral implications, in K. Schneider (Ed.), Becoming oneself: Dimensions of “bildung” and the facilitation of personality development, pp. 75-88. Springer VS.
Zammito, J. H. (1992). The genesis of kants critique of jughement. Univesity of Chicago Press.
CAPTCHA Image