نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی دکتری فلسفه هنر، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
2 استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز
3 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی ,واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
4 استادیار گروه زبان و ادبیات فارسیݩ دانشگاه محقق اردبیلی
چکیده
مسئلۀ زمان همواره در طول تاریخ یکی از بزرگترین سؤالات فیلسوفان و دانشمندان حوزۀ فیزیک بوده است. بدون شک هر تفکر فلسفی به اشکال مختلف درآثار ادبی و هنری نمود پیدا میکنند و در این میان نویسندگان و هنرمندانی هستند که فلسفه را بنمایۀ آثار خود قرار میدهند. ساموئل بکت یکی از نویسندگان مؤثر در شکلگیری جریان فکری تئاتر ابزورد است که ریشه در فلسفه دارد.
این مقاله سعی در بررسی و بیان مسئلۀ زمان در نمایشنامه در انتظار گودو با استفاده از نظریات مارتین هایدگر دارد. مارتین هایدگر به مسئلهی زمان از دیدگاه وجودشناسی و هستیشناسی مینگرد و در تقسیمبندیهای خود زمان را به دو شکل اصیل و غیراصیل برای دازاین (وجود اینجایی) در نظر میگیرد. چنانچه در نمایش در انتظار گودو درگیری شخصیتها در قالب دو دازاین با مهمترین کنش نمایشنامه یعنی مسئلهی زمان است.
بنابراین «زمان» به عنوان مهمترین عنصر در نمایشنامه در انتظار گودو با تعریف هایدگر از زمان اصیل و نااصیل، که دازاین در زندگی درگیر با آنهاست، بررسی شد. برای دستیابی به این تحلیل نیاز بود ابتدا تعریف کاملی از «زمان» در اندیشهی فلسفی هایدگر و فیلسوفان پیش از او ارائه شود و در ادامه با بررسی مسئلهی انتظار و مفهوم آن در زمان هایدگری، نمایش در انتظار گودو و انتظار ممتد شخصیتها تأویل و تفسیر شد.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Heidegger's Time in the play "Waiting for Godot"
نویسندگان [English]
- Hossein Asl Abdollahi 1
- Mahmoud Sufiani 2
- Mohammad Farahmand 3
- Ibrahim Danesh 4
1 PhD Candidate of Philosophy of Art, Ardebil Branch, Islamic Azad University, Ardebil, Iran.
2 philosophy department-university of tabriz
3 Assistant Professor of Persian Language and Literature, Ardebil Branch, Islamic Azad University, Ardebil, Iran
4 Assistant Professor
چکیده [English]
The question of time has always been one of the greatest questions of philosophers and physicists throughout history. Undoubtedly, every philosophical thought is manifested in different forms in literary and artistic works, and among them there are writers and artists who use philosophy as the basis of their works. Samuel Beckett is one of the most influential writers in shaping the school of thought of Absurd Theater, which has its roots in philosophy. This article purports to examine and express the issue of time in the play "Waiting for Godot" using the ideas of Martin Heidegger.
Martin Heidegger looks at the question of "time" from an ontological point of view and in his divisions, he considers "time" in both original and non-original forms for Dasein (existence). As in the play "Waiting for Godot", the most important action of the play "the issue of time" is the characters' conflict in the form of two Dasein.
Thus, according to Heidegger's definition of the original and non-original "time" with which Dasein is involved in life, "time" was examined as the most important element in the play "Waiting for Godot".
To achieve this analysis, it was first necessary to provide a exhaustive definition of "time" in the philosophical thought of Heidegger and the philosophers before him, and then by examining the issue of wait and its meaning in Heidegger's "time", the play "Waiting for Godot" and the characters' continuous wait were interpreted.
کلیدواژهها [English]
- Keywords: time
- wait
- waiting for Godot
- Beckett
- Heidegger
- existence
- Dasein
ارسال نظر در مورد این مقاله