Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی‌ارشد فلسفه دین، دانشگاه خوارزمی، ایران

2 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، ایران.

چکیده

فرض کنید دینِ متعالی به عنوان حقیقتی شامل کل زندگی هر انسانی تقریر شود، در این صورت شایسته است که ما فراتر از یک الهیات تطبیقی وابسته به گفتگو، جهت اعتبار بخشی به وجود خود به موضوع کلی گفتگو بین ‌ادیان یا شکل دقیق‌تر آن یعنی گفتگوی عمیق بین ادیان، از طریق تفکر انتقادی، هوش عاطفی، همکاری متقابل و توجه به پیش‌فرض‌های ناخودآگاه تمرکز داشته باشیم. ما بر این اساس بایستی تلاش کنیم با توجه به شرایط و پیچیدگی‌های متفاوت دینی، نقش انسان در عمل گفتگو و همچنین زیست‌دینی دینداران گفتگوی بین ادیان را برقرار سازیم. از شرایط مشخص شده گفتگو در بین ‌ادیان می‌توان به یک تعهد خطاپذیر به سنت دینی خود، شنیدن فروتنانه و همدلانه صدای دیگری، در جستجوی چرایی، از کجایی و به کجا رفتن، گشودگی نسبت به دیگری و برقراری یک ارتباط متقابل اشاره کرد.گفتگوی بین ادیان در عین مواجهه با گستردگی ابعاد دین و تفاوت انسان‌ها، همچنین با گستردگی ساختار یک انسان رو به رو می‌باشد. گفتگوی سر‌ها، دست‌ها، قلب‌ها و در نهایت گفتگوی زندگی انسان‌های مقدس نمونه‌ای از این گستردگی می‌باشد. با وجود تمامی این شرایط، همچنان با توجه به مواردی همچون انسان گفتگو‌کننده ناکام مانده یا شکوفا نشده و ناگفته‌های نگفته نشده در جریان گفتگو، قدرت سکوت در گفتگو، حدود و مرز‌های مشخص یک دین یا ادیان متفاوت نسبت با هم و توصیف و تفسیر‌های گوناگون از ادیان به نظر می‌رسد گفتگوی بین ادیان می‌تواند تحت تأثیر عوامل ارادی و غیرارادی بسیاری قرار گیرد، پس با این وجود بهتر است که ما به عقب‌تر بازگردیم و به جای عبارت مشخص گفتگوی بین ادیان به الگوی گفتگوی انسان‌ها درباره ادیان خوش‌آمد بگوییم.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

A Study on Place and Conditions of Interfaith Dialogue

نویسندگان [English]

  • Pegah Jamshidi 1
  • Qodratollah Qorbani 2

1 MA of Philosophy of Religion, Kharazmi University, Iran.

2 Associate Professor of Philosophy Department, Kharazmi University, Iran.

چکیده [English]

Suppose the supreme religion as a reality includes the whole life of every human being. In this case, it is appropriate that we go beyond a comparative theology depending on dialogue to give credibility to our existence while hoping to address the general issue of interfaith dialogue and its more precise form, i.e., deep interfaith dialogue that involves critical thinking, Emotional Intelligence, reciprocal cooperation, and unconscious presuppositions is of attention. We try to build an interfaith dialogue based on different religious conditions and complexities, the actual role of human beings in dialogue, and the bio-religion of religious people. Among the specified conditions of interfaith dialogue, we can mention an unfailing commitment to one's religious tradition, listening humbly and empathetically to the other, seeking why, from where, and where to go, being open, and establishing a mutual relationship. Interfaith dialogue, while facing the vastness of the issue of religion and different people, also faces the vastness of the structure of human beings. The dialogue of heads, hands, hearts, and finally, the dialogue of the lives of holy people are examples of this expansion. Despite all these conditions, it seems that the human being conversationalist has failed or not flourished, the act of dialogue, the remaining unsaid, the power of silence in a dialogue, the specific boundaries of religion or different religions concerning each other, and various descriptions and interpretations of religions can be influenced by many voluntary and involuntary factors. So, we should go back, and instead of the specific and powerful phrase of inter-religious dialogue, use the more comprehensive phrase of human being dialogue about religions.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Interfaith Dialogue
  • Religious Diversity
  • Deepening and Learning
  • Human Beings dialogue about religions
Anderson, M.) 2013(. Art and Inter-Religious Dialogue, chapter 7, in The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue, Edited by Cornille, Catherine, 2013, 1st Edition. John Wiley & Sons, Ltd.
Clooney, F. X. )2013). Comparative Theology and Inter-Religious Dialogue, chapter 4 in The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue, Edited Cornille, Catherine, 2013, 1st Edition. John Wiley & Sons, Ltd.
Cornille, C. (2013). Conditions for Inter-Religious Dialogue, chapter 2 in The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue, Edited Cornille, Catherine, 2013, 1st Edition. John Wiley & Sons, Ltd.
Friedman, M. (1983). The Human Way: A Dialogical Approach to Religion and Human Experience, Journal of the American Academy of Religion, 51(1), 67-77. https://doi.org/10.1093/jaarel/LI.1.67
Hill Fletcher, J. (2013). Women in Inter-Religious Dialogue, chapter 11 in The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue, Edited Cornille, Catherine, 2013, 1st Edition. John Wiley & Sons, Ltd.
Kadayifci-Orellana, S. A. (2013). Inter-Religious Dialogue and Peacebuilding, chapter 10 in The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue, Edited Cornille, Catherine 2013, 1st Edition. John Wiley & Sons, Ltd.‌
Knitter, P. F. (2013). Inter-Religious Dialogue and Social Action, chapter 9 in The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue Edited by Cornille, Catherine 2013, 1st Edition. John Wiley & Sons, Ltd.
Manuel, B. (2022). Personalist Anthropology a Philosophical Guide to Life, Translated by B. Wilkinson, SEMV, with J. Beauregard, Series in Philosophy, Vernon Press.
Moyaert, M. (2013). Scriptural Reasoning as Inter-Religious Dialogue, chapter 5 in The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue Edited Cornille, Catherine, 2013, 1st Edition. John Wiley & Sons, Ltd.
Swidler, L. (2014). Dialogue for Interreligious Understanding Strategies for the Transformation of Culture-Shaping Institutions, 1st edition, Palgrave Macmillan.
Swidler, L. (2013). The History of Inter-Religious Dialogue chapter 1 in The Wiley-Blackwell Companion to Inter-Religious Dialogue, Edited Cornille, Catherine, 2013, 1st Edition. J. Wiley & S., Ltd.
Webb, A. K. (2009). Interreligious dialogue and cosmopolitan faith, An Interdisciplinary Journal (Secular Faith), 92(1-2), 159-187. http://dx.doi.org/10.5325/soundings.92.1-2.0159
CAPTCHA Image