نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار گروه فلسفه، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2 دانش آموخته فلسفه دین دانشگاه خوارزمی
چکیده
فرض کنید دینِ متعالی به عنوان حقیقتی شامل کل زندگی هر انسان تقریر شود، در این صورت، شایسته است که ما فراتر از یک الهیات تطبیقی وابسته به گفتگو، جهت اعتبار بخشی به وجود خود، در عین امید داشتن در جهت پرداختن به موضوع کلی گفتگو بینادیان، به شکل دقیقتر آن یعنی گفتگوی عمیق بین ادیان از طریق تفکر انتقادی، هوش عاطفی، همکاری متقابل و پیشفرضهای ناخودآگاه توجه کنیم. براین اساس بایستی تلاش کنیم گفتگوی بین ادیان را با توجه به شرایط و پیچیدگیهای متفاوت دینی، نقش انسان در عمل گفتگو، و سپس زیستدینی دینداران برقرار سازیم. از شرایط مشخص شده گفتگو در بینادیان میتوان به یک تعهد خطاپذیر به سنت دینی خود، شنیدن فروتنانه و همدلانه صدای دیگری، در جستجوی چرایی، از کجایی و به کجا رفتن، گشودگی نسبت به دیگری، و برقراری یک ارتباط متقابل اشاره کرد. گفتگوی بین ادیان در عین مواجهه با گستردگی ابعاد دین و تفاوت انسانها، همچنین با گستردگی ساختار یک انسان رو به رو میباشد. گفتگوی سرها، دستها، قلبها و در نهایت گفتگوی زندگی انسانهای مقدس نمونههایی از این گستردگی است. با وجود تمامی این شرایط، به نظر میرسد همچنان انسان گفتگوکننده ناکام مانده یا شکوفا نشده است، و در عمل گفتگو، ناگفتههای باقی مانده، قدرت سکوت در گفتگو، حدود و مرزهای مشخص یک دین یا ادیان متفاوت نسبت با هم و توصیف و تفسیرهای متنوع از ادیان میتواند تحت تاثیر عوامل ارادی و غیرارادی بسیاری قرار گیرد،
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Study on Place and Conditions of Interfaith Dialogue
نویسندگان [English]
- Qodratollah Qorbani 1
- Pegah Jamshidi 2
1 associate Professor of Philosophy Department, Kharazmi University, Tehran, Iran
2 Graduated of Philosophy of Religion, Kharazmi University
چکیده [English]
Suppose the supreme religion as a reality includes the whole life of every human being. In this case, it is appropriate that we go beyond a comparative theology depending on dialogue to give credibility to our existence while hoping to address the general issue of interfaith dialogue and its more precise form, i.e., deep interfaith dialogue that involves critical thinking, Emotional Intelligence, reciprocal cooperation and unconscious presuppositions is of attention. We try to build interfaith dialogue based on different religious conditions and complexities, the actrole of human beings in dialogue and the bio-religion of religious people. Among the specified conditions of interfaith dialogue, we can mention an unfailing commitment to one's religious tradition, listening humbly and empathetically to the other, seeking why, from where, and where to go, being openness, and establishing a mutual relationship. Interfaith dialogue, while facing the vastness of the issue of religion and different people, also faces the vastness of the structure of a human being. The dialogue of heads, hands, hearts, and finally, the dialogue of the lives of holy people are examples of this expansion. Despite all these conditions, it seems that the human conversationalist has failed or not flourished, the act of dialogue, the remaining unsaid, the power of silence in a dialogue, the specific boundaries of religion or different religions concerning each other, and various descriptions and interpretations of Religions can be influenced by many voluntary and involuntary factors,
کلیدواژهها [English]
- Interfaith Dialogue
- Religious Diversity
- Deepening and Learning
- Human Beings dialogue
ارسال نظر در مورد این مقاله