نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشیار دانشگاه تبریز
2 دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز
3 دانشیار دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده
بنیان اندیشة سیاسیِ هابز بر تحلیل دوگانة وی از انسان مبتنی است: از سویی انسان به مثابة جسمِ مادیِ مرکب در شبکهای از نیروهای مکانیکی که تابع امیال و انفعالات خویش است. و از دیگر سو انسان همچون موضوع مطالعة مفاهیم حق و تکلیف که به وسیلة قرارداد تشکیل اجتماع میدهند. تلاش هابز بر این است که نظام سیاسیاش با تحلیل مادهگرایی از رفتار انسان سازگار باشد. به همین دلیل در اندیشة هابز آگاهی از سازمان سیاسی مشروط به شناخت سرشت بشری است، و شناخت حالات و انفعالات بشر به شناخت اصول مکانیکی و قوانین فیزیک وابسته است. اخلاق و سیاست هابز نیز با مادهانگاری مکانیکی منطبق هستند و گاهی بر همان زمینه شرح و بسط داده شدهاند. پرسشهای راهبر ما در این مقاله عبارتند از: سرشت انسان به مثابة یکی از عناصر اصلی نظام روان-شناختی هابز چه مختصاتی دارد؟ هابز چگونه بر پایة مختصات سرشت انسان، فلسفة سیاسی خود را تدوین کرده است؟ مدعای اصلی مقاله این است که در نگاه هابز سرشت انسان بر اصل حرکت و بر اصول مکانیکی استوار است و در نتیجه، توانایی ایجاد جامعة سیاسی در سرشت بشر نوشته نشده است. انسان مدنیبالقسر است و باید اجتماعپذیر ساخته شود، به این معنا که نظم جامعة سیاسی نه نظمی طبیعی بلکه نظمی تصنعی است که در مفاد بندهای یک قرارداد تجلیپذیر خواهد بود. بنابراین روانشناسی مکانیکی هابز زمینهساز فلسفة مدنی اوست.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Hobbes interpretation of human nature and its effect on the formation of his political philosophy
نویسندگان [English]
- Mostafa Shahraeini 1
- Bayan Karimi 2
- Yousef Nozohour 3
1 Associate Professor of Philosophy Department, University of Tabriz
2 PhD of Philosophy, University of Tabriz
3 Associate Professor, Allameh Tabatabae'i Uiversity, Tehran
چکیده [English]
Hobbes political thought is based on his twofold analysis of mankind: Human being, on one hand, as a composed material body in the network of mechnical forces follows his desires and passions. He, on the other hand studies the concepts of right and duty in order to establish community through contract. Hobbes tries to reconcile his political system with materialistic analysis of human behaviour. For this reason, in Hobbes thought , to be aware of political organisation depends on recognizing human nature and to recognise human passions and moods depends on the recognition of mechnical principles and physical laws. Hobbes ethics and politics are compatible with his mechanical materialism as well, and they are occasionally explained on the same ground. Our leading questions in this article are as follows: 1. what are the characteristics of human nature as one of the main elements of Hobbes psychological system? 2. How has Hobbes compiled his political philosophy on the basis of human nature characteristics? This article mainly claims that Human nature is based on the principles of motion and mechanical principles in Hobbes view , and as a result mankind has not been able to establish political community naturally. Mankind is civil not naturally but compulsorily and should be forced to be social , that is to say , the pitical society order is not natural order but artificial one which is manifested in the content of contract items. Therefore Hobbes mechanical psychology prepare the way for his civil philosophy.
کلیدواژهها [English]
- Hobbes
- Psychology
- Physics
- Politics
- Mechanical Principles
- Human nature
- State
ارسال نظر در مورد این مقاله