Journal of Philosophical Investigations
مقاله علمی- پژوهشی
شواهد جعل‌‌‌‌‌‌باوری معنای زندگی در دیدگاه سورن کرکگور
شواهد جعل‌‌‌‌‌‌باوری معنای زندگی در دیدگاه سورن کرکگور

میثم امانی؛ رضا اکبری

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 1-15

چکیده
  مقاله حاضر به بررسی جعل‌‌‌‌‌‌باوری معنای زندگی در دیدگاه سورن کرکگور می­پردازد. کرکگور، مفهوم «معنا» را به معنی «هدف» می­داند و به «زیست دینی» به عنوان عالی­ترین زیست باور دارد. ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
جایگاه علم‌النفس از منظر ارسطو و ابن سینا
جایگاه علم‌النفس از منظر ارسطو و ابن سینا

سید احمد حسینی

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 29-43

چکیده
  بر اساس تصور رایج از نفس­شناسی ارسطویی، جایگاه علم­النفس در طبیعیات است. نظریه دیگری نیز می­گوید نفس­شناسی ارسطویی دارای دو بخش عمده است به طوری که بخشی باید در طبیعیات و بخش دیگر در الهیات مطالعه ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
معرفت شناسی تکاملی دونالد کمبل
معرفت شناسی تکاملی دونالد کمبل

فرشید دانش پژوه؛ هادی صمدی؛ احمدرضا همتی مقدم

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 45-62

چکیده
  دونالد توماس کمبل در زمره‌ دانشمندان روانشناسی و علوم اجتماعی است که سهم زیادی در گسترش رویکردی تکاملی به فلسفه علم، اخلاق و به ویژه معرفت­شناسی دارد. کمبل، ایده­های معرفت­شناسانه خود را که نوعی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مفهوم «علاقه»: کانت و آدورنو
مفهوم «علاقه»: کانت و آدورنو

آرمان شجاع؛ امیر مازیار

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 63-76

چکیده
  کانت دقیقه­ اولِ تحلیل امر زیبا در جزء اول کتابش را به بررسی حکم ذوقی از وجهه­ نظر کیفیت اختصاص می­دهد و می­گوید انسان برای آنکه چیزی را زیبا بنامد باید حکم کند که آن شئ متعلق رضایت یا عدم رضایتِ ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
تفسیر هابز از سرشت انسان و تأثیر آن در شکل‌گیری فلسفة سیاسی او
تفسیر هابز از سرشت انسان و تأثیر آن در شکل‌گیری فلسفة سیاسی او

مصطفی شهرآیینی؛ یوسف نوظهور؛ بیان کریمی

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 77-89

چکیده
  بنیان اندیشه سیاسیِ هابز بر تحلیل دوگانه وی از انسان مبتنی است: از سویی انسان به مثابة جسمِ مادیِ مرکب در شبکه­ای از نیروهای مکانیکی که تابع امیال و انفعالات خویش­ است. و از دیگر سو انسان همچون موضوع ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
نقد و بررسی تبیین‌های تکاملی رفتار اخلاقی در انسان و سایر گونه‌ها: نوع‌دوستی زیستی و نوع‌دوستی اخلاقی
نقد و بررسی تبیین‌های تکاملی رفتار اخلاقی در انسان و سایر گونه‌ها: نوع‌دوستی زیستی و نوع‌دوستی اخلاقی

هاله عبدالهی راد؛ حسن میانداری

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 91-104

چکیده
  با توجه به پیشرفت روز افزون علم زیست‌شناسی بخصوص در حوزه زیست‌شناسی تکاملی، این علم داعیه دار ارائه تبیین­های علمی در خصوص پدیده­های انسانی از جمله دین و اخلاق می­باشد. در خصوص منشاء رفتار اخلاقی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مبانی «برنهاد منطق ریاضی» راسل
مبانی «برنهاد منطق ریاضی» راسل

معصومه علی حسن زاده اصل؛ مسعود امید

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 105-119

چکیده
  با در نظر گرفتن دو جریان فراگیر فلسفی قرن نوزدهم یعنی ایده‌آلیسم و رئالیسم، آنچه در این مقاله مورد بررسی قرار می­گیرد این است که راسل بر پایه­ کدام نظام فلسفی منطق­گرایی خود را بنا کرد. طرح منطق­گرایی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
مقایسه اعتباریات اخلاقی محمدحسین طباطبایی و احساس‌گرایی اخلاقی آیر
مقایسه اعتباریات اخلاقی محمدحسین طباطبایی و احساس‌گرایی اخلاقی آیر

محمد حسن کریمی؛ خدیجه قربانی سی سخت

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 121-135

چکیده
  بر مبنای برخی از نظریاتی که درباره ماهیت مفاهیم اخلاقی وجود دارد این مفاهیم را می­توان در تقسیم­بندی چهارگانه: عینی (خارجی­)، فلسفی، احساسی (عاطفی) و اعتباری ( قراردادی) گنجاند. محمدحسین طباطبایی ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
واکاوی نسبت میان آگاهی و سوژه در اندیشه سیاسی لویی آلتوسر
واکاوی نسبت میان آگاهی و سوژه در اندیشه سیاسی لویی آلتوسر

محمد نژادایران

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 137-152

چکیده
  آلتوسر برجسته‌ترین نظریه‌پرداز مارکسیسم ساختارگرای فرانسوی و پیشگام نقد تفاسیر هگلی از مارکس تلقی می‌شود که چارچوب نظریه وی پیچیده‌ترین برداشت از ساختار اجتماعی را ترسیم می‌کند. آلتوسر با نقد سوژه ...  بیشتر
مقاله علمی- پژوهشی
حل مساله رابطه‌ی «نور حقیقی» و «نور مادی» بر اساس قاعده حقیقت و رقیقت
حل مساله رابطه‌ی «نور حقیقی» و «نور مادی» بر اساس قاعده حقیقت و رقیقت

علی بابایی

دوره 12، شماره 22 ، خرداد 1397، صفحه 17-28

چکیده
  اساسِ فلسفه‌ی شیخ اشراق نور و اساسِ فلسفه ملاصدرا وجود است؛ از نظرِ ملاصدرا وجودِ موردِ نظرِ وی با نورِ اشراقی یکی است؛ حال آن‌که شیخ اشراق لااقل قسمی از وجوداتِ مصطلح یعنی همان اجسام را نور نمی‌نامد ...  بیشتر