Journal of Philosophical Investigations

نوع مقاله : مقاله علمی- پژوهشی

نویسنده

دانش‌آموختۀ دکتری فلسفه‌، دانشگاه تهران

چکیده

یکی از مهمترین مسائل افلاطون‌،‌ نسبت نوموس و فوسیس است که به اشکال مختلف در آثار او ظاهر می‌شود‌.‌ این مساله در قرن پنجم ق‌. م تحت عنوان تقابل فوسیس و نوموس در میان اندیشمندان بزرگ وجود داشته است‌.‌ در این مقاله سعی بر آن است تا نسبت فوسیس و نوموس در اندیشه‌های افلاطون با توجه به نظریه‌های رایج در تقابل این دو در سه محاورۀ گرگیاس‌،‌ جمهوری و پروتاگوراس مورد پژوهش قرار گیرد‌.‌ افلاطون سعی دارد تبعات باور به تعارض بین نوموس و فوسیس در زندگی اجتماعی و سیاسی را با ارائۀ نسبتی وسیع‌‌تر بین فوسیس و نوموس به حداقل برساند‌.‌ افلاطون راه حل نهایی این مساله را در محاورۀ قوانین ارائه می‌کند‌.‌ در آنجا نوموس را برخاسته از فوسیس تحت حاکمیت الهی می‌داند‌.‌ در واقع پیوند فوسیس و خدایان در اندیشۀ افلاطون‌،‌ مجوزی برای وحدت فوسیس و نوموس است‌.

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Phusis and Nomos in Plato

نویسنده [English]

  • Zahra Nouri Sangedehi

PhD of Philosophy, University of Tehran

چکیده [English]

One of the greatest problems in plato that appears in different forms in his works, is the relation of nomos and phusis. This thesis has been in fifth century B.C as the contradiction of phusis and nomos among big thinkers.In this essay, We tried to investigate the relation of phusis and nomos in Plato᾽s thoughts according to current theories of the contradiction of these in dialogues Gorgias, Republic and Protagoras. Plato tries to minimize consequences of belief to contradiction of phusis and nomos in social and political life by assertion large scale relation between phusis and nomos.Plato depicts the ultimate solution of this problem in Law. There he accounts nomos as rised from phusis that is subsovereignty of divine. Indeed union of phusis and gods in plato᾽s thought, is sanction for the identity of phusis and nomos.

کلیدواژه‌ها [English]

  • ‘phusis’
  • ’ nomos’
  • ‘Gorgias’
  • ‘Republic’
  • ‘Protagoras’
  • افلاطون، 1380، مجموعۀ آثار، چاپ سوم، تهران، ترجمۀ محمد حسن لطفی، انتشارات خوارزمی.
  • افلاطون، 1374، جمهور، چاپ ششم، تهران، ترجمۀ فواد روحانی، شرکت انتشارات علمی و فرهنگی.
  • پاپاس، نیکلاس. 1389، راهنمای جمهوری افلاطون، ترجمۀ بهزاد سبزی، چاپ دوم، تهران، انتشارات حکمت.
  • گاتری، دبلیو، کی. سی. 1377، تاریخ فلسفۀ یونان، ج3 و 13، چاپ اول، تهران، ترجمۀ مهدی قوام صفری و حسن فتحی، انتشارات فکر روز.
  • لائرتیوس، دیوگنس. 1387، فیلسوفان یونان، چاپ اول، تهران، ترجمه از یونانی به انگلیسی آر. دی . هیکس، ترجمه از انگلیسی به فارسی بهراد رحمانی، نشر مرکز.
  • لائرتیوس، دیوگنس. 1378، متافیزیک (مابعدالطبیعه)، ترجمه بر پایۀ متن یونانی از شرف­الدین خراسانی شرف، تهران، انتشارات حکمت.
  • یگر، ورنر، 1393، پایدیا، ترجمۀ محمدحسن لطفی، چاپ دوم، تهران، شرکت سهامی انتشارات خوارزمی.
  • Archer-Hind, M.a.R.D., 1888, The Timaeus of Plato edited With Introduction And Notes, Macmillan and co. and NewYork.‌‌
  • Carone, Gabriela Roxana, Plato´s Cosmology and Its Ethical Dimensions, 2005, Cambridge University Press.
  • Cornford, F.M., 1912, From Religion to Philosophy, NewYork Longmans, Green and Co. London: Edward Arhold.
  • Cornford, F.M., 1977, Plato´s Cosmology, The Timaeus of Plato, Translated With a running commentary, Hackett Publishing Company, Indianapolis/Cambridge.
  • Friedlander, Paul, 1970, Plato 3 The Dialogos, Second and Third Periods, Translated From The German by Hans Meyerhoff, Bolligen Series LIX, Prinston University Press, ,444- 3‌‌‌‌.
  • Gagarian, Michael, 1969, The Purpose of Plato᾽s Protagoras, Transactions and Proceedings of The American Philological Association. Vol. 100, pp.133-164.
  • Heidegger, Martin, 2000, Introduction to Metaphisics, New translation by Gregory Fried and Richard Polt, Yale University Press, New Haven & London.
  • Heineman, Gottfried, Nature and Correctness, (2003, internet version 2013- 06- 10).
  • Jaeger, Werner, 1936, Theology of the Early Greek Philosophers, the Gifford Lectures, Oxford at the University Press.
  • Kirk, G. S. 1957, The Presocratic Philosophers, A Critical History With A Selections of Texts, Cambridge At The University.
  • Kjeller Johansen, Thomas, 2008, Plato᾽s Natural Philosophy, A study of The Timaeus –Critias, Cambridge University Press.‌‌‌‌‌‌
  • Liddle, H.G., and Scott, R., H.S.Jones and R.Mckenzie, 1940, A Greek- English Lexicon, Clarendon Press.Oxford.‌‌‌‌‌‌
  • Meara, Dominico, The Beauty of The World in Plato᾽s Timaeus, Fribourg University, Switzerland, ΣχοΛΗ, Vol. 8.1 (2014), 24-33.
  • Naddaf, Gerard, 2005, The Greek Concept of Nature, NewYork: SunnyPress.
  • ‌ Nussbaum, Martha C., 2001, The Fragility of Goodness, Luck and Ethics In Greek Tragedy and Philosophy, Cambridge University Press.
  • Plato, 1997, Complete Works, Edited With Introduction and Notes, by John M. Cooper, Hackett Publishing Company, Indianapolic/Cambride.
  • ‌ Plato, 2002, Protagoras, Translated With Notes by C.C.Taylore, Revised Edition, Clarendon Press. Oxfoed.
  • Shorey, Paul, The interpretation Of The Timaeus, The American Journal Philology, Vol.9, No.4 (1888), pp. 395-418.
  • Taylor, C.C.W., 2007, Nomos and Phusis in Democritus and Plato, Social Philosophy & Policy Foundation Printed in USA.
CAPTCHA Image