دوره 18 (1403)
دوره 17 (1402)
دوره 16 (1401)
دوره 15 (1400)
دوره 14 (1399)
دوره 13 (1398)
دوره 12 (1397)
دوره 11 (1396)
دوره 10 (1395)
دوره 9 (1394)
دوره 8 (1393)
دوره 7 (1392)
دوره 6 (1391)
دوره 5 (1390)
دوره 4 (1389)
دوره 3 (1388)
دوره 2 (1387)
دوره 1 (1386)
تعداد مقالات: 15
شناسنامه آموزشی شماره20
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 0-0
چکیده
شناسنامه آموزشی شماره20 بیشترنقد و بررسی جاودانگی در الهیات فیزیکالیستیِ مسیحی
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 1-22
چکیده
الهیات فیزیکالیستی اصطلاحی است که تا کنون در مورد آن تعریف دقیق و روشنی ارائه نشده است. در قرن بیستم، برخی از اندیشمندانِ الهیات مسیحی نظیر ننسی مورفی و پیتر وناینواگن با پذیرش رویکرد فیزیکالیستی ... بیشترپدیدارشناسی تجربۀ زیباشناختی مکان: مطالعة موردی میدان نقش جهان
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 23-60
چکیده
مفهوم زیبایی یکی از مناقشه برانگیزترین مفاهیم فلسفی در تاریخ اندیشه است. فیلسوفان بسیاری کوشیدهاند این مفهوم را تعریف و صورت بندی کنند. در این پژوهش به دنبال مفهوم زیبایی و تجربۀ زیباشناختی ... بیشترچیستی و کارکردهای عقل قدسی از منظر ابن سینا
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 61-89
چکیده
عقل قدسی در نظر ابن سینا، مرتبهای از عقلانیت است که درآن برترین شکل ارتباط با عالم عقول صورت میپذیرد. انسان زمانی به این مرتبه از عقلانیت نائل ... بیشترقصدیت و بازنمود در گفتگوی دریفوس و سرل
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 91-115
چکیده
گفتگوی دریفوس، به عنوان یکی از بزرگترین پدیدارشناسان آمریکایی و سرل، به عنوان یکی از بزرگترین فیلسوفان تحلیلی، تاریخی چهل ساله دارد. از نظر سرل پدیدارشناسی نابینا، سطحی و دچار خطاهای سیستماتیک است. ... بیشترنقش پدیدارشناسی مرلوپونتی در پزشکی
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 117-140
چکیده
امروزه پدیدارشناسی با تأکید بر توصیف مستقیم امور و توجه به تجربه زیسته افراد مورد توجه حوزههای مختلف قرار گرفته است. در این بین پدیدارشناسی مرلوپونتی با تاکیدی که بر نقش بدن دارد توجه محققان حوزه پزشکی ... بیشترقرائتی نو (غیرارسطویی) از انسان، خدا و جهان در نظام فکری دکارت
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 141-156
چکیده
دکارت را پدر فلسفة جدید مینامند اما باید دید چرا فلسفهای که دکارت طرح آن را درمیاندازد، با وصف «جدید» همراه است. تازگی نظام فلسفی دکارت به این است که میکوشد تصویر تازهای از انسان، خدا و ... بیشترلایبنیتس: رستنگاه زیباییشناسی مدرن
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 157-177
چکیده
به فلسفه لایبنیتس بسیار پرداخته شده اما درباره زیباییشناسی وی مطالب اندکی گفته شده است. مطالبی که لایبنیتس درباره زیباییشناسی نوشته در سرتاسر آثار او پراکندهاند و برای درک آراء او در این زمینه لازم ... بیشترنقد رویکرد ناواقعگرایی ویتگنشتاین در باورهای دینی
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 179-196
چکیده
به نظر ویتگنشتاین باور دینی استفاده از یک تصویر است، تعهدی راسخ و تزلزل ناپذیری که کل زندگی را نظم و نسق بخشیده است و مبتنی بر شواهد و دلایل نیست از این رو نه از جانب علم و فلسفه مددی می یابد و نه هرگز ... بیشترنا/الهیات: تأکیدی بر گریزناپذیری الهیات
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 197-210
چکیده
دوران نشانه اساساً دورانی الهیاتی است: هر نظامی که مبتنی بر یک مفهوم اساسی باشد، مفهومی که گردش نشانهها را شکل میدهد، از اساس الهیاتی است. این مفهومِ محوری، در هر اندیشه نامی به خود گرفته: واقعیت، جوهر، ... بیشترعقل فعال و طباع تام در حکمت اشراق و اندیشه شیعی
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 211-229
چکیده
عقل فعال در فلسفه اسلامی، عقل دهم از سلسله عقول دهگانه مشائی است که فعلیت عقل بالقوه انسانی در سایه اتحاد یا اتصال به عقل فعال تحقق مییابد. این حقیقت عقلانی در حکمت اشراق نقش وسیعتر و جذابتری را ایفا ... بیشترصدق قضایای اینهمانی در علوم طبیعی
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 231-247
چکیده
دیدگاه جوزف لاپورت در خصوص قضایای اینهمانی در علوم طبیعی، بهعنوان یک رقیب جدی در برابر رویکرد رایج کریپکی- پاتنم مطرح است. ویژگی اصلی لاپورت این است که، بر خلاف بسیاری از منتقدین سنتی کریپیکی و پاتنم، ... بیشترارسطو و نظریه تصمیم (پروهایرسیس)
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 249-264
چکیده
مسئله تصمیم (پروهایرسیس) از جمله مسائل مهم در اندیشه اخلاقی ارسطو است. اصطلاح پروهایرسیس برای نخستین بار به صورت روشمند توسط ارسطو وارد مباحث فلسفی شد. مفاهیمی چون قصد، اراده، هدف، گزینش، گزینش هدفمند، ... بیشترنقدی بر ذات حقیقی و ویژگیهای غیر ذاتی اندیشه از دیدگاه فرگه
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 265-282
چکیده
از جمله موضوعات پُرمناقشه در فلسفة زبان معنای جملات است. فرگه معنای یک لفظ را بر مبنای نحوة بازنمایش لفظ از مصداقِ خارجیِ مرتبط با آن تعریف میکند. اما وی معنای جمله را در نسبت با صدق و کذب آن معرفی و ... بیشترفوسیس و نوموس در افلاطون
دوره 11، شماره 20 ، شهریور 1396، صفحه 283-310